Noua administrație este pusă în postura de a alege dacă merge mai departe cu proiecte finanțate din fonduri europene, dar care frizează ridicolul, sau să le blocheze înainte de a se materializa. Un astfel de proiect este centrul intermodal, care este finanțat din fonduri europene și a fost deja scos la licitație. Municipalitatea a cheltuit deja 220.000 de lei cu studiile de fezabilitate și urmează să mai pună pe masă peste alte 3 milioane de euro reprezentând cofinanțarea proiectului și cheltuielile neeligibile.

Mai multe proiecte lăsate de vechea administrație intră deja în linie dreaptă fiind în faza de licitație sau chiar predare de amplasament. Dacă unele sunt binevenite, cum este reabilitarea a patru artere mari din oraș, în ciuda dispariției mai multor locuri de parcare, altele sunt de-a dreptul fantasmagorice.

Un astfel de proiect este centrul intermodal, o autogară suspendată, ce urmează să pornească de la centrul comercial Winmarkt și ar urma să străbată calea ferată și să ajungă tocmai pe strada Tărpiului.

Liberalii au atacat proiectul, cel puțin declarativ, încă din 2018, când a fost adoptat studiul de fezabilitate în Consiliul Local, iar la trei ani distanță, s-au pricopsit cu acest proiect care ar avea sens în vreo metropolă, nu într-un oraș de provincie.

Proiectul este deja scos la licitație, acesta primind finanțare din fonduri europene. Acesta este estimat la mai bine de 9 milioane de euro. Deocamdată la prima licitație nu s-a prezentat nimeni, iar contractul nu a fost atribuit.

Primarul Turc se gândește să renunțe pur și simplu la el, fiind susținut și de viceprimari și proaspătul citymanager, Ioan Peteleu, care s-a opus acestui primar și pe vremea când se vorbea doar de studii. Înainte, însă, vrea să îi întrebe pe bistrițeni ce părere au, prin intermediul aplicației City Health, folosită momentan doar pentru semnalizarea diferitelor probleme întâlnite de bistrițeni în oraș.

Ce prevede proiectul:

Amplasamentul are suprafața de 25.000 de metri pătrați și prevede realizarea unei platforme supraterane care să preia funcțiunea autogării, platformă cu o suprafață de aproape 4.000 de metri pătrați, amplasată deasupra căii ferate și care va avea o înălțime de 10,5 m.

Autogara va avea 12 locuri de îmbarcare-debarcare autobuze, 6 locuri pentru taxi, o stație pentru mijloacele de transport în comun și un drum cu lățimea de 7 metri pentru deplasarea autobuzelor.

Conectarea cu drumul principal se va face printr-un sens giratoriu cu diametrul inelului central de 8 metri, cu un spațiu de siguranță de un metru și o bandă cu lățime de 6 metri. Pentru accesul pietonilor sunt prevăzute scări de acces și lifturi, peroane și troatuare acoperite.

Astfel, vor fi reamenajate intersecțiile dintre Gării și Bulevardul Decebal și dintre strada Rodnei și strada Gării. Va fi reamenajată și intersecția dintre străzile Tărpiului și Griviței. Va mai fi amenajat un sens giratoriu la intersecția străzilor Narciselor și Tărpiului.

Clădirea ce va servi drept autogară va avea subsol, parter și două etaje și o suprafață de 1.000 de metri pătrați, cu structură de beton armat, acoperiș de tip terasă și pereți cortină.

“Pentru 10 locuri de îmbarcare, pentru că atât va avea Centrul Intermodal, nenorocim toată zona. Urbanistic, zona va fi mutilată şi supra-aglomerată, iar oamenii care locuiesc acolo, pe lângă disconfortul permanent, se vor vedea şi cu proprietăţile diminuate ca valoare. Ce valoare va mai avea un apartament în blocul Dallas, pe sub care curg maşini, sau casele de pe Tărpiului, care vor rămâne sub pasarelă”, declara, în 2018, președintele PNL Bistrița-Năsăud și actualul primar, Ioan Turc.

Cât a pierdut și cât va mai pierde Primăria Bistrița cu acest proiect

Până în acest moment, Primăria Bistrița a pierdut în jur de 220.000 de lei, de la bugetul local, pentru pregătirea studiilor și a documentațiilor necesare pentru acest proiect. În această sumă a intrat expertiza tehnică, studiul de trafic, studii de specialitate, studiu de fezabilitate și avize și acorduri.

Dacă însă licitația nu va fi anulată și nu se va renunța la acest proiect, Primăria Bistrița trebuie să mai pună pe masă aproape trei milioane de euro, sumă ce reprezintă cofinanțarea și cheltuielile neeligibile ale proiectului estimat la peste nouă milioane de euro.

Finanțarea nerambursabilă ajunge la 30,8 milioane de lei (72,66%), iar cofinanțarea autorităților locale la 11,5 milioane de lei (27,34%). Contractul de finanțare a fost semnat în 2019.

