Mult discutatul proiect care prevedea o autostradă pe ruta Jucu – Dej – Bistriţa a fost anulat. În ciuda faptului că în timpul campaniei electorale candidaţii promiteau mii de kilometri de autobenzi, în cursul acestei luni s-a luat decizia finală – proiectul autostrăzii Jucu-Dej cu o continuare pe un drum expres până la Bistriţa cade din lipsă de fonduri.
Însă nu doar acest proiect a fost abandonat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii. Construcţia tuturor celor 12 drumuri expres, prevăzute anul trecut în planurile acestui minister, a fost stopată. Nici la capitolul autostrăzi nu vom sta mai bine în următorii ani.
Bistriţa pierde legătura cu autostrada
Conform datelor oferite de site-ul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADN) întreaga şosea ce trebuia construită de la Jucu la Bistriţa avea denumirea de autostradă. În realitate între localităţile Jucu şi Dej, pe o porţiune de 30 de kilometri avea să fie construită o autostradă cu câte două benzi de circulaţie pe sens şi câte o bandă de urgenţă. Potrivit documentaţiei CNADN drumul expres ar fi început din partea de sud – est a localităţii Dej printr-un nod rutier cu autostrada Jucu-Dej. Traseul ocolea pe la sud oraşul Beclean, traversa râul Şieu, DN 17 în apropierea localităţii Şieu Sfântu şi continua până în municipiul Bistriţa. Această porţiune de drum ar fi avut o lungime de 45 de kilometri, iar viteza maximă de rulare admisă autoturismelor ar fi fost de 120 km/h. Şoseaua ar fi fost împrejmuită pe toată lungimea ei cu gard, iar atât pe traseul autostrăzii şi al drumului expres erau prevăzute parcări şi spaţii de servicii, conform reglementărilor în vigoare.
Costul total al autostrăzii Jucu – Dej – Bistriţa s-ar fi ridicat la o valoare situată undeva în jurul sumei de 750 milioane de euro.
Nokia şi statul rămân cu promisiunile
Înfiinţarea unui drum expres sau a unei autostrăzi urbane între localităţile Cluj-Napoca şi Jucu a fost unul dintre elementele cheie ale negocierii pentru construirea fabricii de telefoane mobile Nokia în comuna clujeană Jucu. Consiliul Judeţean şi firma Nokia au stabilit câteva criterii ce prevedeau beneficii de ambele părţi. Cei de la Nokia urmau să beneficieze de dezvoltarea infrastructurii rutiere pentru a uşura transferul produselor fabricate la fabrica din Jucu, iar aceştia se obligau să asigure 15.000 de locuri de muncă. Niciuna din părţi nu şi-a respectat în totalitate angajamentul, fapt care a uşurat Statul român în luarea deciziei de a nu mai construi respectiva autostradă.
În urma negocierilor s-a convenit asupra construirii unui terminal cargo la aeroportul internaţional din municipiul Cluj-Napoca, de construirea unui drum expres sau autostrăzi şi de înfiinţarea unei gări în imediata apropiere a fabricii, pe calea ferată care face legătura între Cluj-Napoca şi Bistriţa. Din aceste prevederi contractuale doar gara din apropierea fabricii a fost realizată. Construirea terminalului şi a autostrăzii care urmau să faciliteze pe cei de la Nokia au rămas doar pe hârtie.
Autostrada Petea – Bistriţa – Suceava uitată
La începutul anului trecut, când toată lumea vorbea despre celebra autostradă Nokia, autorităţile nu au uitat să menţioneze faptul că, odată ajunsă la Bistriţa, aceasta se va lega de autostrada Petea – Bistriţa – Suceava. S-a dovedit că şi de această dată au fost doar vorbe în vânt aruncate de politicieni în prag de campanie electorală. Atunci această porţiune de drum nici nu apărea măcar în planurile autorităţilor, nici în cele ale Ministerului Transporturilor, însă nici în cele ale Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale.
În ciuda faptului că infrastructura rutieră a judeţului Bistriţa-Năsăud este sub orice critică, niciuna dintre autostrăzile promise nu se va realiza în viitorul apropiat.
Iulia Balazs
mda ..se pare ca inca nu ne invatam minte ca mai toti guvernantii ne mint..nu sunt bani?poi de ce sunt asa scumpe materialele la noi ca in alte tari? cum zicea vadim ca la noi la nimenea
Avem destule sosele si tare bune ce sa facem cu autostrada ca nu incape in judet ? Uitati-va la tonsonul Bistrita _ Dej, mai cu seama de la Beclean incolo, o calitate si nivelare mizerabila, toate petece si o consolidare pe margini de mantuiala este cea mai jalnica lucrare pe care am vazut-o din 89 incoace , sale fie rusine inclusiv celor ce fac receptia si dau banii si celor ce se fac ca lucreaza…
basescu, berceanu, piturca = gunoaie, rebuturi, deseuri
ION…nume de spluga sau prost, de ce nu zici si de GAIGER ??? ca astia lucreaza pe marea parte a judetului… EI ?