Primarul Gabriel Lazany le cere consilierilor locali să aprobe, în ședința extraordinară convocată marți, 12 noiembrie, rezilierea a două contracte semnate de vechea administrație. Este vorba despre contractele aferente proiectelor „Amenajare perdele verzi limitrofe DN 17 în Unirea și Viișoara” și „Crearea de păduri urbane în municipiul Bistrița”.

Contractul de amenajare de perdele verzi pe DN17, în Unirea și Viișoara, a fost semnat în 21 octombrie, cu doar o zi înainte ca Gabriel Lazany să își preia mandatul. În condițiile în care noul edil al Bistriței intenționează să promoveze un proiect de fluidizare a traficului pe DN 17, prin extinderea arterei rutiere cu câte o bandă pe sensul de deplasare, atât în Unirea cât și în Viișoara, amenajarea de perdele verzi ar constitui un obstacol.

„Consider că una dintre prioritățile cetățenilor municipiului Bistrița, semnalată dealtfel cu mult înainte de preluarea mandatului de primar,  este fluidizarea traficului printr-un proiect de extindere a arterei rutiere cu câte o bandă pe sensul de deplasare, atât în Unirea cât și în Viișoara, proiect care nu ar putea fi dezvoltat în măsura in care s-ar amenaja perdele verzi limitrofe DN 17”, explică primarul Lazany, în referatul de aprobare atașat proiectului de hotărâre.

Totodată, edilul consideră că fondurile publice alocate din bugetul local alocate pentru proiectul promovat de vechea administrație pot avea o destinație mult mai bună, având în vedere suma mare care revine cheltuielilor neeligibile.

” Mai mult, în urma întâlnirii de lucru cu reprezentanții Agenției de Dezvoltare Nord- Vest am concluzionat că există posibilitatea  unei mai bune utilizări a fondurilor publice care ar fi fost alocate din bugetul municipiului Bistrița, având în vedere faptul că, potrivit Hotărârii Consiliului Local al municipiului Bistriţa nr. 171/29.08.2024, contribuția proprie în proiect proiectului <Amenajare perdele verzi limitrofe DN17 în Unirea și Viișoara> ar fi fost  în cuantum de 3.667.154,74 lei inclusiv TVA, din care valoarea cheltuielilor neeligibile este de 3.457.623,55 lei inclusiv TVA”, mai arată Lazany, în document.

Un al doilea proiect la care primarul Gabriel Lazany vrea să renunțe, este amenajarea de „păduri urbane”, cu finanțare de la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, dar pentru care bugetul local ar fi afectat pe o perioadă de 2 ani de cheltuielile pentru acoperirea valorii neeligibile și a cheltuielilor conexe. Mai mult decât atât, municipalitatea ar fi fost obligată să acopere cheltuielile de mentenanță a investiției pe o perioada de minimum 10 ani de la data efectuării ultimei plăți.

„Analizând  oportunitatea realizării acestui proiect, prin raportare la necesitățile și prioritățile identificate la preluarea mandatului de primar al municipiului Bistrița, respectiv la obligațiile pe care mi le-am asumat față de cetățenii municipiului Bistrița, am constatat că, din punct de vedere financiar, bugetul local ar fi afectat pe o perioadă de 2 ani (2024-2026) de cheltuielile pentru acoperirea valorii neeligibile și a cheltuielilor conexe.

Mai mult decât atât, UAT municipiul Bistrița ar fi obligat la plata, din bugetul local, a cheltuielilor de mentenanță a investiției pe o perioada de minimum 10 ani de la data efectuării ultimei plăți!

Pe de altă parte, fondul forestier proprietate publică a municipiului Bistriţa are o suprafață generoasă, respectiv de 3418 ha, iar  printre obiectivele strategice ale RPL Ocolul Silvic al Municipiului Bistrița R.A
 se numără și creşterea contribuţiei pădurilor la îmbunătăţirea condiţiilor de mediu şi creşterea capacităţii funcţionale a ecosistemelor forestiere”, a precizat Gabriel Lazany, în referatul de aprobare atașat acestui proiect de hotărâre.

2 COMENTARII

  1. Renunțarea la proiectele de perdele verzi și păduri urbane poate fi justificată din punct de vedere financiar, dar orașul ar trebui să păstreze un echilibru între dezvoltare și protecția mediului. Înlocuirea proiectelor cu alternative eficiente ar trebui să fie prioritară.

