Potrivit Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Bistriţa-Năsăud la data de 27 ianuarie 2015 a fost publicat în Monitorul Oficial, Ordinul Ministrului Finantaţelor Publice nr.65/2015, privind principalele aspecte legate de întocmirea şi depunerea situaţiilor financiare si raportărilor contabile anuale aferente exercițiului financiar 2014.
Conform actului normativ menţionat, termenele de depunere a Situaţiilor financiare si a raportărilor contabile anuale aferente exerciţiului financiar 2014 sunt:
– pentru societăţile comerciale, societăţile/companiile naţionale, regiile autonome, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare, 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, respectiv 1 iunie 2015;
– pentru celelalte persoane prevăzute la art. 1 din Legea nr. 82/1991, republicată, 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, respectiv 30 aprilie 2015;
– pentru subunităţile din România care aparţin unor persoane juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate(cu excepţia subunităţilor deschise în România de societăţi rezidente în state aparţinând Spaţiului Economic European) 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, respectiv 1 iunie 2015;
– pentru persoanele juridice aflate în lichidare, o raportare anuală, în termen de 90 de zile de la încheierea fiecărui an calendaristic, respectiv 31 martie 2015;
Au obligaţia depunerii de raportări contabile anuale in termen de 150 de zile de la încheierea exerciţiului financiar şi:
– entităţile care au optat pentru un exerciţiu financiar diferit de anul calendaristic. Acestea au obligaţia de a întocmi raportări contabile anuale la 31 decembrie distinct de situaţiile financiare anuale încheiate la data aleasă pentru acestea, cu respectarea prevederilor Legii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
– subunităţile deschise în România de societăţi rezidente în state aparţinând Spaţiului Economic
Untităţile care nu au desfăşurat activitate de la constituire până la sfârşitul exerciţiului financiar de raportare, vor trebui să depună o declaraţie pe propria răspundere a persoanei care are obligaţia gestionării entităţii, în termen de 60 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, respectiv 2 martie 2015.
„Începând cu exerciţiul financiar 2014 declaraţiile de inactivitate se vor depune în format electronic. În vederea depunerii declaraţiilor de inactivitate în formă electronică, având ataşată o semnătură electronică extinsă, sau numai în format hârtie şi în format electronic, entităţile folosesc programul de asistenţă pus la dispoziţie gratuit de către Ministerul Finanţelor Publice pe site-ul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Situaţiile financiare anuale, se întocmesc cu ajutorul programului de asistenţă elaborat de MFP care conţine formularistica necesară şi programul de verificare cu documentaţia de utilizare aferentă”, se arată într-un comunicat.
Programul de asistenţă este pus la dispoziţia entităţilor gratuit de MFP şi poate fi procurat direct de la unităţile fiscale teritoriale sau poate fi descărcat de pe portalul MFP, de la adresa www.mfinante.ro.
Situaţiile financiare anuale, se depun în format hârtie şi în format electronic la registratura unităţilor teritoriale ale Ministerului Finanţelor Publice sau la oficiile poştale, prin scrisori cu valoare declarată, sau numai în formă electronică pe portalul www.e-guvernare.ro, având ataşată o semnătură electronică extinsă.
„Formatul electronic al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale simplificate, generat prin programele de asistenţă, constă într-un fişier .pdf având ataşat un fişier .xml şi un fişier cu extensia .zip. Fişierul cu extensia .zip va conţine documentele cerute de lege scanate alb-negru, lizibil şi cu o rezoluţie care să permită încadrarea în limita a 10 MB a fişierului PDF la care este ataşat fişierul”, se mai arată în comunicat.