Preşedintele Consiliului Judeţean continuă lucrările pe DJ 151, chiar dacă plata lucrărilor de modernizare a fost sistată, în urma unor nereguli sesizate de Comisia Europeană.
Încă de la început, proiectul de modernizare al drumului judeţean a fost contestat de politicienii din opoziţie, care acuză că primarii PDL deţin firme care lucrează la acest proiect european şi drenează fonduri publice prin intermediul acestora.
Proiectul intitulat „Reabilitare DJ 151 km 45+810 – 126+712, Limita jud. MUREŞ-BISTRIŢA, jud. Bistriţa-Năsăud” a cărui valoare este de 126.610.050,000 lei. Lucrările se derulează în perioada 2009-2011 .Traseul leagă de reşedinţa de judeţ ,16 localităţi componente a cinci comune şi a municipiului Bistriţa: Ţagu, Budeşti, Fânaţe, Budeşti, Zoreni,Sânmihaiu de Câmpie, Sângeorzul Nou, Lechinţa, Chiraleş, Şirioara, Coasta, Şieu Odorhei, Şintereag, Blăjenii de Jos, Blăjenii de Sus, Sigmir, Bistriţa.
Asfaltatorii de casă ai PDL, luaţi la puricat pentru presupuse şmenuri
Licitaţia a fost câştigată de firma Romstrade, societate condusă de Nelu Iordache, cunoscut fiind ca un apropiat al partidului de guvernământ, care a dat în subantrepriză porţiuni din acest drum. Comisia Europeană a anunţat sistarea lucrărilor şi verificarea mai multor contracte atribuite asfaltatorilor de prestigiu. Operatorul economic căruia i-a fost atribuit contractul de servicii de asistenţă tehnică privind supervizarea lucrărilor, este firma „SC IRIMAT CONS SRL.
„Utilizarea unor criterii de selecţie discriminatorii de către autorităţile contractante în selecţia constructorilor, folosirea nejustificată a procedurii accelerate şi lucrări suplimentare contractate ca lucrări similare”, se arată pe site-ul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului.
Rusu este nemulţumit de calitate
Modernizarea DJ 151, finanţată din fonduri europene este mană cerească pentru firmele de casă ale primarilor. Reabilitarea DJ 151 depăşeşte 30 de milioane de euro şi cuprinde localităţile Ţagu, Budeşti-Fânaţe, Budeşti, Zoreni, Sânmihaiu de Câmpie, Sângeorzu Nou, Lechinţa, Chiraleş, Şirioara, Coasta, Şieu Odorhei, Şintereag, Blăjenii de Jos, Blăjenii de Sus, Sigmir şi Bistriţa. Primarul din Budacu de Jos, Ioan Simionca a recunoscut că deţine firme ce lucrează la modernizarea sectorului de drum care traversează comuna pe care o conduce. De altfel, lucrările date în subantrepriză sunt controlate de primari portocalii.
Lucrările la DJ 151sunt în grafic, dar Liviu Rusu se declară nemulţumit de calitatea mixturilor asfaltice la DJ 151, care sunt prea uşor agrementate. Preşedintele CJ BN ar dori ca drumurile judeţene să arate la fel de bine ca drumurile naţionale, lucrări unde s-au folosit mixturi din import de o calitate superioară.
Opoziţia susţine, însă, că actuala putere nu face nimic, ci doar a copiat iniţiativele fostului preşedinte al CJ BN, Gheorghe Marinescu, atât modernizarea DJ 151 cât şi proiectul de gestionare a deşeurilor fiind studiate din timpul mandatului lui Gheorghe Marinescu (PSD.)
În replică, Rusu susţine că „Marinescu avea doar o proiecţie, nicidecum proiecte. Documentaţiile erau întocmite greşit şi am făcut mari eforturi să obţinem finanţarea. În ultimii 20 de ani nu au intrat niciodată atât de mulţi bani în judeţ. Sute de milioane de euro, proiecte de infrastructură, apă-canal, gestionare a deşeurilor. Toate astea în ultimii ani sunt bani din fonduri europene şi de la Guvern, de aceea judeţul se dezvoltă”.
