Pentru a-şi recupera banii plătiţi statului pentru taxa de poluare, peste 400 de bistriţeni au acţionat Finanţele în instanţă, anul acesta. 33 dintre aceştia au primit deja decizia instanţei. În 2010, din 376 de dosare aflate pe rolul instanţei bistriţene, 328 au fost soluţionate.
Anul acesta, taxa de poluare a fost majorată cu încă 25 de procente, ca urmare a deciziei ministrului Mediului, Laszlo Borbely.
După ce Curtea Europeană de Justiţie (CEJ) a decis că taxa de poluare care se aplică la prima înmatriculare în România a unui autovehicul este ilegală, mii de români au decis să acţioneze statul în judecată pentru a-şi recupera banii intraţi deja în conturile Administraţiei Finanţelor. Unii au câştigat deja, iar alţii aşteaptă ca judecătorii să se pronunţe.
Nici bistriţenii nu s-au lăsat mai prejos şi sunt hotărâţi să meargă până la capăt pentru a intra în posesia banilor. Aşa se face că de la începutul anului şi până în prezent, peste 400 de persoane au dat statul în judecată, 33 dintre dosare fiind soluţionate.
Taxă ilegală
Judecătorii din Luxemburg au constatat că taxa de poluare impusă de statul român este ilegală după ce au primit o solicitare de la Tribunalul Sibiu, în care magistraţii cereau un punct de vedere al CEJ, pentru cazul unei persoane care încearcă să-şi recupereze banii plătiţi pe taxă pentru o maşină adusă din Germania.
În urma analizei dosarului, magistraţii europeni au decis că respectiva taxă are efectul de a descuraja importul şi punerea în circulaţie a maşinilor second-hand cumpărate în alte state membre, fapt ce contravine legislaţiei Uniunii Europene. Asta pentru că autorităţile române cer bani doar pentru autoturismele importante, în timp ce maşinile similare oferite pe piaţa auto second-hand internă sunt „iertate”.
Totul se datorează unui sibian
Taxa de înmatriculare, denumită între timp de poluare, le-a dat multe bătăi de cap românilor. Ea s-a majorat în mai multe rânduri, cea mai importantă creştere având loc la începutul lui 2011, când ministrul mediului, Laszlo Borbely, a decis că aceasta trebuie să fie mărită cu peste 25 de procente.
În luna aprilie a acestui an, judecătorii Curţii Europene de Justiţie au constatat că taxa impusă de statul român este ilegală, iar oamenii pot să îşi recupereze banii plătiţi. Totul a pornit de la un cetăţean din Sibiu, care a dat statul în judecată, considerând că respectiva taxă este ilegală. Omul şi-a cumpărat o maşină second-hand din Germania, cu preţul de 6.600 de lei şi o capacitate cilindrică de 2.155 de centimetri cubi. Pentru a-şi putea înmatricula autoturismul în România, el a trebuit să scoată din buzunar peste 7.500 de lei. Omul s-a arătat indignat de faptul că taxa este aplicată numai vehiculelor second-hand importate din alte ţări, nu şi maşinilor second-hand înmatriculate în România şi revândute.
În răspunsul trimis Tribunalului Sibiu, magistraţii CEJ au precizat că legislaţia europeană interzice statelor membre să ia măsuri de taxare în exces a unor produse provenind din alte state, în favoarea celor de provenienţă autohtonă, astfel că bărbatul a avut câştig de cauză.
Oamenii îşi vor banii înapoi
De la publicarea poziţiei Curţii Europene de Justiţie, la Tribunalul Bistriţa-Năsăud numărul dosarelor care au ca obiect restituirea taxei de poluare este în continuă creştere. În medie, sunt depuse zilnic trei-patru dosare în acest sens, mai mult de un sfert dintre bistriţeni având câştig de cauză.
Potrivit informaţiilor furnizate de purtătorul de cuvânt al Tribunalului Bistriţa-Năsăud, Dana Ceuca, „de la începutul anului 2011 şi până în prezent, la nivelul Tribunalului Bistriţa-Năsăud s-au înregistrat un număr de 410 dosare care au ca obiect restituirea taxei de primă înmatriculare, respectiv taxa de poluare, din care au fost soluţionate 33, celelalte acţiuni fiind încă pe termen”.
În ceea ce priveşte numărul dosarelor înregistrate în 2010, din cele 376 au fost soluţionate 328.
„Pe parcursul anului 2010, Tribunalul Bistriţa-Năsăud a fost sesizat cu soluţionarea unui număr de 376 de acţiuni privind restituirea taxei de primă înmatriculare sau, după caz, a celei de poluare, din care au fost soluţionate un număr de 328 de dosare, restul fiind încă pe rolul instanţei”, a mai spus Dana Ceuca.
Bistriţenii spun că în sfârşit s-a făcut dreptate, birul pus de stat fiind abuziv. „Mă bucur că într-un final dreptatea este de partea noastră. Statul ne-a obligat să plătim taxe foarte mari pentru maşinile aduse din alte ţări din Uniune. Eu mi-am cumpărat din Germania o maşină cu 4.000 de euro şi aici am plătit mai mult de jumătate din sumă pentru a o înmatricula. Nu e corect aşa ceva. Dar acum sunt fericit că îmi voi recupera în curând banii. Am muncit ani de zile pentru maşina asta”, ne-a explicat Marius Poenar.
„Eu am plătit 2.700 lei pentru a înmatricula o maşină adusă din Ungaria. Am făcut copii după toate documentele şi am trimis solicitarea returnării banilor la Administraţia Financiară. Acum aştept să treacă cele 30 de zile şi în funcţie de răspuns îi dau sau nu în judecată. Un prieten de-al meu a câştigat procesul cu statul, deci se poate”, a declarat un alt bistriţean.
Cum se recuperează taxa
Cei care doresc să-şi recupereze banii daţi pentru taxa de poluare au de urmat câţiva paşi. Primul este înregistrarea unei petiţii la Direcţia Generală de Finanţe Publice de care aparţin, prin intermediul căreia se solicită restituirea banilor, la care se adaugă dobânda legală până la data plăţii. Conducerea instituţiei este obligată să răspundă la cerere în termen de 30 de zile.
În cazul în care răspunsul este negativ, solicitantul trebuie să întocmească o cerere de chemare în judecată a Direcţiei, care se va depune la Secţia de Contencios Administrativ şi Fiscal a Tribunalului în raza căruia are domiciliul.
De asemenea, cei care doresc să-şi recupereze banii trebuie să aibă o copie de pe chitanţa de achitare a taxei; original şi copie de pe cartea de identitate a autovehiculului eliberată de Registrul Auto Român (RAR), original şi copie de pe certificatul de înmatriculare a autovehiculului eliberat de Serviciul Înmatriculări din cadrul Instituţiei Prefectului, un document din care să rezulte data primei înmatriculări a autovehiculului în străinătate şi copie de pe cartea de identitate. Totodată, aceştia trebuie să completeze o declaraţie pe proprie răspundere cu rulajul mediu anual la data înmatriculării în România, exprimat în kilometri şi expertiza tehnică efectuată de RAR privind deprecierea autovehiculului rulat.
Anul trecut, în Bistriţa-Năsăud s-au înmatriculat 5.161 de autoturisme, pentru care a fost achitată suma totală de 16.332.684 lei.
Iulia Bartha