Vineri, 11 iunie, la redacţia Gazeta de Bistriţa, am primit o scrisoare din partea unui cetăţean al oraşului, cu privire la noul drum de centură al Bistriţei, Varianta Ocolitoare. Publicăm integral această scrisoare: 

 

 

 

 

" În urmă cu aproximativ 8 luni, scriam către mass – media locală un mesaj referitor la Varianta de Ocolire Bistriţa, cea care, în varianta propusă în acel moment, numai ocolitoare nu era. Încheierea era:"Bistriţeni, haideţi să arătăm că se poate, haideţi să împingem Varianta de Ocolire a Bistriţei, acolo unde îi este locul: în afara oraşului Bistriţa". Ce se suţinea atunci: o variantă de ocolire ce străbate o zonă nu demult considerată zona de protecţie a oraşului istoric, care străbate zone considerate de agrement (Codrişor, Zona Lacului), trece prin faţa Spitalului TBC (!), merge pe malul râului (unde ar fi fost nemaipomenită o zonă de promenadă). Mulţi dintre dumneavoastră aţi aflat, sub o formă sau alta, ce înseamnă acest proiect.

 

Îmi permit să mai citez o dată, un fragment chiar din Memoriul Tehnic depus în acel moment la Agenţia de Protecţia Mediului Bistriţa-Năsăud, fragment scris chiar de către proiectant (care numai dătător de speranţă nu este): "Varianta II (Sud) are un traseu mai lung cu 2,714 km , necesită ample lucrări de artă (poduri, pasaje, lucrări de consolidare) datorită multitudinii de obstacole întâlnite şi a versanţilor ce prezintă  multiple fenomene de instabilitate, necesită suprafeţe mult mai mari de teren necesar a fi expropriat şi construcţii existente ce trebuie demolate, şi nu asigură o legatură cu DN 17C. Date fiind aceste caracteristici, Proiectantul şi Beneficiarul au susţinut fezabilitatea certă a variantei I, spre deosebire de varianta II care are şanse mari să nu fie fezabilă. 


Pătrunzând în zona urbană, traseul coboară până la nivelul malului stâng al râului Bistriţa pe care îl insoţeşte, fiind astfel mărginit de acesta pe partea stângă şi de construcţii pe partea dreaptă. De fapt, traseul aici utilizează trama stradală existentă.  Adiacent traseului pe acest sector se remarcă fenomene de alunecare a versanţilor pe partea dreaptă a centurii….Se remarcaă existenţa unei lungimi de traseu – Km(5.00÷9.00), unde terenul este necorespunzător din punct de vedere al construcţiei; nu are suficientă capacitate portantă pentru a prelua solicitările din greutate proprie ca şi din sarcinile date din vehicule".

Dacă poziţiile autorităţilor locale şi de mediu, ca şi protestul cetăţenilor, nu au convins cetăţenii oraşului ca ceva nu este în ordine, poate citatele din documentele depuse la autorităţi de către proiectant şi beneficiar (CNADNR- Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România) îi ajută să înţeleagă situaţia.

 

Au trecut 8 luni şi, cu surprindere, aflăm că lucrurile au mers pe drumul lor, nesocotindu-se, nu neapărat iniţiativa cetăţenească (recunosc, subiectivă în cazul meu, dar au fost şi persoane care nu sunt direct afectate şi totuşi, au conştientizat pericolul de a aduce, mai aproape ca oricând,  o sursă majoră de poluare atmosferică şi fonică chiar în inima oraşului), dar şi atitudinea Consiliului Judeţean, care a retras Certificatul de Urbanism, Hotarârea Consiliului Municipal, care respingea varianta aleasă, poziţia Agenţiei de Protecţia Mediului, care nu a emis Acordul de Mediu pentru obiectivul propus în varianta sud.

După timpul scurs, în care am încercat, atât cât am putut noi, să facem tot posibilul ca cei direct implicaţi în realizarea proiectului: beneficiar- CNADNR, proiectant-Iptana, Autoritate de Management- Ministerul Transporturilor, să ia în considerare minusurile alternativei alese şi să încerce să realizeze o variantă care să ocolească cu adevarat municipiul, am ajuns de unde am plecat, cu mai puţin entuziasm, dar şi cu mai puţină speranţă.

Nu am fost niciodată o susţinătoare a niciunui partid politic. Totuşi, în această situaţie, trebuie să recunosc că reprezentanţi ai unor partide politice m-au determinat să gândesc că, totuşi, unii dintre dânşii îşi merită locul şi numele de aleşi ai locuitorilor. Unul din deputaţii oraşului, care nu poate fi acuzat că ar avea teren sau imobil în zona afectată, a făcut tot posibilul, în acest moment "tardiv de târziu", cum spunea unul dintre directorii din CNADNR, ca să se ia o decizie din care să câştige toţi locuitorii municipiului. Dorinţa domnului deputat era de a se găsi o variantă cu adevărat ocolitoare. Cu argumente, vehement verbal şi dornic să se faca un lucru bun pentru oraş, dânsul a prezentat situaţia domnului ministru de la Ministerul Transporturilor, doamnei director al CNADNR, solicitând înţelegere şi ajutor pentru deblocarea situaţiei spre binele locuitorilor oraşului.

Veti putea crede că a dorit să câsştige capital electoral pentru viitoarele alegeri. În faţa a doi cetăţeni oarecare? Greu de crezut. Dar chiar şi dacă ar fi aşa, atunci îmi doresc ca toţi politicienii să vrea capital electoral facând tot posibilul ca locuitorilor să le fie mai bine. Poate aşa am avea o speranţă de mai bine.

Dacă a existat un moment în care am crezut că a face ca varianta de ocolire să fie realizată pe un traseu "ocolitor" nu mai este posibil, oameni politici ca domnul deputat, Ioan Botiş, domnul consilier local Gheorghe Tuţă, domnul consilier local Dan Molnar, m-au făcut să sper din nou.

Cu stima,

Mariana Nacu"

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.