Municipiul Bistrița trebuia să aibă încă de anul trecut autobuze electrice pentru transportul în comun. Acest lucru nu s-a întâmplat, implementarea proiectului fiind întârziată mai bine de jumătate de an, deși, culmea, sunt bani pentru investiție. Întârzierea s-a datorat tocmai lipsei ofertanților la cele două licitații organizate și anulate deja.

Primăria Bistrița vrea să intre în rând cu lumea și să achiziționeze autobuze electrice pentru transportul public. Mai mult, municipalitatea a primit nu mai puțin de 14 milioane de lei din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional, pentru această investiție.

În 2019, bistrițenii trebuiau deja să se plimbe cu primele autobuze verzi. Acest lucru nu s-a întâmplat însă, deși prima licitație în acest sens a fost organizată încă din vara anului trecut.

La prima licitație nu s-a prezentat niciun ofertant, Primăria Bistrița fiind nevoită să o anuleze la finalul lunii august a anului trecut. A urmat o nouă licitație, în toamna anului trecut, care din nou a fost anulată în ultima lună din 2019. Motivul a fost același, niciun ofertant nu s-a prezentat la licitație.

Cel mai probabil municipalitatea va mai organiza o nouă licitație în această primăvară, însă rămâne de văzut dacă bistrițenii se vor plimba cu autobuzele electrice anul acesta.

Potrivit licitațiilor organizate de Primăria Bistrița, se dorește achiziționarea a 10 autobuze electrice, a două stații de încărcare rapidă, o stație de încărcare mobilă și 10 stații de încărcare lentă.

Doar cei deja intrați „în joc” pot participa la licitație

Ofertanții trebuie să ofere o garanție pentru bateria electrică de minim 5 ani, iar autonomia în kilometri nu poate fi mai mică de 150 de kilometri efectiv rulați.

Cei care participă la licitație trebuie să fi avut o cifră de afaceri de minim 25 de milioane de lei în ultimii trei ani. Ofertanții trebuie să nu aibă niciun fel de datorii la stat pentru a putea participa la licitație.

De asemenea, ofertanții au nevoie de o scrisoare de bonitate emisă de banca unde ofertantul are deschis contul de virament și trebuie să demonstreze că în ultimii 3 ani au furnizat produse similare cu obiectul contractului (autobuze electrice), în valoare cumulată de cel puțin 13 milioane de lei. 

Practic, cei care pot participa la licitație pot fi numărați pe degete, tocmai din cauza acestei condiții de a fi furnizat deja autobuze electrice pentru o altă autoritate publică locală. Numărul celor care îndeplinesc această condiție este mică și din cauza faptului că sunt puține orașe care deja au achiziționat autobuze electrice.

Proiectul nu doar că ar trebui să ajute la reducerea poluării deja destul de serioasă din oraș, ci ar salva mai multe artere de circulație din oraș beneficiind astfel de o reabilitare. Lungimea liniei de transport este de 10 kilometri. În total, municipalitatea a primit în jur de 13 milioane de euro, adică 59 de milioane de lei, pentru autobuze și reabilitarea traseului urmat.

Traseul este DN17 – Calea Clujului – strada Simpozionului – strada Libertății – Bulevardul Independenței – strada Gării – strada Gheorghe Șincai – Piața Centrală – strada Dornei – Piața Unirii – strada Liviu Rebreanu – Piața Petru Rareș – strada Bistricioarei – Bulevardul Grigore Bălan – strada Calea Moldovei – DN17.

Proiectul prevede, de asemeneam 20 de kilometri de piste pentru cicliști. Odată ce vor fi cumpărate autobuzele, iar arterele vor fi reabilitate, bistrițenii vor putea să circule gratuit cu aceste autobuze electrice.

Autoritățile locale cred că bistrițenii vor fi încurajați să își lase mașinile acasă și să nu mai sufoce centrul istoric, care nu stă foarte bine nici la capitolul locuri de parcare.

