Razboiul Judetelor continua
Lupta Cluj-Mures se muta de pe aeroport pe sosea
Dupa ce a obtinut suspendarea in instanta a hotararii Consiliului Judetean (CJ) Mures de alocare a subventiilor pentru zborurile de pe aeroport, Alin Tise cere demisia ministrului care a inclus judetul rival pe harta unui program european de transport in detrimentul Clujului. Presedintele CJ arata ca schimbarea anuntata de ministrul Nazare va aduce prejudicii judetului pe termen lung, chiar daca Aeroportul Cluj-Napoca ramane inclus in programul european.
Presedintele Consiliului Judetean Cluj, Alin Tise, a cerut demisia ministrului Transporturilor in cadrul unei conferinte de presa in care a detaliat problemele ridicate de neincluderea municipiului Cluj-Napoca in reteaua prioritara CORE a programul european de transport TEN-T. Presedintele CJ a prezentat faptul ca in data de 27 martie la Bruxelles, in sedinta Consiliului pentru Transport a fost revizuita Reteaua de transport TEN-T si s-a stabilit includerea municipiului Targu Mures in CORE Network (reteaua prioritara) a retelei TEN-T pentru sectorul de transport rutier si feroviar, Clujul ramanand pe dinafara.
Banii merg la Mures
„Romania va primi finantare pe aceste categorii de transporturi, respectiv transportul urban, transport multinodal si sisteme inteligente, legaturi regionale, locale, legaturi feroviare. Practic, finantarea va veni pentru anii 2007-2012, dar si ulterior, pana in anul 2030, 2014-2030, pe aceasta componenta propusa de Ministerul Transporturilor, in persoana ministrului Nazare. Am constatat cu surprindere si sunt de-a dreptul stupefiat de faptul ca ministrul Transporturilor si-a permis fara nicio explicatie, fara nicio consultatie cu altcineva, sa decida singur ca Muresul este potrivit sa fie inclus in aceasta retea transeuropeana de transport rutier si feroviar in defavoarea Clujului, nu este posibil ca un ministru sa afecteze prin decizia lui dreptul de a se dezvolta al unui judet”, a declarat Alin Tise in cadrul conferintei de presa.
Clujul ramane astfel inclusa in CORE doar cu Aeroportul International Cluj-Napoca, fara partea de transport rutier si feroviar, unde se regaseste in reteaua secundara. Includerea Targu Muresului in aceasta retea ii va crea un avantaj in dezvoltarea infrastructurii pe termen lung, deoarece prin CORE se asigura fondurile europene pentru dezvoltare si prioritate la dezvoltare si va fi afectata dezvoltarea transportului intermodal al Clujului, deoarece fondurile se stabilesc pana in anul 2030.
„Pentru acest lucru protestez in calitate de presedinte al Consiliului Judetean si, in opinia mea, consider ca acest ministru ar trebui sa demisioneze din functie, iar ca reprezentant al Consiliului Judetean ii cer public acest lucru si voi face demersuri in acest sens. In opinia mea, acest ministru este un incompetent, care, fara sa tina cont de nevoile Clujului, a decis unilateral ca dezvoltarea pe aceasta regiune trebuie sa aiba loc asa cum doreste el. Niciun ministru din aceasta tara nu are dreptul de a afecta dezvoltarea unui judet prin decizie unilaterala”, a mai adaugat presedintele Consiliului Judetean.
Decizia poate fi schimbata
Decizia nu este inca definitiva deoarece noile reglementari au trecut doar de Consiliul pentru Transport, Telecomunicatii si Energie, urmand a fi trecute prin aprobarea Parlamentului European. In aceste conditii, presedintele Consiliului Judetean va demara o actiune de lobby pe langa europarlamentarii romani pentru sustinerea includerii Clujului in reteaua principala a TEN-T si pentru sistemul feroviar si rutier si va insista in pledoaria sa pe rolul si dinamica Clujului in aceasta parte a tarii, fiind un judet de referinta in Regiunea de Nord Vest, prin care se face legatura Romaniei cu Europa Centrala si de Vest. Totodata se va solicita Ministerului Trasporturilor ca la o viitoare actualizare a acestei retele sa fie inclus si Clujul in reteaua principala pe toate sectoarele de transport, arata institutia intr-un comunicat de presa.
