Parcurgând atent apariţiile din media ale Principelui Radu de România, primul lucru care îţi vine în minte este abilitatea acestui personaj apărut de curând pe scena politică românească.
Abilitatea sa se plasează în contextul mai larg al complexităţii personajului public pe care-l compune.
Principele Radu şi-a anunţat candidatura la postul de preşedinte al României la începutul lunii aprilie 2009. De atunci, interviurile pe toate posturile de televiziune se ţin lanţ. Interviurile din presa scrisă nu lipsesc nici ele. De asemenea, candidatura sa este un subiect destul de prezent pe internet. Avem deci o nouă figură publică, care-şi formulează pe toate căile, viziunea sa despre societatea românească, despre viitorul ei în context european şi transatlantic şi care se delimitează de ceilalţi actori politici prin afirmarea propriilor sale atuu-uri.
Radu Duda şi complexul său personaj politic
Dar să revenim la abilitate şi la complexitatea personajului. Principele Radu trece mai mult decât cu succes peste acuzaţiile şi atacurile care-l vizează, cea mai gravă dintre ele fiind aceea de a fi fost colaborator al Securităţii. Jurnaliştii care l-au înfruntat s-au lovit de capacitatea acestui candidat la preşedinţie, de a-şi exprima în mod aproape spontan gândurile, de a fi mereu coerent, de a-şi păstra în mijlocul atacurilor şi criticilor sângele rece şi aplombul. În mod evident, Principele este până în prezent un candidat minor la preşedinţie, cel mai mare duşman al reuşitei sale fiind absenţa de până acum de pe scena politică.
Reînvierea murmurelor monarhiste
Totuşi, prin candidatura Principelui, foarte multe idei care nu au mai fost discutate de vreo 12 ani încoace revin în actualitate şi ele nu fac decât să sporească aura mediatică a candidatului la preşedinţie. Deşi în interviuri Principele afirmă că ambiţia sa de a deveni preşedinte este o alegere individuală, care nu trebuie să implice Casa Regală sau transformarea României în monarhie europeană, totuşi această candidatură a primit sprijinul oficial al Regelui Mihai şi anume, pe data de 23 aprilie 2009. Un întreg mănunchi de idei, evenimente şi gesturi simbolice renasc şi sporesc complexitatea personajului.
Preocuparea faţă de provincie şi oraşele mici
Oricine poate să citească eseurile Principelui Radu, pe blogul său personal. În ele, precum şi în interviurile din presă el susţine o idee-far – el face diferenţa între „funcţia de preşedinte” şi „instituţia prezidenţială”, afirmând că el alege să candideze pentru cea de-a doua, nu în vederea ocupării unei înalte poziţii politice, ci pentru efectuarea unui „leadership” superior, ce poate să scoată România din sărăcie şi din impasul socio-moral în care se află astăzi.
Un destin asemănător cu cel al lui Ronald Reagan sau Arnold Schwarzenegger
Nu poţi să nu te gândeşti că un astfel de personaj politic şi public are imens de câştigat din fosta sa profesie de actor, la fel cum au avut alţi câţiva colegi de breaslă, precum preşedintele Ronald Reagan sau actualul guvernator al celui mai mare şi mai prosper stat din SUA – California – şi anume, actorul de origine austriacă Arnold Schwarzenegger. De-altfel, modelele în materie de politică, pe care Principele Radu le citează sunt alte două personalităţi care au avut de-a face cu lumea teatrului – primul, mai mult, al doilea, doar în timpul tinereţii – adică, Vaclav Havel, dramaturg şi preşedinte al Republicii Cehe, precum şi Papa Ioan-Paul al II-lea, care cochetase cu teatrul şi care e autorul câtorva texte dramaturgice.
Campanie electorală dificilă
Per total, debutul în politică al Principelui Radu este unul reuşit. Deşi nu mulţi s-au grăbit să salute această candidatură, despre ea s-a vorbit până acum destul de mult şi asta este tot ceea ce contează într-o fază iniţială. Candidatura va fi una dificilă. Principele Radu va mai stârni polemici importante şi ele se vor concentra în mare parte pe sursele financiare din care campania sa îşi ia fondurile – Principele a acceptat deja sprijinul financiar din partea lui Dinu Patriciu.
Candidatul va trebui să înfrunte iarăşi şi iarăşi aceleaşi atacuri privitoare la colaborarea cu Securitatea, privitoare la ascensiunea sa fulgerătoare în ierarhia Armatei Române, în care deţine gradul de colonel, privitoare la titlurile nobiliare pe care le deţine, în virtutea apartenenţei la Casa Regală de România. Peste toate acestea se poate prognoza că va trece cu destulă uşurinţă. Va trece probabil la fel de uşor şi peste atacurile venite din partea celor ce nu uită că Principele a fost numit de către guvernul lui Adrian Năstase drept reprezentant special pe lângă NATO sau Uniunea Europeană, având misiunea de a face lobby în favoarea României şi primind pentru aceasta, numai în 2004, suma de 250.000 de dolari.
Mihai TRIŞCAŞ