O inițiativă legislativă depusă recent la Parlament vrea să combată fenomenul pirateriei în transportul de persoane. Noul proiect de lege vizează modificarea legii taximetriei și închirierii auto, prin legiferarea serviciilor oferite de platformele online de ridesharing.

 

Printr-un proiect de lege care vrea să modifice Legea 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, parlamentarii vor să legifereze sistemul de ridesharing online. Ridesharinugul oferit de mai multe platforme de internet a devenit un domeniu de business la modă în toată lumea, devenind și în România un model de inspirație pentru tot mai mulți antreprenori.

 

Polițiștii controlează taximetriștii, nu pirații

Amploarea fenomenului de piraterie în transportul de persoane intern și internațional din România este favorizată și de lipsa unor reglementări clare în legislația din domeniu. Cei îndrituiți să aplice măsuri de combatere a pirateriei în transport spun că sunt limitați de lege doar pentru mașinile cu o capacitate de transport de 8+1 persoane. Astfel, „rechinii” își fac practic de cap, sfidând orice regulă în transport și punând la grea încercare firmele autorizate care activează în domeniu, cărora practic le acaparează piața.

Așa cum a mai scris Gazeta de Bistrița, referitor la amploarea pirateriei din transport, din estimările de piață efectuate, jumătate din volumul de transport de persoane din toată țara, inclusiv pe curse externe se face în afara legii. Situația este similară și la nivelul județului Bistrița-Năsăud. Deși astfel de sesizări au mai existat de-a lungul timpului, paradoxal cei care au avut de suferit au fost tot transportatorii legali. Controalele instituțiilor abilitate s-au îndreptat tot către ei, de parcă “rechinii” nici nu ar fi existat!

Că așa stau lucrurile, o confirmă și recenta acțiune la nivel național a Poliției Române, care printr-un comunicat remis presei, în data de 30 septembrie, semnala că „la data de 27 septembrie, sub coordonarea de specialitate a Direcției Rutiere, peste 650 de polițiști au acționat, la nivel național, împreună cu reprezentanți ai instituțiilor cu atribuții în domeniu, pentru verificarea transporturilor în regim de taxi. Polițiștii au verificat 4.528 de autoturisme, iar în urma neregulilor constatate au fost aplicate 2.175 de sancțiuni contravenționale”. Deci verificați au fost tot taximetriștii. Despre transportatorii „pirați”, nimic!

 

Covoiajare, fără scop lucrativ

Noua inițiativă legislativă, depusă la Parlament, pare să combat[ în primul rând șoferii care fac regulat curse inter-urbane, luând bani de la pasagerii de ocazie, fără să aibă licențe de transport. Inițiatorul spune că proiectul a fost cerut de serviciul de ridesharing Bla Bla Car, care intermediază întâlniri între șoferi și pasageri pentru călătorii inter-urbane cu scopul de a împărți cheltuielile. Propunerea legislativă definește printr-un cuvânt românesc activitatea de ridesharing, respectiv „covoiajare”:
„activitatea de transport fără scop lucrativ, desfășurată între persoane fizice independente, care presupune utilizarea în comun, fără scop profesional, a unui autovehicul cu cel mult 9 locuri, de către un conducător auto și de unul sau mai mulți pasageri care călătoresc în aceeași direcție, cu condiția ca deplasarea să fie efectuată de către conducătorul auto în scop personal, iar conducătorul auto împreună cu pasagerul sau pasagerii împart exclusiv costurile deplasării propuse”.
Prin prevederile proiectului legislativ, se reglementează că „platformele digitale care facilitează partajarea unor călătorii între conducători auto și pasageri, persoane fizice independente, fără scop lucrativ, indiferent dacă această activitate de intermediere este remunerată, nu sunt considerate dispecerate de taxi (…)”. De asemenea, „este interzis transportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deține pentru acesta, după caz, autorizație taxi valabilă sau copie conformă valabilă (…), cu excepția activității de covoiajare în sensul prezentei legi”.

