Doar opt magazine din Bistriţa au trimis notificări Primăriei, prin care anunţă că în perioada de 15 ianuarie-15aprilie vor practica reduceri importante de preţuri la produsele din colecţiile toamnă-iarnă, în vederea lichidării stocurilor.

Vânzările de soldare sunt adoptate de către comercianţii cu amănuntul, pentru produsele specifice sezonului. Aceste vânzări se realizează cu respectarea prevederilor Ordonanţei Guvernului. nr.99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă. Conform acestei ordonanţe, vânzarea de soldare este definită ca orice vânzare însoţită sau precedată de publicitate şi anunţată sub denumirea "soldare/soldări/solduri" şi care, printr-o reducere de preţuri, are ca efect vânzarea accelerată a stocului de mărfuri sezoniere dintr-o structură de vânzare cu amănuntul.
Numărul firmelor care vor apela la soldări va putea creşte în următoarea perioadă, având în vedere că magazinele nu au fost solicitate la sfârşitul anului trecut.

Promoţii felurite

De abia a trecut febra cumpărăturilor de Sărbători, că magazinele se pregătesc de sezonul soldărilor. În următoarea perioadă, bistriţenii vor putea cumpăra la preţ redus hainele şi încălţămintea pe care nu îşi permiteau să le achiziţioneze la sfârşitul anului trecut. Comercianţii, în special cei de îmbrăcăminte, încălţăminte şi bijuterii, se aşteaptă ca vânzările lor să crească pe perioada soldărilor, având în vedere că bistriţenii nu s-au înghesuit la ofertele din perioada sărbătorilor de iarnă, când reducerile au fost mult mai mici.
Pe lângă clasicele reduceri, unele firme au început să ofere un produs gratuit la cumpărarea altui produs sau reducerea preţului de 50% la ce de-al doilea produs cumpărat.

Practica perioadelor de reduceri a apărut în ţara noastră în urmă cu aproximativ zece ani, odată cu pătrunderea mărcilor străine pe piaţă. În timp, lanţurilor de magazine internaţionale li s-au alăturat şi firmele autohtone, care şi-au dat seama că vânzările realizate în aceste perioade reprezintă cel puţin 10-20% din totalul anual. Chiar dacă nu există o legislaţie bine organizată care să reglementeze aceste soldări, piaţa începe să-şi însuşescă o bogată experienţă, iar consumatorul din România cunoaşte deja perioadele reglementate, fiind interesat de orice aspect legat de preţ.

Potrivit unei vânzătoare de la un magazin din Bistriţa, acesta este de părere că oamenii nu mai sunt interesaţi de achiziţionarea hainelor pentru a fi mereu în pas cu moda. Din lipsă de bani, ei fac cumpărături doar când au o nevoie imediată de haina respectivă, banul fiind singurul motiv al dezinteresului. Cei care au factorul determinant, banul, îşi vor cumăra îmbrăcăminte şi încălţăminte indiferent dacă e perioada reducerilor sau nu.
Vânzătoarele din alte câteva magazine din municipiu spun că vânzările au scăzut faţă de sfârşitul anului 2008. Este greu de crezut, dar nici presiunea reducerilor nu fac clienţii să se agite după shopping.

Limitele perioadelor de soldări

Conform legii, reducerile se pot efectua de două ori pe an. Prima perioadă a reducerilor, care fac referire doar la produsele nealimentare, este 15 ianuarie – 15 aprilie, pentru sezonul toamnă-iarnă, iar cea de-a doua perioadă este 1 august – 31 octombrie, pentru sezonul de primavară-vară. De asemenea, magazinele pot practica şi alt gen de reduceri, în anumite perioade ale anului, cum ar fi: 1 şi 8 martie, 1 iunie, precum şi de Paşti sau de Crăciun. În plus, se pot organiza reduceri atunci când un magazin face lichidarea mărfurilor din stoc, pentru produsele sezoniere sau pentru cele care nu au fost vândute în termen de trei luni de la aprovizionare.

Proprietarii magazinelor au obligaţia de a informa primăria din zona în care îşi desfăşoară activitatea, despre perioada în care efectuează reducerile, cu cel puţin 15 zile înainte. Orice anunţ sau altă formă de publicitate privind soldarea trebuie să specifice obligatoriu data de începere a vânzării de soldare, durata acesteia, precum şi sortimentul de mărfuri supus soldării, în cazul în care nu toate produsele din magazin sunt supuse soldării.

Stocul de reduceri constituit cu 15 zile înainte

Stocul de produse este propus pentru soldare mai întâi în structura de vânzare respectivă, în spaţiile de vânzare şi depozitele structurii de vânzare, precum, după caz, în unul sau mai multe depozite ale negustătorilor, cu minim 15 zile înainte de data debutului vânzării de soldare, care nu va fi înnoit după constituire sau în cursul acestor vânzări.

Conform OUG nr. 99/2000, vânzarea de soldare trebuie să aibă loc în structurile de vânzare în care produsele respective erau vândute în mod obişnuit.
Documentele legale justificative care atestă că stocul de produse propus pentru soldare a fost constituit cu cel puţin 15 zile înainte de data de debut a vânzării de soldare şi achitat cu cel puţin 30 de zile înainte de această dată vor fi păstrate pentru a putea fi prezentate, ori de câte ori este necesar, organelor de control abilitate. Dovada achitării contravalorii produselor supuse vânzării de soldare rezultă din examinarea actelor contabile.

Primarii se războiesc cu reducerile de preţ

Comercianţii sunt vizaţi în această perioadă de inspectorii primăriilor, pentru că se grăbesc să anunţe reduceri de preţuri sau nu solicită aviz de la primării.

Precum în fiecare an după perioada sărbătorilor de Crăciun, urmează binecunoscuta perioadă a discounturilor şi a promoţiilor, motivul principal al comercianţilor fiind eliminarea stocului. Aceştia afişează reduceri de preţuri care ajung în unele cazuri la 50 % sau chiar mai mult.
Primăriile au obligaţia de a controla modul în care comercianţii respectă legislaţia şi dacă aceştia îşi anunţă intenţia de a-şi vinde produsele la preţuri promoţionale. Pe lângă aceasta există magazine ce afişează reduceri de 30% la toate produsele, însă, în realitate reduc preţurile doar la câteva dintre mărfuri, pentru restul păstrând preţurile vechi. Cei în cauză comit o evaziune, în contabilitate trec această reducere, iar diferenţa de preţ o bagă în buzunar.

Amenzi de la 2.000 la 10.000 lei

Nerespectarea dispoziţiilor legale generale privind vânzările de soldare se sancţionează cu amendă de la 2.000 la 10.000 lei, iar efectuarea de vânzări de soldare fără notificare se sancţionează cu amendă de la 200 la 1.000 lei.

Vânzările de soldare se efectuează cu respectarea prevederilor HG. nr. 333/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a O.G. nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, aprobată prin Legea nr. 650/ 2002.
Concomitent cu prevederile aceluiaşi act normativ, comercianţii pot practica şi alte forme de vânzare cu preţ redus, în orice perioadă a anului. Astfel, se pot efectua vânzări de lichidare, vânzări efectuate în structuri de vânzare, denumite magazin de fabrică sau depozit de fabrică, vânzări promoţionale, vânzări ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, după ce evenimentul a trecut şi este evident imposibilitatea vânzării produselor respective în condiţii comerciale normale.


Delia Hriţuleac

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.