Anul 2007 a fost pentru clujeni anul mall-urilor. Lupta pentru clienti dintre Polus Center si Iulius Mall este departe de a se sfârsi. Desi lupta dintre acestea este acerba si alti investitori sunt decisi sa intre în competitie. La Cluj urmeaza sa fie ineugurate alte doua mall-uri: Atrium Center si Akademia.

La un an de la marea revolutie a shoppingului din Cluj, care a culminat cu fastuoasele deschideri ale centrelor comerciale Polus si Iulius exista înca investitori care cred ca pe piata de profil a urbei mai exista loc si pentru alti competitori. Desi marea batalie s-a dat deja în toamna anului trecut, cei de pe piata cred ca orasul de pe Somes ar mai putea accepta înca alte doua mall-uri. Mai mul, acestia cred ca batalia propriu-zisa nu se da pentru numarul de magazine pe care fiecare îl include, ci pe calitatea produselor oferite.

Un raport realizat de compania franceza Colliers a aratat ca deschiderea centrelor comerciale de tip va conduce, inevitabil, la schimbarea totala a sistemului din tara. Acestia arata ca, de fapt, concurenta este atât în avantajul clientilor, deoarece investitorii vor trebui sa insiste pe fiecare detaliu în parte, cât si în detrimentul acestora, date fiind campaniile agresive si practicile pe care acestia le vor adopta.

Decshiderea mall-urilor a schimbat ireversibil si perceptia clujenilor a calitatii si a firmelor. Ceea ce în urma cu câtiva ani parea o utopie, adica intrarea marilor case de moda si a firmelor exclusiviste pe piata din Cluj, acum este o realitate. Mai mult,  alaturi de Calvin Klein, United Colours of Benneton sau Zara, nume mari venite din strainatate si firmele autohtone, de renume, cunoscute pentru clientela exclusivista, a ales Clujul pentru un nou magazin, ca în cazul Casei Wanda.

Centrul urban miniaturizat de la Polus Center

În  momentul în care a fost proiectat Polus Center, investitorii au luat în considerare potentialu pe care orasul aflat în plia expansiune îl mofera, precum si pozitionarea acestuia. Explicatia oficiala a fost, la acea data ca „în jur de 270.000 de persoane pot ajunge la Polus în 15 minute, iar 700.000 de persoane se afla în aria extinsa de acoperire, adica pot ajunge la centrul comercial în 40 de minute, cu masina. Pe lânga aceasta se doreste si atragerea unui numar mare de clienti din marile orase aflate în proximitatea Clujului: Oradea, Baia Mare, Satu Mare, Târgu Mures, Zalau, Bistrita etc, data fiind amplasarea acestuia pe E60, una dintre principalele cai rutiere ale tarii.

Conceput pentru a schita un „centru de oras” în miniatura, Polus a iesit mereu pe piata cu idei noi. Mai nou, în incinta acestuia pe lânga oferta consacrata a aparut un centru de înfrumusetare, cu solar si s-au intensificat evenimentele menite sa atraga clientii în zona centrului. Publicul tinta al Poulus a fost cel al oamenilor dinamici, a mediei, a familiilor cu copii si nu numai. Gândit pentru a se remodela în permanenta, Polusul a atras tocmai prin flexibilitate si dinamism.

Cu o cifra de afaceri impresionanta, Polus Center a reusit, spre deosebire de Iulius Mall sa dea în folosinta aproape tot spatiul construit. De asemenea, reprezentantii acestuia mizeaza, în acest moment, pe o politica de atragere cu orice pret a clujenilor catre mall, considerând ca obisnuinta e a doua natura a omului iar pofta de shopping creste în timp.

Nascut pentru cumparaturi

Potrivit datelor oficiale furnizate de catre reprezentantii Iulius Group, cifra de afaceri a companiei este în continua crestere, evoluând de la 8,41 de milioane de euro în 2005, la 18,94 milioane euro în 2006. Mai nou, investitorul principal se pare ca are un nou proiect de anvergura menit sa ridice cifra de afaceri mult peste cele raportate pâna în acest moment.

Iulius Group, compania condusa de catre Iulian Dascalu, a fost înfiintata cu mai bine de 17 ani în urma la Iasi. Marele atuu al acesteia este, de fapt, tocmai implementarea conceptului de mall în România. Dupa deschiderea primului centru comercial de gen în Moldova, Dascalu a fost initiatorul primei constructii cu aceasta destinatie la Timisoara. Pentru a se extinde Iulius Group a mizat pe dezvoltarea unui sistem logistic propriu, abia apoi a aztacat alte doua orase ale tarii, Suceava si Clujul.