După cum arată, propunerea legislativă pare să împingă șoferii particulari care fac „ciubucuri” să se înscrie în platforme de ridesharing. Inițiativa legislativă prevede posibilitatea ca șoferul să primească bani de la pasager, însă nu trebuie să îi primească în scop lucrativ.

rechini-2

ANAF-ul nu se uită la „ciubuc”!?

Deși cei de la ANAF au spus pe acest subiect că sumele din acest tip de transport sunt prea mici pentru a face obiectul controalelor lor, adică un șofer poate să adune câțiva lei de la doi-trei pasageri, realitatea este cu totul alta.

Așa cum a mai semnalat gazeta de Bistrița, un calcul sumar arată că, dacă pentru un drum de la Năsăud la Bistrița, un om plătește unui “rechin” tot atât cât costul unui bilet de autobuz, adică 8 lei, la o cursă dus-întors cu patru persoane în mașină, acesta încasează la negru 64 de lei. Înmulțit cu un număr de minimum cinci drumuri pe care le fac lejer într-o zi, evazioniștii din transport încasează numai pe o mașină 320 de lei bani la negru. Ori mașinile care au împânzit deja județul oferind acest gen de servicii clandestine sunt deja de ordinul sutelor, numai pe Valea Someșului și pe ruta Năsăud – Bistrița fiind deja identificate zeci de astfel de autovehicule. “Rechinii” vehiculează astfel miliarde de lei vechi pe piața neagră a transportului ilegal de persoane.

 

Proteste din partea transportatorilor

Confederația Operatorilor și Transportatorilor din România (COTAR) critică inițiativa de legiferare a serviciile platformelor online, pe care o consideră drept o tentativă de a proteja „interesele celor care desfășoară activități neautorizate generatoare de evaziune sau fraudă fiscală”. Potrivit COTAR, modificarea legii în acest sens ar genera activități neautorizate, fiind „o veritabila invitație la ciubucăreală”.

Inițiatorii proiectului legislativ cred însă că textul de lege i-ar avantaja tocmai pe transportatorii inter-urbani cu licență, nu doar pe taximetriști, pentru că ar combate șoferii independenți de autoturisme care fac regulat curse între localități, contra cost, fără să aibă licență de transport. Prin legiferarea platformelor online s-ar putea supraveghea repetabilitatea curselor efectuate contra cost de către un șofer.

„Proiectul acesta va suscita multe critici la adresa mea, din partea operatorilor de transport. Mă aștept să apară și titluri că legiferez pirateria, ceea ce este pe dos. (…) Vor fi critici importante din partea companiilor de taxi. Eu am avut maximum de bune intenții, pentru a promova acest tip de transport modern și interesant și de acolo, știind că urmează critici, să găsim o cale de mijloc”, spune deputatul Lucian Șova, inițiatorul proiectului legislativ.
Inițiatorul legii spune că se așteaptă la proteste din partea taximetriștilor a operatorilor de transport, care se plâng nu doar de concurența ilegală pe care o fac „pirații”, acaparând piața, ci și de concurența din partea platformelor de ridesharing. În opinia sa, însă, inițiativa legislativă din Parlament vine tocmai să stabilească un cadru legal clar pentru aceste platforme online. Gradul de repetabilitate a curselor va fi sub observație, Poliția și Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transportului, prin viitoarea lege, având posibilitatea să vadă prin platformele online de ridesharing dacă anumiți șoferi fac regulat un anumit traseu, pe bani. Legea nu se referă la șoferii care fac naveta și recurg la ridesharing.

Cel mai mare operator de ridesharing pe internet este compania americană UBER, care a intrat și în România, fiind prezentă la București și Cluj. Un alt operator online de ridesharing prezent în România, este Bla Bla Car, iar recent a venit și Taxify, un serviciu online asemănător cu Uber, deținut de o companie din Estonia.

3 COMENTARII

  1. De Black Cab de ce nu spune nimeni nimic, acolo sunt interesele clare ale cuiva de este omis. Culmea e ca are aproape acelasi numar de masini cu Uber, mai mult incaseaza si bani cash, cea ce este ilegal.

  2. Rent a car cu Sofer si taxare pe km? Asta e taximetrie. La rent a car se închiriază pe număr de ore sau zile. Terminăm cu uber si ne ocupam si de black cab.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.