Protectia Consumatorilor continua procesele cu bancile

Nemultumiti de serviciile bancare oferite de unitatile de profil din judetul nostru, bistritenii trec pragul Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor Bistrita-Nasaud (CJPC BN) si depun reclamatii in acest sens.
Oamenii se plang de clauzele contractuale abuzive, de plata unor comisioane nejustificate la refinantarea creditului sau de faptul ca exista banci care nu au puncte de lucru in judet ci doar ATM-uri, iar in cazul defectiunii acestora ei risca sa nu isi poata achita la termen rata.

In urma unor controale efectuate anul trecut de comisarii CJPC BN la bancile bistritene, au fost aplicate amenzi de 700.000 de lei pentru nerespectarea OUG 50, privind creditele de consum. De curand, au mai fost date, pentru neregulile depistate, inca trei sanctiuni contraventionale, in cuantum de 100.000 lei.
Legile s-au schimbat intre timp (n. r. – a aparut Legea 288/2010 care a adus modificari la OUG 50), asa ca bancile au decis sa conteste amenzile primite si sa dea CJPC BN in judecata. Printre acestea se numara BCR, Bancpost, Piraeus Bank, Volksbank, OTP Bank sau Raiffeisen Bank.

Numarul reclamatiilor, in scadere

In ultimii ani, tot mai multi bistriteni au ajuns sa treaca pragul Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor Bistrita-Nasaud pentru a depune plangeri impotriva bancilor.
Doar anul trecut circa 200 de persoane au recurs la acest gest, in speranta ca cineva ii va ajuta sa isi rezolve problemele. Anul acesta, numarul bistritenilor care au reclamat bancile din judet la CJPC BN a scazut drastic, probabil si din cauza ca legislatia s-a mai modificat in favoarea lor.
„Pana la ora actuala, anul acesta au fost inregistrate 15 reclamatii din partea cetatenilor nemultumiti de serviciile bancare. Principalele lor nemultumiri sunt urmatoarele: clauze contractuale abuzive, plata unor comisioane nejustificate la refinantarea creditului, carduri de credit pentru cumparaturi necontractate de catre clienti, polite de asigurare la creditul contractat, cesionarea contractelor de credit, marja bancii, banci care nu au puncte de lucru in judet ci doar ATM-uri, iar in cazul defectiunii acestora clientul risca sa nu isi poata achita la termen rata, neoperarea unor ordine de plata, transformarea comisionului de risc in comision de administrare, nerespectarea unor clauze contractuale, refuzul bancii de a accepta mandatari numiti prin procuri notariale”, spune Dina Suciu, comisarul sef al CJPC BN.
Aceasta a mai adaugat faptul ca fata de anul trecut, numarul reclamatiilor a scazut in 2011 cu peste 70 de procente.

Procese peste procese

In 2010, angajatii Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor Bistrita-Nasaud au efectuat mai multe controale la bancile de pe raza judetului, ocazie cu care au depistat numeroase abateri.
Valoarea totala a amenzilor aplicate pentru nerespectarea OUG 50/2010 a fost de 690.000 lei.
Principalele nereguli gasite in cadrul controalelor tematice au constat in lipsa unor elemente pentru informarea corecta si completa a consumatorilor, existenta clauzelor abuzive in contractele pentru consumatori sau perceperea unor comisioane interzise prin actele normative in vigoare.
Ulterior, legislatia a suferit modificari, prin introducerea Legii 288/2010 privind aprobarea OUG 50/2010.
Conform actului normativ, prevederile OUG 50/2010 nu se aplica contractelor de credit aflate in curs de derulare la data intrarii in vigoare a Ordonantei, cu exceptia prevederilor referitoare la refinantare si la rambursarea anticipata. Totodata, actele aditionale incheiate si semnate pana la data intrarii in vigoare a Legii 288/2010 privind aprobarea OUG 50/2010 raman valabile si isi produc efectele in conformitate cu termenii contractuali agreati de parti.
Odata cu aceste modificari, bancile au contestat amenzile primite si au dat Comisariatul Judetean pentru Protectia Consumatorului Bistrita-Nasaud in judecata. Institutia a pierdut in instanta mai multe procese pe care le avea impotriva institutiilor bancare de pe teritoriul judetului nostru, iar la unele a facut recurs.
Dina Suciu, sefa CJPC BN, a explicat, intr-un comunicat de presa, ca „procesele sunt pierdute datorita faptului ca nu se aplica Legea privind contractele de credit (Legea 288/2010) incheiate de persoanele fizice si banci inainte de intrarea in vigoare a prevederilor OUG 50/2010 fapt numit in procedurile judiciare ca dezincriminare. Drept urmare, actele de control incheiate de comisarii institutiei in perioada iunie 2010- decembrie 2010 pot fi in cele mai multe cazuri anulate de instantele judecatoresti prin dezincriminare”.
Majoritatea bancilor au fost reprezentate in instante de case de avocatura pentru care au solicitat cheltuieli de judecata .Doar la doua dintre acestea au fost acordate de catre instanta cheltuieli de judecata, restul fiind respinse. Pentru cele doua procese CJPC BN a declarat recurs, comisarii fiind convinsi ca nu sunt vinovati pentru pierderea proceselor prin dezincriminare.
„Toate litigiile incepute pe parcursul acestui an se afla fie la instanta de fond, fie in calea de atac a recursului. Bancile care au depus plangeri contraventionale la instanta sunt BCR, BRD-GSG, Bancpost, Piraeus Bank, Volksbank, OTP Bank, Raiffeisen Bank, Credit Europe Bank, Unicredit Tiriac Bank, Banca Cooperatista de Credit Antic, Banca Romaneasca, Alpha Bank, Libra Bank si MKB Romexterra Bank”, a mai completat Dina Suciu.

Comisarii, cu ochii pe comercianti

Angajatii Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor Bistrita-Nasaud au efectuat in ultima perioada controale tematice la mai multe magazine, ocazie cu care au aplicat numeroase sanctiuni pentru neregulile gasite.
„In cadrul actiunii de control desfasurate la zece operatori economici care desfasoara activitatea in judetul nostru, s-a verificat legalitatea utilizarii termenilor care fac trimitere la caracterul traditional in cazul produselor comercializate, sub marca proprie, sau al altor operatori , respectiv „traditional / traditionali”, „reteta traditionala”, „reteta din stramosi” sau alti termeni care induc ideea ca produsele respective sunt produse traditionale. Au fost identificate la comercializare produse alimentare precum preparate din carne, produse lactate, dulceturi, produse de panificatie, preparate din legume – fructe, care au inscrise pe etichete termeni de forma “traditional / traditionale” sau expresii similare care conduc la ideea de traditional insa, fara ca produsele respective sa fie certificate legal”, spun reprezentantii CJPC BN.
Astfel, s-au intocmit opt procese verbale de constatare contraventie, aplicandu-se amenzi in valoare de 40.000 lei .
Comisarii au organizat de curand controale la sapte operatori din judet care vand lichid de parbriz. Acestia au constatat ca exista la comercializare produsul intitulat ,,Solutie de iarna pentru parbrize” ambalat in recipiente de cinci litri, rezistent la – 20 grade Celsius cu concentratie de peste 3% metanol si care nu au sistemul de inchidere rezistent pentru copii, asa cum cer normele Uniunii Europene in domeniul substantelor si preparatelor chimice.
Drept urmare, s-a dispus oprirea de la comercializare a peste 50 litri de solutie neconforma.

Iulia Bartha
iulia@gazetadebistrita.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.