Trei proiecte care demarează concomitent riscă să blocheze orașul

Sincronizarea a trei proiecte pregătite de fosta administrație nu este cea mai fericită, mai mult șantierul ce va fi organizat riscă să blocheze pur și simplu multe zone din oraș. Este clar că zona Rodnei, Gării, Tărpiului va fi în șantier ani buni dacă acest proiect se va pune în practică.

Un alt proiect vine să blocheze axa de transport: strada Gării – Bulevardul Decebal – strada Andrei Mureșanu – strada Năsăudului. Acesta are valoarea de peste 40 de milioane de lei și este, de asemenea, în licitație publică.

Nici în cazul acestui proiect deranjul nu este mic, prevăzând reconfigurarea infrastructurii rutiere pe un coridorul deservit de transportul public, piste de bicicliști, reabilitarea trotuarelor, realizarea unui sistem rutier nou la partea carosabilă, realizarea unui pasaj pietonal subteran pe Bulevardul Decebal ( în zona pieței Decebal), iluminat public cu sistem de telegestiune, modernizarea stațiilor de transport public.

Să nu mai punem la socoteală faptul că prin acest proiect vor fi desființate zeci, poate chiar sute de locuri de parcare de pe tot traseul urmărit: Strada Gării, Bulevardul Decebal, strada Andrei Mureșanu și strada Năsăudului. Pentru înlocuirea acestora, municipalitatea nu a venit cu nicio soluție.

Cel de-al treilea proiect ce vine să paralizeze orașul cu un imens șantier este linia verde, care nu presupune doar achiziționarea de autobuze electrice, ci și reabilitarea arterei rutiere pe unde vor circula autobuzele electrice.

În cazul acestui proiect licitația a fost deja adjudecată de M.I.S. Grup, însă, se pare, Primăria Bistrița întârzie cu punerea la dispoziția constructorului a amplasamentului. Proiectul ajunge la 30,3 milioane de lei și a fost finanțat din fonduri europene.

Va fi creată o nouă rută de transport public urmând traseul Unirea – Calea Moldovei – General Grigore Bălan – Bistricioarei – Piața Petru Rareș – Piața Unirii – Dornei – Gheorghe Șincai – Independenței – Libertății – Viișoara). Vor fi „remodelate” parcări, trotuare, spații verzi și va fi realizată și o pistă de cicliști. Proiectul implică amenajarea a 42 de stații de autobuz curente și două stații terminale.

Îngrijorat că lucrările la cele trei proiecte vor începe concomitent și vor paraliza orașul, Ioan Turc este astfel tentat să renunțe pur și simplu la unul dintre ele, iar vizat ar fi tocmai cel ce presupune construirea autogării suspendate.

Andreea Moldovan

2 COMENTARII

  1. Aparatul Cretian au votat din pix cu mare usurinta aceasta harababura numita Centrul Intermodal, o investitie care nu se justifica absolut deloc. Bistrita nu estre un nod important feroviar si nici nu mai are acea zona puternica muncitoreasca din anii 89 cand in zona veneau aprox. 30.000 navetisti. Mai ales pe vreme de Pandemie transportul in comun nu este agreat , ba chiar reprezinta un pericol crescut de imbolnaviri. Sa fim seriosi, romanii aleg autoturismul propriu deplasandu-se comod ori unde doresc. A se vedea numai explozia cumpararii de masini noi si secon-hand. Deasemenea harababura si blocajul pe str. Garii, Tarpiului, Rodnei va fi unul foarte mare. Un asemenea proiect ca sa fie cat de cat aerisit si folositor trebuia facut undeva in partea de sus a orasului sa preia si drumul spre Nasaud si Bargaie. Singura solutie este retragerea urgenta de catre domnul Primar a unei investitii nejudecate. Si traseul LINIEI VERZI este total gresit si neinspirat.

  2. din contra, personal consider ca este un semn al dezvoltarii catre civilizatie, sa usuram accesul peste calea ferata, sa scoatem autobusele, autocarele, bus-urile din oras si sa treaca direct oe o bretea care sa ii scoata din oras, este de bine, poluare mai putina, timp, mai scurt….dezvoltare. Hai sa facem un exercitiu de imagine de acum 15 ani. Nu exista nici un centru commercial….era un camp…nu exista un parc civilizat…era dezastru, nu exista pe strada Colibitei o cale de umblat civilizata….numai gropi, nu existau piste de biciclete….erau inexistente!!!!!!!!!!!! dezvoltarea unui oras presupune transformari, santiere etc… altfel ramane acelasi oras de taranuis care in afara de noroaie si gropi si alimentare nu mai stim nimic. Hai sa nu mai vrem sa fim superdezvoltati, moderni dar cu infrastructura sufocata , fara santiere, fara deranj…. asta nu se poate! dar da se poate face in plus pe langa toate acestea, parcuri, spatii verzi si de recereere. Nu pe blocuri!!!clar

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.