Cel mai important proiect a fost, fara îndoiala, cel din orasul de pe Somes…

Iulius Mall s-a remarcat, înca de la început, prin oferta extrem de variabila de servicii. Pe lânga magazinele clasice, din sectorul comercial sau al food-court-ului, mall-ul din cartierul Gheorgheni are în incinta sa o piscina, sali de cinema si, mai nou, se intentioneaza dotarea unei clinici private.

Marele atu al mall-ului este amapalasarea din interiorul cartierului Gheorgheni precum si faptul ca a mizat, înca de la început, pe imaginea de centru al elegantei totale, pentru a atrage clientii tineri cu posibilitati materiale mult peste medie.

Atrium-ul din inima orasului

 În viitorul apropiat este prevazuta inaugurarea unui nou centru comercial, Atrium Center în locul fostei fabrici de confectii, Somesul. Acesta va avea, pe lânga deja consacratul hypermarket si sector enterteiment si un hotel de patru stele si sali de cinema.Suprafata anuntata deja a centrului va fi de 94.000 sq m si se va axa pe segmentul de cumparatori high-class, adica va fi destinat clujenilor cu pretentii. Întreg centrul va avea cca. 1,9 ha si va include 120 de magazine numai la primul nivel, urmatoarele doua fiind destinate zonelor de enterteiment, teraselor, unui supermarket etc. Initiatorii proiectului mai promit si 10 sali de cinem, zona de bowling, un club de fitness si o zona pentru jocuri. De asemenea, o suprafata importanta va fi destinata amenajarii de birouri de clasa A si hotelului, care va avea cca. 180 de camere.

De fapt, proiectul celor din grupul financiar englez, Dawnay Day a fost anuntat în luna mai a anului trecut când a fost prezentat si planul acestora de a construi centre de gen în câteva dintre cele mai importante orase ale Transilvaniei, Cluj, Arad si Baia Mare. Investitia totala anuntata la acea data era de 179 milioane de euro, dar în perspectiva se anunta intentia de a continua extinderea în întreaga tara printr-o suma totala anuntata de 900 milioane de euro. Doar pentru proiectul din Cluj s-au alocat aproximativ 85 milioane de euro cu scopul de a realiza aici unul dintre cele mai mari proiecte imobliare din zona. Deschiderea oficiala a centrului comercial a fost anuntata pentru prima parte a anului 2009.

Adina Calinescu, managerul Atrium Center Romania a declarat ca, de fapt, Clujul a fost ales ca prim obiectiv pentru intrarea companiei deoarece, din punct de vedere strategic acesta este cel mai important oras din regiune din punct de vedere al industriei, administratiei, de asemenea a fost apreciat pentru dinamismul sau, bine plasat din punct de vedere al posibilitatilor de acces.

Clujul-oras akademic

Cel de-al patrulea mall care se va deschide în oras va fi Akademia. Acesta va fi amplasat pe str. Victoru Babes si a mizat deja pe ceva noufata de celelate centre de gen…pe panorama si vizibilitate.

Motivatia principala pentru alegerea locatiei a fost, potrivit reprezentantilor acestuia, zona „caracterizata de un trafic de 10.000 de persoane pe zi, conform Studiului Pietonal, fiind situat la cinci minute de centrul istoric al Clujului si imediata vecinatate a celui mai mare campus universitar, Hasdeu

Suprafata totala închiriabila a viitorului centru va fi de 18.000 mp si va dispune de o parcare subterana cu 322 locuri.

Constienti de locul pe care îl vor ocupa în oras, cei de la Akademia vor investi si în amenajarea unor spatii detsinate serviciilor medicale. Explicatia lor a fost foarte simpla- vecinatatea de zona Clinicilor, a spitalelor si a Universitatii de Medicina si Farmacie „Iuliu Hatieganu”.

Deci, Akademia va încerca sa capteze clientii altor doua centre comerciale din Cluj, pe cei ai Sigma Shopping Center-ului, multti dintre ei studenti si ai Iulius Mall, majoritatea dintre acestia fiind tineri, amatori de locale si de posibilitati de divertisment usor accesibile.

Tudor Asavoaie

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.