  2. Motto:
    „Îi plâng pe proști și proștii mă înving”
    (Ana Blandiana – Eclipsă)

    Intotdeauna o luăm de la zero. In loc să continue proiectele demarate de vechea administratie si să vină cu proiecte noi pentru rezolvarea problemelor edilitare, cei care ajung vremelnic la putere renunță la proiectele existente pentru care există inclusiv finantare. Concret, primarul Gabriel Lazany renunță la proiectul privind perdelele verzi din Viisoara si Unirea de pe DN17 pe considerentul fluidizării traficului prin lărgirea drumului cu o bandă de circulatie, ceea ce este o aberatie, deoarece neexistând continuitate pentru lărgire pe tot traseul, mai degrabă se crează blocaje.
    De aceea, pentru descongestionarea circulatiei este nevoie de mai multe „coridoare” care să traverseze orasul pe lungime, adică pe directia est-vest si care să facă legatura cu intrările in Bistrița dinspre Unirea la est si Viisoara sau Sărata la vest. Una din aceste rute este coridorul aferent malului stâng al râului Bistrița cunoscut sub numele de „Linia albastră” care face legătura intre Sărata si Unirea, despre care s-a vorbit mult dar nu s-a făcut nimic până acum. Ba mai mult au existat o serie de „bâlbâieli” legate de amenajarea portiunii de la poalele pădurii Codrisor dintre Podul Budacului si Podul Jelnii, desi lucrurile sunt mult mai simple.
    Această rută trebuie conectată si cu centrul istoric al orasului Bistrita pentru inchiderea inelului central de circulatie format din străzile: Dr.Ioan Ratiu- Odobescu- Gării- Bul.Republicii-Bistricioarei-RomanC.Vivu-Vasile Conta-Codrisor- Podul Budacului. Pentru asta ar mai fi necesară doar prelungirea strazii Vasile Conta printre sediile Electrica-furnizare si Aquabis, si construirea unui pod peste râul Bistrita , prin fata fostei uzine electrice, pentru a face legătura cu strada Codrisor. Acest pod care ar putea fi numit „Podul Morii”, amintind de Piata Morii din apropiere dar si de existenta unei mori de apă pe fostul „canal al morii”, ar crea si posibilitarea trecerii circulatiei auto din zona parcului pe malul stâng al râului Bistrita pe strada Codrisor până la Podul Budacului. Pe acest inel central se află cele mai multe institutii de interes local sau judetean, precum Palatul de Justitie, Biblioteca Judeteană, Liceul de Muzică, Directia de Statistică, Palatul Postei, Arhivele Statului, Inspectoratul de Politie, Colegiul National „Andrei Muresanu”, Colegiul National „Liviu Rebreanu”, Prefectura, Sala Polivalentă, Stadionul „Jean Pădureanu”, Strandul „Codrisor”, etc.
    Chiar dacă traseul „Linia Albastră” trece pe la poalele pădurii Codrișor unde este preconizată amenajarea unei zone de promenadă, totusi nu-i nevoie de transbordarea calatorilor de pe mijloacele de transport in comun intre Podul Budacului si Podul Jelnii asa cum se discuta la un moment dat. Există posibilitatea lărgirii străzii Codrisor prin construirea unui zid de sprijin la poalele pădurii care să delimiteze ampriza drumului, pe o lătime optimă care să includă 2 benzi de circulatie, plus piste pentru biciclete si promenada pe malul râului. Singurul punct de gâtuire a circulatiei ar fi in zona grupului de hoteluri Select, Cora si Codrisor, dar si aici există posibilitatea ca dinspre Podul Budacului circulatia pe strada Codrisor să se facă pe un singur sens până in fata hotelului Codrisor,urmând ca iesirea spre Podul Budacului să fie amenajată pe malul râului, pe strada Victor Onisor. In acest sens există un proiect mai vechi pentru amenajarea malurilor râului Bistrita pe la poalele padurii Codrisor, pe portiunea dintre podul Budacului si podul Jelnii :
    (vezi: (https://zupernews.wordpress.com/2013/06/06/codrisor-hill-p-u-z-bistrita-…)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.