Primăria Bistrița se pregătește să cheltuiască anul acesta 100.000 de euro pe parcometre. Acestea vin să îi ajute pe șoferi să achite parcarea cu plată, mai ușor. Culmea este faptul că Primăria Bistrița a mai avut o asemenea tentativă, în urmă cu câțiva ani, care însă s-a dovedit total nefuncțională, după ce parcometrele în cauză fie n-au vrut să accepte decât anumite bancnote, fie pur și simplu se defectau.
În 2017, municipalitatea a hotărât să taxeze din nou parcarea în centrul istoric și alte zone aglomerate ale orașului. Plata se făcea via SMS sau prin achiziționarea de tichete de la câteva magazine din apropierea parcărilor. O altă modalitate, total neviabilă era plata cu ajutorul puținelor parcometre care mai funcționau în Bistrița.
Numărul locurilor de parcare ce vor fi taxate a crescut vertiginos de anul trecut. Astfel, în total vor fi taxate 1.220 de locuri de parcare, fiind cuprinse mare parte din zonele aglomerate din oraș, unde nu găsești un loc liber nici cu slujbe.
Printre noile zone care vor fi taxate se numără: Bulevardul Decebal (în fața Centrului cultural Dacia), care are prevăzute 29 de locuri de parcare, strada Gării (în fața magazinului Francesca) cu 6 locuri de parcare, Piața Mihai Eminescu (în fața ING), Piața Petru Rareș (vis-à-vis de Hotel Coroana), 1 Decembrie (în fața restaurantului Rapsodia).
Locuri cu plată au mai fost amenajate pe Arțarilor, Ursului, Crinilor, Ion Rațiu, Alba Iulia sau Bistricioarei. Cele mai multe locuri de parcare cu plată se află pe Bulevardul Republicii (117) și Piața Centrală (137).
Peste 50 de locuri de parcare găsim pe Gheorghe Șincai, Dornei, Bulevardul Decebal (complexul Hermes), Arțarilor, Ursului, Calea Moldovei, Alexandru Odobescu și Alba Iulia.
Pentru 30 de minute de staționare, șoferii vor avea de plătit un leu, adică dublu față de cât se plătea anul trecut. Pentru o oră tariful ajunge la doi lei, iar pentru o zi întreaga la 15 lei. Cei care vor plăti prin SMS vor avea de achitat 0,35 de euro pentru jumătate de oră.
Abonamentul ajunge la 70 de lei pe lună. Pentru un trimestru șoferii au de plătit 180 de lei, pentru un semestru 250 de lei, iar pentru un an între 480 de lei. „Excentricii” care au autoturisme electrice au parcarea gratuită.
Imediat ce a reînceput să fie taxată parcarea în centrul istoric întreaga stradă Șincai s-a aerisit simțitor, iar amenzile au început să curgă. A fost singura metodă prin care Primăria Bistrița a reușit să-și determine angajații să folosească și parcarea din spate de la Sugălete, care până atunci era mai mereu goală.
Parcometre de 100.000 de euro
În 2018, cele mai aglomerate zone din Bistrița, unde parcarea este taxată, vor fi împânzite cu parcometre. Primăria Bistrița se pregătește că cheltuiască nu mai puțin de 100.000 de euro pentru această investiție.
Investiția va fi făcută de Direcția Patrimoniu, fiind parte din programul de investiții pe anul în curs.
Culmea este faptul că nu este prima dată când Primăria Bistrița aruncă cu banii pe astfel de parcometre. Acestea a fost achiziționate în anul 2010, de la Alien Concept, o firmă din Oradea, condusă de afaceristul și membrul PSD Coriolan Vușcan. Valoarea totală a contractului era mult mai mică, aceasta abia depășea 56.000 de lei.
Municipalitatea recunoștea anul trecut că din parcometrele achiziționate atunci, sub 10 la număr, nu mai funcționau. Puținele care mai funcționau făceau figuri la bancnote, scoțând peri albi șoferilor.
Să revenim însă la anul 2010. Atunci, Primăria Bistrița visa la 20 de parcometre. Surpriză însă, numărul lor n-a trecut de 4.
Cel mai mult, bistrițenii au avut la dispoziție sub 10 parcometre în întreg municipiul. Primele parcometre au început să se defecteze chiar în 2011, adică la un an de la achiziție.
Hotărârea de Consiliu Local din 2009 spunea că cele 20 de parcometre urmau să fie amplasate în Piața Centrală, Piața Mihai Eminescu, Piața Petru Rareș, strada Liviu Rebreanu, Bulevardul Decebal, strada Cuza Vodă, Calea Moldovei, Alexandru Odobescu, Ion Rațiu și Bistricioarei. Unele dintre aceste zone sunt taxate abia din acest an.
Utilajul de 100.000 de euro stă în garaj de 3 ani
Nu doar cu parcometrele a dat greș Primăria Bistrița, ci și cu utilajul de ridicări, care stă în garajele municipalității încă din anul 2015. Primăria a promis că va profita cât de curând de acest utilaj care a costat o groază de bani, însă acest lucru nu s-a întâmplat încă.
Municipalitatea încă n-a stabilit tarifele de răscumpărare a autoturismelor și nici n-a identificat un spațiu unde să fie depozitate mașinile ridicate. Până nu de mult nici nu avea vreun angajat specializat care să o poată conduce.
În Bistrița nu se mai ridică niciun autoturism din anul 2012. Primăria nu a mai încheiat niciun contract cu vreo firmă specializată după 2012, iar în 2015, municipalitatea și-a cumpărat propriul utilaj, cu care să presteze acest serviciu, în regim propriu.
Pentru acest utilaj, Primăria a plătit aproape 100.000 de euro, mașinăria fiind cumpărată de la o firmă din Cluj-Napoca. Acesta a necesitat un braț special, comandat din străinătate.
Când se pregătea să își școlească oameni care să opereze utilajul, Primăria Bistrița s-a trezit că Înalta Curte de Casație și Justiție a interzis autorităților locale să ridice mașinile parcate ilegal.
Lucrurile au fost reglementate în anul 2015, însă Primăria Bistrița încă nu s-a grăbit nici măcar să treacă prin Consiliul Local un regulament pentru utilajul care a fost folosit până acum doar pentru ridicarea autoturismelor abandonate în diferite zone ale municipiului.
Până una alta, Primăria Bistrița a căutat o firmă specializată care să verifice și să întrețină utilajul. Pentru acest serviciu, municipalitatea a alocat mai bine de 1.500 de euro.
Contractul a presupus lucrări de întreținere și revizii, reparații accidentale și s-a întins pe doar câteva luni. Întreținerea și revizia trebuiau executate lunar, caietul de sarcini stabilind clar verificările și lucrările de întreținere care trebuie făcute.
Andreea Moldovan
in era digitala mai pui parcometre si strici si 100000 mii eurosi,in centru nu se potrivesc in peisaj,e mult mai usor sa trimiti un mesaj.Probabil se scot si de acol 20000 mii euro pentru partid.