„Argumentele pentru care eu am aceasta pozitie sunt foarte multe. In primul rand, regiunea Transilvania, regiunea de Nord-Vest, are inevitabil centrul de dezvoltare la Cluj-Napoca. Inevitabil, in contextul in care Romania vorbeste de regiuni de dezvoltare, vom avea aceste regiuni si Clujul va ramane in continuare un nod feroviar si rutier important. Ca atare, nu exista niciun argument in defavoarea Clujului, poate stiut numai de ministru, care sa duca la inlocuirea Clujului sau la promovarea Muresului in detrimentul Clujului, care sa devina acest centru modal. Centrele propuse vor avea prioritate in accesarea de fonduri europene pentru urmatorii ani. Despre asta este vorba, batalia pentru bani europeni. Eu cred ca ministrule este incompetent, cineva i-a pus aceasta propunere sub nas si el a semnat-o. E ca si cum eu as decide ca Ploscosul trebuie racordat la autostrada, desi este poate la 1000 de km. Nu exista un criteriu obiectiv dupa care sa schimbi o localitate cu alta. Nu exista nici un argument pentru care polul de crestere Cluj-Napoca sa fie inlocuit cu Muresul.
Presedintele Consiliului Judetean a discutat mai multe solutii pentru remedierea acestei situatii. „Ce putem sa facem? Pe langa ceea ce am spus pana acum, vom face demersuri la toti europarlamentarii pe care ii are aceasta tara, ii vom convinge ca trebuie inclus Clujul si nu Muresul. Exista un comunicat, este public, in care se arata ca trebuia sa fie inclus Clujul. Exista posibilitatea de a se reintroduce Clujul. Eu am discutata la minister si au discutat si colegii mei de la aeroport pe relatia pe care o au cu Autoritatea Aeronautica si cu Ministerul Transporturilor si am inteles ca exista o posibilitate de a remedia ceea ce s-a intamplat. Voi apela la primul-ministru, la Guvern, la partidul din care fac parte, la parlamentarii din toate partidele, inclusiv vom analiza posibilitatea de a trimite catre Comisia Europeana, de fapt pentru Consiliul de Transport, Comunicatii, Economie, din Parlamentul European, voi face tot ce tine de mine in aceasta calitate pentru ca Clujul sa fie introdusa pe acest traseu de transport nodal rutier si feroviar”, subliniaza Tise.
Aeroportul ramane in proiect
In urma cu un an, Aeroportul International Cluj-Napoca a fost admis in cadrul retelei de transport TEN-T, o retea transeuropeana de transport al carei scop este asigurarea libertatii de miscare a pasagerilor si a bunurilor in Uniunea Europeana. „Ma bucur ca pe celalalt program de finantare, reteaua centrala, aeroportul este mentinut. Insa transportul de marfa pe caile rutiere afecteaza pe termen mediu si lung inclusiv dezvoltarea aeroportului in ceea ce priveste terminalul cargo. Adica ele sunt legate, faptul ca exista trei componente: rutier, feroviar, aerian. Daca doar pentru aerian ramanem prinsi pe acest program de finantare, nu si pe celelalte doua, pe termen lung va afecta dezvoltarea aeroportului din lipsa unei infrastructuri bune. E vorba de un proiect integrat de dezvoltare a acestei comunitati. Nu putem separa componenta de drumuri de cea de aeroport. Sistemul integrat de dezvoltare a Clujului presupune toate ele trei componente. Exista pe fiecare componenta sume alocate de bani. De exemplu, pentru transportul urban 81, milioane de euro, sistem multinodal si sisteme inteligente, pentru 3 miliarde de euro, pentru modernizarea infrastructurii. Daca noi nu suntem prinsi in aceste proiecte nu avem aceasta posibilitate de a atrage acesti bani. De aceea spun ca nu are dreptul ministrul sa ia aceasta decizie. Avem aceasta incapacitate obiectiva de a accesa acesti bani pentru ca nu vom fi prinsi intr-un proiect in care sa avem prioritate, iar asta va influenta inclusiv dezvoltarea acestui judet”, a concluzionat seful administratiei judetene.
Cum va arata TEN-T in Romania
Consiliul pentru Transport al UE a extins reteaua europeana de transport Trans-Europeana de Transport pe teritoriul Romaniei cu cinci rute, pentru care finantarea europeana necesara constructiei va fi mai accesibila, transmite Mediafax. Cele cinci rute aprobate vizeaza atat infrastructura feroviara, cat si cea rutiera si pe traseele Timisoara-Sebes-Turda-Targu-Mures-Iasi-Ungheni, Calafat-Craiova-Alexandria-Bucuresti, Bors-Turda si Constanta-Tulcea-Braila-Galati in reteaua globala si a Canalului Dunare-Bucuresti in reteaua centrala.
Reteaua Trans-Europeana de Transport (TEN-T) include toate modurile de transport si asigura aproximativ jumatate din traficul de pasageri si marfa. Astfel, in urma deciziei luate la Bruxelles, lungimea totala a retelelor TEN-T din Romania se dubleaza pe modul de transport rutier si creste cu peste 40% pe feroviar. In afara surselor de finantare provenite din Instrumentele Structurale acordate de Comisia Europeana (Fondul European de Dezvoltare Regionala si Fondul de Coeziune), dezvoltarea si modernizarea infrastructurii de transport a retelei TEN-T mai beneficiaza si de alte fondurilor europene alocate programului.
Diana Gabor