În luna mai 2009, a avut loc un eveniment de o importanţă crucială, revoluţionară. Un soft, despre care cunoscătorii spun că este cea mai importantă revoluţie a internetului în epoca post-Google, a fost tratat cu discreţie, dar asta nu-i scade cu nimic din importanţa sa în comunicarea pe internet. Wolfram Alpha – un nou motor de căutare.

Noul sistem a fost prezentat la Universitatea Harvard şi este susţinut de o bază de date verificate de academicieni, spre deosebire de Google, care lucrează cu Wikipedia, o aplicaţie plină de informaţii eronate.
Aşteptat să apară, softul respectiv reprezintă cea mai importantă revoluţie a internetului în epoca post-Google. Numit Wolfram Alpha, acesta este un motor de căutare cu adevărat revoluţionar, care va analiza întrebările puse într-un limbaj comun şi va oferi răspunsuri similare cu cele oferite de un om.

Rival pentru Google

Conform unor specialişti avizaţi în domeniu, Wolfram Alpha va da răspunsuri nu numai unor întrebări de genul: „care este altitudinea la care este situată staţiunea Colibiţa din judeţul Bistriţa-Năsăud?”, dar va oferi în plus o pagină ordonată cu informaţii verificate legate de staţiunea Colibiţa, şi care va cuprinde localizarea geografică a staţiunii, căile de comunicaţii cele mai adecvate pentru a ajunge acolo, cele mai apropiate oraşe din zonă, imagini video, hărţi, grafice etc.
Noul soft se vrea a fi un rival direct pentru Google. Scopul său este să ajute utilizatorul să ajunga direct la informaţia pe care o caută, fără să fie nevoit să se plimbe prin indexul Google. Adevărata inovaţie a sistemului este, însă, abilitatea sa de a răspunde nevoilor utilizatorilor rezolvând unele „dileme” din zbor, susţin dezvoltatorii acestui soft.

Wolfram Alpha, cu siguranţă va concura cu Google în ceea ce priveşte supremaţia asupra internetului şi probabil în timp îi va lua faţa. Va ajunge să compare, de exemplu, înălţimea muntelui Pietrosul din Călimani, cu lungimea podului de cale ferată dintre Monor şi Râpa de Jos, îţi va spune cum a fost vremea în data de 17 decembrie 1989, când MApN a declanşat alarma de luptă „Radu cel Frumos”, sau când va fi următoarea eclipsă de soare care va fi văzută din Bistriţa.

A ieşit bine

Inventatorul acestui motor de căutare, un fizician britanic în vârstă de 40 de ani, stabilit în SUA, dr. Stephen Wolfram, arăta că intenţia lui este ca toată cunoaşterea acumulată de omenire să devină accesibilă prin intermediul internetului. „Am vrut să facem toată cunoaşterea acumulată de civilizaţia umană accesibilă prin intermediul computerului. Nu eram sigur că aşa ceva este posibil şi sunt surprins că a ieşit atât de bine”, declara dr. Stephen Wolfram, inventatorul softului cu ocazia lansării produsului în primăvara acestui an.

Mulţi au vrut să detroneze Google

Mulţi au vrut de-a lungul timpului să detroneze Google. Wolfram Alfa vine după Cuil, un motor de căutare lansat anul trecut cu exact acelaşi scop. Cuil a fost realizat de foşti angajaţi ai Google, inginerii Anne Patterson, Tom Costello, Russel Power şi Luis Monier. Lista rivalilor la titlul deţinut de Google, care a devenit sinonim cu căutarea pe internet, a început cu Teoma şi a continuat cu Vivisiom, Snap, Mahalo sau Powerset. Microsoft a încercat să câştige teren în faţa lui Google, dar a izbutit anul trecut numai un 8,5% pe piaţa motoarelor de căutare din SUA. Yahoo Inc. a avut o tentativă asemănătoare, dar a pierdut, cu 21 de procente din piaţă faţă de cele 62 de puncte procentuale deţinute de Google. Faimosul motor de căutare a fost lansat în 1998 şi s-a impus în faţa tehnologiei AltaVista, care era considerat cel mai bun motor de căutare până atunci.

Wolfram Alfa, doar un început

Dr. Stephen Wolfram a mai spus că Wolfram Alpha este doar un început, dar lucrurile nu s-au oprit aici. Alte şi alte revoluţii se pregătesc pentru comunicarea pe internet. Poate nu la fel de importante, dar la fel de utile. Recent ICANN (Internet Corporation for Assigued Nomes and Numbers – Autoritatea de reglementare în domeniul adreselor web) a luat o hotărâre, care, dintr-un alt punct de vedere, va revoluţiona internetul viitorului. Multă lume s-a simţit frustrată atunci când, dorind să înregistreze un nume de domeniu, a constatat că acesta este ocupat. Rămâneau câteva opţiuni, fie un domeniu cu terminaţie naţională – RO pentru România, MD pentru Republica Moldova -, fie un domeniu gen „gtld”, „com”, „org” sau „net”, fie cele cu terminaţii mai curioase, „biz”, „info”, „name”, „mobi”, etc.
Preşedintele ICANN, Paul Twomey, spunea că internetul va trece prin cel mai mare proces din ultimii ani. Conform acestor intenţii, schimbarea va presupune că orice persoană fizică, juridică, comunitate locală îşi poate crea propria identitate pe internet. Hotărârea a fost luată la o reuniune ICANN şi s-a datorat unei relaxări în ceea ce priveşte terminaţia numelor de site-uri. Din 2010, pot fi folosite drept domeniu orice fel de cuvinte sau combinaţii, cu condiţia înregistrării la ICANN. De fapt, există şi un mic impediment – dreptul de-a înregistra propria terminaţie va costa, în prima fază, extrem de mult. Măsura va dinamiza piaţa numelor de domeniu şi traficul pe internet.

Era Internetului

Internetul a mai marcat o premieră în acest an. Pentru prima dată în lume, încercarea de revoluţie de la Chişinău, după alegerile din 6 martie 2009, a fost transmisă pe internet. Ne aducem aminte, revoluţia din decembrie 1989 a fost primul eveniment de acest fel din lume transmis în direct la o televiziune. Platformele de socializare, blogurile şi SMS-urile au jucat un rol în revolta anticomunistă generată de trucarea alegerilor din Republica Moldova. În condiţiile în care reţelele de telefonie mobilă s-au blocat, fie întrerupte voit, fie datorită supraaglomerării, internetul şi-a dovedit eficienţa. Blogurile şi platformele de socializare Twitter şi Facebook au furnizat ştiri despre mersul evenimentelor, ocolind canalele obişnuite controlate de comuniştii lui Voronin. Internetul a revoluţionat şi mecanismul campaniilor electorale. Preşedintele american Barak Obama a fost primul preşedinte din lume, care a fost ales datorită folosirii cu inteligenţă a internetului. Obama a transmis mesajul ideal, folosindu-se puterea de penetrare a internetului. La ora actuală, se observă cu ochiul liber că nu mai este interesant câţi bani câştigă un politician, ci cât de popular este, în funcţie de traficul pe internet, sau numărul prietenilor de pe My Speces.

Fără doar şi poate, campania pentru prezidenţiale din toamnă, se va muta pe site-uri – You Toube, Fliker, Wikipedia sua Trilulilu. Cine va folosi posibilităţile internetului în mod inteligent, va deveni următorul preşedinte al României.

ZAHARIA COTOC

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.