Pe unele tronsoane s-a solicitat refacerea lucrărilor
„Avem banii de prefinanţare şi dispunem de resurse financiare să putem finaliza acest proiect. Nu îmi fac niciun fel de probleme. Niciodată nu s-a lucrat în judeţ cum se lucrează acum, iar celor care se bucură că sunt verificat de DNA le amintesc un proverb: cine râde la urmă, râde mai bine. La DJ 151 se lucrează de zor, proiectul e finalizat în mare parte şi o să îl ducem la bun sfârşit, cu toate piedicile care ni se pun”, a declarat Liviu Rusu.
Societate Lucrări Drumuri şi Poduri a executat o parte din aceste lucrări finanţate de Consiliul Judeţean, doar că banii nu au intrat în conturile societăţii, fiind vorba de un conflict între Liviu Rusu şi directorul Liviu Ciupe, aflat momentan în concediu de boală prelungit. LDP are de încasat sume mari de bani, de la primăriile care au încheiat contracte, dar şi de la CJ BN. Pe anumite sectoare de drum au apărut nereguli, motiv pentru care preşedintele CJ BN a solicitat refacerea lucrărilor.
Liviu Rusu este conştient că rivalii din opoziţie fac tot ce pot să îi bage beţe în roate, dar nu poate să-i mulţumească pe toţi, deoarece sunt politicieni care îşi urmăresc propriul interes, în detrimentul locuitorilor şi se aşteaptă să câştige licitaţiile organizate de Consiliul Judeţean, pentru a folosi banii în interes propriu.
Curteanu confirmă, dar nu înţelege ce treabă are judeţul nostru cu „miticii”
Secretarul de stat în Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT) Eugen Curteanu confirmă sistarea plăţilor pe următoarele două luni, timp în care sunt verificate aproximativ 124 de contracte de asfaltări.
„DJ 151 a fost prins la pachet cu contractele din judeţul Ilfov şi personal nu văd care e legătura. La urma urmei e vorba de verificarea unor documente şi de modul de atribuire al contractelor. Personal nu cred că va fi vorba de sistarea finanţării şi DJ 151 se va finaliza la termenul stabilit”, susţine Curteanu.
Conform legislaţiei naţionale în vigoare, responsabilitatea privind atribuirea contractelor de servicii/lucrări revine exclusiv autorităţilor contractante (în cazul de faţă Consiliile Judeţene).
În raportul preliminar al misiunii de audit al Comisiei Europene efectuată în România în perioada 28 martie – 1 aprilie 2011, având ca obiect verificarea mai multor proiecte finanţate în cadrul Axei 2 a Programului Operaţional Regional. Conform MDRT, este vorba despre „reabilitarea DJ 701 limita jud. Dâmboviţa-Gratia-Poeni-Siliştea-Scurtu Mare-Slăveşti-Ciolăneşti-Zămbreasca-Dobroteşti, beneficiar CJ Teleorman, reabilitare DJ 506 Cervenia-Vităneşti-Băbăiţa, beneficiar CJ Teleorman, modernizare sistem rutier pe DJ 101B, DN 1 Snagov- Gruiu, beneficiar CJ Ilfov şi modernizarea infrastructurii de acces la zonele turistice cu potenţial demonstrat ale judeţului Buzău, beneficiar Parteneriat UAT CJ Buzău-UAT Comuna Mereni”.
„Ca urmare a deficientelor constatate, Comisia Europeană a transmis MDRT decizia de întrerupere a plăţilor intermediare pentru Axa 2 – Îmbunătăţirea infrastructurii regionale şi locale de transport – a Programului Operaţional Regional până la îndeplinirea măsurilor propuse României de Comisia Europeană”, se arată într-un comunicat al Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului.
Cosmin Botezat