Multe dintre proiectele iniţiate de primarul Ovidiu Creţu stârnesc controverse. Ultimul este cel cu privire la construirea unei parcări subterane în Piaţa Mihai Eminescu, proiect foarte contestat de ecologiştii bistriţeni şi care a suscitat multe replici aprinse de o parte şi de alta. Săptămâna trecută, Agenţia pentru Protecţia Mediului Bistriţa-Năsăud anunţa publicul „interesat” că procedura de emitere a acordului de mediu va fi reluată după definitivarea noii variante a proiectului. În noua variantă de proiect numărul locurilor de parcare este redus la jumătate din cel iniţial, iar parkingul va avea doar un singur nivel, nu două.
Primarul Creţu susţine că proiectul va fi modificat din cauza costurilor mult prea mari ale investiţiei, însă ecologiştii susţin că terenul are o problemă majoră care împiedică realizarea unui parking subteran pe două nivele. Cât despre investiţia propriu-zisă este foarte greu de precizat când va fi realizată, fiindcă deocamdată municipalitatea nu dispune de banii necesari.
Bistriţa este deficitară la capitolul parcări, astfel că municipalitatea s-a gândit să elaboreze cel puţin un proiect pentru realizarea unei parcări subterane, proiect pentru care se intenţionează obţinerea unor fonduri europene prin Programul Operaţional Regional 2014 – 2020.
Locaţia avută în vedere de Ovidiu Creţu este Parcul Mihai Eminescu, suprafaţă propusă spre amenajare fiind de 9.274 m. p.
Anul trecut, în noiembrie, Primăria Bistriţa a scos la licitaţie atribuirea contractului pentru întocmirea documentaţiei tehnice – studiul de fezabilitate, proiect tehnic, caiet de sarcini, detalii de execuţie, pentru care a alocat peste 301.000 lei (fără TVA). Contractul a fost câştigat în luna ianuarie anul acesta de o firmă bucureşteană – SC Luca Way SRL, care de altfel a fost şi singurul ofertant, cu un preţ de 151.783,84 lei (fără TVA).
Firma din Bucureşti a avut termen 11 luni să finalizeze şi să predea toată documentaţia Primăriei Bistriţa.
Potrivit municipalităţii, parcarea va avea peste 9.000 m.p. şi nu va afecta spaţiul verde. Vor fi amenajate cel puţin 500 de locuri de parcare, pe două nivele, atât pentru maşini cât şi pentru microbuze, dar şi pentru motociclete. Totodată, vor fi realizate cel puţin două intrări/ieşiri pentru autovehicule dar şi pentru pietoni. Intrările/ieşirile pentru autovehicule vor fi prevăzute cu: un limitator al înălţimii de intrare, corespunzător înălţimii autovehiculului cel mai înalt; sistem de afişare a capacităţii parcării şi locurilor de parcare libere; sistem de barieră automată şi eliberare tichete la intrare; sistem de supraveghere video. Intrările/ieşirile pentru pietoni vor fi cu scări şi vor fi dotate cu dispozitive pentru persoanele cu dizabilităţi (lift de ultimă generaţie).
A II-a variantă, cu un singur nivel
Cu privire la nivelele parkingului subteran şi totodată la numărul locurilor de parcare, optica s-a schimbat. Astfel potrivit noului proiect, suprafaţa destinată construirii parkingului subterane şi circulaţiilor verticale auto şi pietonale este de aproximativ 9.000 mp şi trebuie să asigure construirea pe un nivel a unui număr total de 250-300 de locuri de parcare. Vor exista minim două accese şi două ieşiri pentru autovehicule plus minim două intrări/ieşiri pentru pietoni. Intrările/ieşirile pentru autovehicule vor fi prevăzute cu: un limitator al înălţimii de intrare, corespunzător înălţimii autovehiculului cel mai înalt; sistem de afişare a capacităţii parcării şi locurilor de parcare libere; sistem de barieră automată şi eliberare tichete la intrare; sistem de supraveghere video.
Nu are bani şi nici nu a identificat vreo sursă de finanţare
Modificarea proiectului a fost generată, potrivit spuselor primarului Ovidiu Creţu, de costurile mult prea mari ale investiţiei.
„Prima noastră solicitare a fost pentru o parcare pe două nivele, se ajungea undeva la circa 450 de locuri de parcare. Ar fi fost foarte bine, dar costurile sunt enorm de mari. Atunci, am solicitat să vină (n. r. – proiectantul) cu altă variantă cu un singur nivel subteran ce ar ajunge undeva la 250 – 300 de locuri de parcare, ceea ce ar fi rezonabil pentru zona respectivă şi costurile, bineînţeles, mult mai mici. Costurile cu realizarea unei parcări subterane sunt în general mari, dacă am fi realizat o parcare supraterană pe două nivele, costurile ar fi fost mai puţin de o treime din costul unei parcări subterane. Sigur că există tehnologii, există şi posibilitatea să se realizeze, trebuie însă să găsim şi bani pentru că noi – am spus, dar a fost preluat un pic greşit, într-o conferinţă de presă – nu avem acum o zonă din programele cu finanţare europeană pe care să depunem acest proiect. Cel puţin la ora actuală nu există aşa ceva, deci va rămâne să găsim o altă formă de finanţare a proiectului”, a declarat într-o emisiune televizată, primarul Ovidiu Creţu.
Declaraţia edilului bistriţean cu privire la costurile foarte mari ale investiţiei este cel puţin ciudată în condiţiile în care proiectantul a întocmit,potrivit unor oficiali ai municipalităţii, doar un studiu de fezabilitate, fără a preciza, nişte sume. Una peste alta, Ovidiu Creţu nu a spus public la cât s-ar ridica mai exact costurile.
În maxim două luni, proiectantul va veni şi cu cea de a doua variantă a SF-ului.
Ecologiştii se împotrivesc proiectului
Ecologiştii bistriţeni se împotrivesc proiectului care vizează construirea unui parking subteran în Piaţa Mihai Eminescu, fiindcă nu ar fi un proiect fezabil. Mai mult decât atât, ecologistul Marius Bălan susţine că pânza freatică existentă în zonă ar împiedica ducerea la bun sfârşit a investiţiei, acesta fiind şi motivul pentru care municipalitatea a comandant modificarea proiectului prin reducerea de la două nivele la un singur nivel a parkingului.
„Eu am mai spus-o, acolo este o pânză freatică la circa 7 m adâncime, care împiedica construirea unei parcări subterane pe două nivele. De aceea acum vin cu un singur nivel. În plus vor avea bătaie mare de cap cu reţeaua de cabluri şi conducte”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa, Marius Bălan.
Aceeaşi idee a fost susţinută de ecologistul bistriţean şi în urmă cu câteva luni.
„ (…) Domnul primar, prin conducerea dictatorială şi a bunului plac, ţine cu dinţii de nişte investiţii nefezabile, nu vrea să înţeleagă că se pot face parcări pe terenurile din zona Trezoreriei, pe Bistricioarei, nu în parcul din Eminescu, unde dedesubt e apă, mlaştină, ca să nu mai vorbim de păienjenişul de cabluri şi conducte. Doar extratereştrii eventual ar putea să execute asemenea lucrări acolo. Ca ecologişti trebuie să reacţionăm, dacă nu am face-o am primi o notă proastă din partea cetăţenilor. Ovidiu Creţu aşa şi-a propus, să ne enerveze, să joace ping-pong cu ecologiştii, dar suntem suficient de puternici să acţionăm în instanţă administraţia dacă se încalcă legea şi se face acea parcare”, a spus Marius Bălan într-o conferinţă de presă.