Proiectul prevede, pe lângă reabilitarea străzilor, și amenajarea unui depou pentru parcarea, încărcarea și administrarea autobuzelor electrice, amenajarea și modernizarea stațiilor de transport de pe noul traseu, amenajarea la capetele de linie a două stații de încărcare pentru autobuze electrice.

Va fi amenajat și un dispecerat dedicat acestei linii și va fi implementat un sistem de monitorizare a traficului. Trotuarele și spațiile verzi de pe traseu vor fi și ele reamenajate, la fel și iluminatul public pentru pietoni și bicicliști.

Dacă centrul istoric e posibil să fie închis cu totul pentru traficul auto și să ajungă acolo doar autobuzele electrice, nu este clar ce se va întâmpla pe celelalte artere de circulație, având în vedere faptul că cei de la Universitatea Tehnică, realizatorii studiului de oportunitate, au recomandat ca autobuzele să aibă bandă dedicată. Unele străzi luate în calcul pentru traseu nu prea se pretează pentru așa ceva.

S-a spart un milion jumate pe hârtii

Acest proiect a înghițit sume colosale încă din anul 2015. Atunci, Primăria Bistrița aloca nu mai puțin de 1,5 milioane de lei pentru elaborarea documentației tehnico-economică a acestui proiect.

Edilul voia inițial tramvaie silențioase de mare viteză, inspirându-se din mari orașe europene. Întreg proiectul ajungea să coste nu mai puțin de 300 de milioane de lei în acele condiții, așa că s-a abandonat și s-a optat pentru cele electrice.

Nici în aceste condiții lucrurile nu s-au mișcat mai repede, deși Ovidiu Crețu spunea prin 2015 că vom avea autobuze electrice în 2017. Au trecut de atunci 5 ani și riscăm ca nici anul în curs să nu putem să ne bucurăm de ele.

Stațiile de autobuz vor fi dotate cu sistem de afișare info-trafic, pasagerii urmând să afle chiar acolo orarul autobuzelor electrice, timpii de așteptare până la sosirea următorului mijloc de transport, denumirea stației, data și ora.

În stații și autobuze, călătorii vor avea acces gratuit la Internet și vor afla diferite informații printr-un sistem de sonorizare. Stațiile vor fi dotate, de asemenea, cu supraveghere video.

Totul va fi monitorizat printr-un sistem informatic, ce permite simultan vizualizarea în timp real a tuturor camerelor instalate, dar și a imaginilor înregistrate.

Sistemul prevede și un sistem de monitorizare în timp real a echipamentelor GPS instalate pe autobuze, dar și unul de alarme tehnice, menit să semnaleze eventualele erori și defecțiuni.

Sistemul de încărcare rapidă va permite ca în 10-13 minute, cât așteaptă autobuzul plecarea în cursă, la capăt de traseu, să compenseze în proporție de 75-80% energia consumată pe traseu, în timpul cursei precedente.

Andreea Moldovan

1 COMENTARIU

  1. Ma voi sunteti normali la capatzana ? Cum credeti voi, ca cineva care a investit si si-a cumparat autobuzele pe care le are… acuma o sa si le „puna pe dreapta ” sa le arunce la gunoi si sa-si cumpere altele… electrice, ca asa va sclipeste voua scafarlia ?!
    Incet… incet… o sa-si cumpere si astfel de autobuze, dar cand cele existente n-or mai indeplini normele (M)…UE … eventual. INTELEGETI CA NIMENI NU INVESTESTE BANI DUPA CUM VREA ACEASTA (m)…ue … si dupa cum le sclipeste creierul la cate un primar local .
    Nu zice nimeni ca nu-i buna ideia, dar este pentru cei care isi pot permite sa-si azvarle la gunoi masinile existente… si sa-si ia altele . Si ma rog frumos cine o sa fie asa ?!
    Domnu’ primar… Cretzu, de ce nu reinfiintzati fosta unitate de transport local, pe banii primariei si sa cumparati Dvs astfel de autobuze, cel putin pentru ” zona Centrala ” sau care tranziteaza aceasta zona, ramanand ca rutele externe sa fie deservite de cei care nu au astfel de autobuze ?!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.