Uniforme, disciplină, securitate, dotări de ultimă oră şi profesori conştiincioşi – sunt ingredientele care alcătuiesc visul oricărui părinte când vine vorba de educaţia copilului său şi pe care, din nefericire, sistemul de învăţământ public actual nu reuşeşte să le asigure decât parţial.
Freinet
Alternativa educaţionala Freinet, care acoperă şi ciclul primar, are clase în partea de vest a ţării, în judeţele Timiş, Alba, Mureş, Arad, dar şi în judeţul Bacău. Recunoscută de Ministerul Educaţiei, alternativa respectă curriculum-ul naţional. Alternativa Freinet este fondată pe valori universale, cum ar fi responsabilitate, autonomie, cooperare şi într-ajutorare. Cu alte cuvinte, studiul este centrat pe copil, luând în considerare cele trei componente ale personalităţii sale: unicitate, diversitate şi globalitate. Copilul nu trăieşte numai în şcoală, această pedagogie ţinând seama de mediul său familial, cultural şi social. Evitarea eşecului a constituit, de asemenea, o preocupare constantă la Freinet.
Waldorf
Şcoala Waldorf este o alternativă la învăţământul tradiţional, în cadrul învăţământului de stat, a cărei pedagogie se bazează pe indicaţiile pedagogice ale lui Rudolf Steiner. Şcoala Waldorf este o şcoală europeană; toţi cei care sunt preocupaţi de dezvoltarea ideilor pedagogice în lume cunosc şi recunosc succesul său în toate ţările dezvoltate ale Europei.
Deosebirile pedagogiei Waldorf
Se urmăreşte educarea omului în ansamblu; programele diferitelor materii sunt comparabile cu cele din sistemul tradiţional şi aprobate de Ministerul Educaţiei şi Cercetării; disciplinele şcolare nu sunt privite ca şi scop în sine ci ca mijloace educaţionale;
este echivalent nivelul cunoştinţelor cu cel din şcoala tradiţională, la nivelul clasei a IV-a, la Testarea naţională şi la Bacalaureat.
Step by Step
Clasele de tip Step by Step sunt organizate în centre de activitate, fiecare centru devenind astfel un laborator de iniţiativă, imaginaţie şi creativitate pentru elevi. Alternativa Step by Step promovează educaţia centrată pe copil, predarea orientată după nevoile şi interesele copilului, învăţarea organizată în centre de activitate şi implicarea familiei şi comunităţii în educaţia copiilor.
În Bistriţa există clase cu predare alternativă step by step în mai multe şcoli. La Colegiul Naţional „Andrei Mureşanu” există o clasă de step by step I-IV, la fiecare nivel la secţia română, iar una la secţia maghiară. Stând de vorbă cu Pavel Aurora, educatoare la clasele alternative, aceasta ne-a explicat care este diferenţa între educaţia alternativă şi cea tradiţională şi cum se desfăşoară o zi de şcoală în clasele step by step.
Programul propriu zis începe cu întâlnirea de dimineaţă care porneşte cu prezentarea agendei zilei. Ea reprezintă planificarea activităţilor zilei în curs. Au loc întrebări şi precizări până când se constată că planul de activităţi a fost însuşit şi acceptat.
Urmează apoi mesajul zilei– un mesaj conceput de învăţător pentru a introduce cunostinţele sau deprinderile noi de achiziţionat şi de prelucrat pe Centre de activităţi. Mesajul dă prilejul de introducere – de dorit interactiv – a noţiunilor noi şi reamintirea celor anterioare necesare introducerii celor noi, prin dirijarea întrebărilor şi abilităţilor copiilor.
Centre de activitate
După ce aceste aspecte au fost clarificate se trece la lucrul pe centre de activitate. Pe masa fiecărui centru sunt scrise activităţile tematice specifice. După alegerea centrelor de activitate, preferenţial, dar şi prin implinirea unor reguli usor de înţeles şi de respectat, copiii işi citesc activitaţile de urmat. Fiecare centru are pregatite pe masă sarcinile, specifice pentru scriere, citire, stiinţe, arte, construcţii sau matematică. Concepute de învăţător pentru a exersa abilităţile de dobândit sau combinarea lor cu altele asimilate, sarcinile sunt progresive, astfel încât să permită tuturor să-şi poată rezolva sarcinile în ritmul şi la nivelul său. Când învăţătorii s-au convins că sarcinile au fost înţelese de către toţi copiii, ei devin colaboratori ai demersurilor de cunoaştere ale fiecaruia. După un timp, necesar celor mai mulţi să împlinească o parte din sarcini (să-şi exerseze abilitaţile specifice) se face o evaluare. Fiecare grup – şi fiecare individ – prezintă în faţa celorlalţi rezolvarea sarcinilor la centrul respectiv. Este un moment al evaluării– la care iau parte colegii, cu întrebări, sugestii, etc., dar şi învăţătorul. Lucrările care s-au efectuat sunt afişate în clasă; câteva zile ele reprezintă prilej de comparaţie şi oglindire a demersurilor mintale, a deprinderilor şi dexterităţilor achiziţionate la acel moment.
Ulterior ele trec în mapa cu lucrări a fiecărui copil, care se păstrează în clasă şi este la îndemâna copilului sau părintelui. La un moment dat, după câteva rotaţii şi evaluări, se ia masa de prânz, după care continuă lucrul pe centre de activitate. Activitaţile tematice sunt legate de lumea înconjuratoare şi pe cât posibil integrate.
Noemi Constantin