Somes navigabil, pe model olandez

Initiativa Olandeza pentru Dezvoltarea Durabila a Oraselor (Dutch Initiative for the Sustainable Development of Cities – DISC) a propus Primariei Cluj-Napoca un program inedit, si anume transformarea Somesului in ruta navigabila. La dezbaterea pe marginea acestei initiative, care a avut loc joi, 8 martie, au fost invitate institutiile statului implicate in amenajarea Somesului, specialisti in arhitectura si urbanism, precum si reprezentantii societatii civile. Olandezii au prezentat proiecte asemanatoare materializate in orase din Europa, dar si o analiza a posibilitatilor pe care le are Clujul in abordarea acestei idei.
Reprezentantii DISC au prezentat proiectul, acesta fiind urmat de un seminar la care s-au discutat siguranta in fata inundatiilor, calitatea apei, navigabilitatea, eficienta energetica, transportul si mobilitatea, turismul, dezvoltarea integrata, finantarea, precum si pasii urmatori. Aceasta initiativa a Guvernului Olandez ajuta si alte orase din Romania: Cluj, Bucuresti, Constanta si Timisoara.
Coordonatorul olandezilor de la DISC, Joep de Roo, a spus ca un asemenea proiect trebuie gandit intr-o ampla colaborare cu mediul economic si cu institutii responsabile de ecologie si a aratat ca pot fi accesate fonduri europene in acest scop, dar a atras atentia ca aplicarea unei asemenea idei necesita intindere in timp si omogenizare cu strategiile pe termen lung ale orasului. Orizontul de timp preconizat de olandez pentru concretizarea acestui plan este unul destul de extins. „Cred ca in 15, poate 30 de ani ar putea fi implementat acest proiect. Trebuie privit totul ca un plan de afaceri pentru ca, daca va uitati numai la costuri nu o sa mai faceti nimic”, a precizat Joep de Roo. Acesta a vorbit despre modelul olandez din orasul Utrecht care are o retea dezvoltata de canale navigabile concretizata in 20 de ani. In aceasta retea si in sistemul de transport din Utrecht s-a investit in total un miliard de euro.
Specialistii clujeni nu au fost incantati de aceasta perspectiva. Arhitectul Vasile Mitrea a declarat la dezbatere ca nu crede in conceptul navigabil, care este foarte greu de aplicat. “Somesul mai poate fi si un element de personalizare si compozitie a orasului, daca am vrea sa-l folosim. N-am stiut cum sa folosim asta, asa cum nu stim sa folosim nici Cetatuia. Nu cred ca poate fi facut navigabil, data fiind diferenta de 37 de metri de la intrarea in oras si pana la iesire. Asta ar insemna sa facem ecluze din cateva sute de metri in cateva sute de metri, or nu se poate naviga asa. Dar putem valorifica suprafete pentru agrement, de aici putem porni”, a spus Mitrea. Arhitectul Virgil Pop a afirmat ca albia raului din zona centrala, precum si Canalul Morii fac parte din patrimoniul istoric al Clujului. Acesta a scos in evidenta si o serie de probleme de proiectare, printre care debitele diferite ale raului, in functie de perioada, din cauza uzinarii apelor.

Diana Gabor

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.