Rotația anvelopelor pe mașină nu este un mit. Această operațiune trebuie făcută periodic, iar unul dintre cele mai bune momente să o faceți este la fiecare schimbare de anvelope de sezon.

Chiar dacă este deseori ignorată, rotația anvelopelor este una dintre cele mai necostisitoare operațiuni care pot duce la prelungirea duratei de exploatare a pneurilor. Deși pare greu de crezut, este chiar mai ieftină decât verificarea presiunii în roți. Spunem asta pentru că la rotația pneurilor este suficient să le marcați cu cretă care roată unde a fost montată și să le instalăm în noua poziție din prima, fără nicio altă operațiune suplimentară.

Roțile de pe mașină trebuie rotite pentru a asigura o uzură uniformă pe toate cele patru pneuri. Pe parcursul utilizării, s-a constatat că anvelopele de pe față sunt mai solicitate și, prin urmare, se tocesc mai repede decât cele de pe spate. Acest fenomen se întâmplă indiferent de unde este puntea motoare. Desigur, vorbim despre condițiile unei exploatări normale.

Dacă vehiculul dumneavoastră are și roată de rezervă, permutarea este puțin mai complicată, dar are avantajul că va rezulta o prelungire a durate de exploatare pe mai mulți kilometri. Dacă toate cele cinci roți sunt de aceeași dimensiune, atunci permutarea se face după un algoritm relativ simplu. Astfel, roata de pe stânga față va fi mutată pe aceeași parte, dar pe puntea spate. Roata dreapta față va fi mutată în locul roții de rezervă care se va instala pe partea dreaptă, în spate. Roata dreapta spate va fi pusă pe stânga față iar stânga spate va ajunge pe partea dreaptă a punții față. Procedând astfel la fiecare 10.000 de kilometri sau, cel puțin, la fiecare schimbare de sezon, veți putea prelungi durata de utilizare a pneurilor cu cel puțin zece procente. Dacă aveți două seturi de roți, aferente pentru fiecare sezon, veți putea rula cu acestea fără probleme chiar și cinci ani dacă nu faceți mai mult de 20.000 km/an.

În cazul în care vehiculul dumneavoastră nu este dotat cu roată de rezervă, deja puteți face două versiuni de permutare a roților. Varianta unu presupune să montați într-un an roțile de pe față pe spate, iar în anul următor să le montați pe cele de pe stânga pe dreapta. Chiar dacă nu este cea mai eficientă variantă, este oricum de preferat decât să nu le permutați deloc. O variantă mai eficientă este ca în primul an să le schimbați în X, iar în anul următor să le permutați în paralel. Astfel, după primul sezon veți trece dreapta față pe stânga spate, stânga spate pe dreapta față, dreapta față pe stânga spate și stânga spate pe dreapta față. Anul următor roțile de pe partea stângă se vor instala pe aceeași punte, dar pe partea dreaptă a vehiculului.

În cazul în care vehiculul pe care-l aveți are roți de dimensiuni diferite pe puntea față față de cele de pe puntea spate, permutarea nu mai este posibilă. Singura variantă care vă va rămâne va fi aceea a schimbării roților de pe stânga cu cele de pe dreapta. Atenție, însă, pentru că dacă aveți anvelope unidirecționale această operațiune va presupune demontarea și remontarea pneurilor pe jante. Nu este cea mai convenabilă situație, dar uneori este de preferat, în funcție de prețul pneurilor. Trebuie luat în calcul că demontările și remontările repetate pot duce la deformarea carcaselor anvelopelor.

Desigur, dacă nu v-ați notat sau nu mai știți cum ați depozitat anvelopele atunci când ați dat roțile jos de pe mașină va fi mai greu de știut care și unde a fost. În această situație, utilizați un dispozitiv de măsurare a profilului anvelopei, iar cele mai uzate le veți pune pe puntea spate. Dacă nu aveți un astfel de dispozitiv, puteți folosi un șubler sau chiar o monedă și un marker. Introduceți moneda între striațiile pneului și marcați până la ce nivel a intrat. Comparați cu celelalte pneuri și când veți găsi un altul care are aceeași adâncime înseamnă că i-ați găsit perechea. Ulterior, nu mai rămâne decât să stabiliți care dintre cele două perechi are uzura mai mică și pe aceea o veți monta pe puntea față.

Dacă v-ați depozitat pneurile (fie ele anvelope de vară sau de iarnă) peste sezon la un hotel de anvelope, atunci deja ați scăpat de o parte din probleme. O firmă care oferă astfel de servicii și are grijă de clienții săi, va nota corespunzător care pneu unde a fost montat. În plus, vă vor putea consilia atunci când veți dori să faceți schimbul de anvelope astfel încât să vă bucurați cât mai mulți kilometri de anvelopele vehiculului dumneavoastră.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.