Noua administrație locală, condusă de liberalul Ioan Turc, nu pare să fie nici pe departe mai cumpătată decât vechea, condusă de Ovidiu Crețu. Dovadă stau achizițiile cel puțin aberante din ultima perioadă. Astfel, municipalitatea se pregătește să cumpere cinci dispensere cu pungi pentru cei care au patrupede. Acestea sunt denumite pompos „toalete pentru câini”.
Primăria Bistrița se pregătește să cumpere, prin atribuire directă, 5 toalete pentru câini. Pentru această investiție a alocat suma de 22.600 de lei. Ce este sau cum arată o toaletă pentru câini v-ați întreba. Ei bine, este vorba despre un dispenser cu pungi de unică folosință, pentru excrementele patrupedelor scoase la plimbare de bistrițeni.
„Toaleta” pentru câini este alcătuită dintr-un dispenser, un recipient cu capac pentru aruncarea pungilor pline. Practic este o cutie din metal, de unde proprietarii de câini se vor putea servi cu pungi pentru excremente. Tot acolo vor putea arunca pungile folosite.
Produsul ar urma să ajungă la Primăria Bistrița în această toamnă. Firma care pune mâna pe contract are la dispoziție 6 săptămâni să livreze cele cinci dispensere.
Primarul Ioan Turc a vorbit la una dintre ședințele trecute de Consiliu Local depre această achiziție. Acesta a precizat că dispenserele vor fi amplasate în locațiile des frecventate de posesorii de câini, dar și într-unul dintre primele parcuri dedicate lor, care ar urma să fie amenajat în această toamnă în Pădurea –parc Schullerwald. Un al doilea parc dedicat animalelor ar urma să fie amenajat în zona pădurii Codrișor.
Turc, „amator” și el de achiziții prin atribuire directă
Ovidiu Crețu era un amator al achizițiilor publice directe. Anual, zeci de contracte erau încheiate cu diferite firme, fără a se organiza o licitație publică. Această practică pare să o aibă și noua administrație bistrițeană.
Printre contractele care vor fi semnate în urma achizițiilor directe se numără unul privind achiziția a două centrale termice pentru sediul de pe Dornei și imobilul de pe Ion Luca Caragiale al Direcției de Asistență Socială Bistrița. Pentru cele două echipamente de încălzire, Primăria Bistrița scoate din vistierie peste 42.000 de lei.
Pentru turnarea de covor de protecție din cauciuc în spațiul de joacă de pe Sucevei, municipalitatea a alocat aproape 33.000 de lei. Și în cazul acestor lucrări s-a apelat la atribuire directă.
De asemenea, majoritatea documentațiilor, studiilor de fezabilitate și expertizelor de care are Primăria Bistrița nevoie au fost atribuite direct. Și serviciile de dirigenție de șantier au fost atribuite tot direct.
Serviciile de medicina muncii, pentru care municipalitatea a alocat 26.000 de lei au fost și ele atribuite direct. Și serviciile de întreținere a sistemului de climatizare de la clădirea principală a primăriei au fost atribuite tot direct.
Prin Direcția de Servicii Publice, Primăria Bistrița a cumpărat, prin atribuire directă, și echipamente pentru spații de joacă, cu 58.000 de lei. Prin atribuire directă s-a semnat și un contract pentru lucrări de branșament la rețeaua electrică pentru 5 stații de autobuz.
Anul acesta, până acum, Primăria Bistrița a semnat 24 de contracte cu atribuire directă. Direcția de Servicii Publice a avut peste 50 astfel de atribuiri de contracte. Direcția de Asistență Socială și Poliția Locală au avut câte 10 atribuiri directe.
Peste 50.000 de lei pentru a consultanță privind prețul corect
La achiziții directe a apelat Primăria Bistrița și când a venit vorba despre serviciile de consultanță și întocmire a documentațiilor de evaluare pentru stabilirea prețului minim de pornire la licitație în vederea vânzării unor spații comerciale.
Pentru 54.000 de lei, cei care vor pune mâna pe contract trebuie să stabilească prețul minim de pornire la licitațiile prin care sunt vândute spații comerciale, dar și să stabilească valoarea impozabilă/ prețul de vânzare/achiziție a unor spații cu altă destinație decât cea de locuință pe piața liberă.
Deși pare greu de crezut și anul trecut, pe vremea când Primăria Bistrița încă era condusă de Ovidiu Crețu s-au făcut achiziții similare. Astfel, fosta administrație a dat 70.000 de lei unei firme care să evalueze 16 spații și 8 terenuri pe care le deținea.
Firma respectivă trebuia să stabilească prețurile, în lei, pe fiecare spațiu și teren în parte, pentru ca acestea să poată fi valorificate.
Ca și anul acesta și anii trecuți multe dintre contractele cu atribuire directă au vizat documentații de toate felurile. Nu au lipsit nici „campaniile de informare și publicitate”, servicii de pază, servicii de monitorizare și mentenanță a sistemelor de alarmă sau servicii de transport valori.
Astfel, pentru prestarea serviciilor de pază, a serviciilor de monitorizare și mentenanță a sistemelor de alarmă și servicii de transport valori, în 2017, Primăria Bistrița a plătit nu mai puțin de 278.280 de lei, unei firme din Cluj-Napoca.
Doar pentru asigurarea serviciilor poștale și de curierat intern și extern, pe vremea lui Crețu, Primăria Bistrița semna un contract cu Poșta Română de 25.000 de lei. Pentru serviciile de telefonie, municipalitatea plătea anual în jur de 25.000 de lei.
Pentru montarea și demontarea celor 4.500 de plăcuțe cu numere de înmatriculare din parcările de reședință, Primăria a alocat aproape 29.000 de lei. Bineînțeles, contractul a fost tot cu atribuire directă.
Pentru întreținerea, repararea și asistența tehnică a sistemului audio-video-conferință-vot-traducere din sala de ședințe a primăriei, un SRL din Bistrița a încasat nu mai puțin de 22.794 de lei.
În 2016, când au avut loc alegerile locale, iar Ovidiu Crețu s-a ales cu un nou mandat la Primăria Bistrița, municipalitatea a trimis peste 41.000 de plicuri cu deja clasica scrisoare anuală. În plicul respectiv, bistrițenii au primit o broșură cu realizările lui Crețu, dar și înștiințări de plată a taxelor și impozitelor locale.
În 2016, Primăria Bistrița a cheltuit 70.000 de lei pentru tipărirea, sortarea și livrarea acestor scrisori. Scrisorile cu realizări nu au lipsit nici în 2017 din poșta bistrițenilor. Atunci, au fost trimise 42.788 de plicuri, care, de asemenea, conțineau înștiințări de plată a taxelor și impozitelor, precum și realizările Primăriei Bistrița din anul precedent.
Doar că în 2017, deși scrisorile nu conțineau broșuri colorate, cu poze atent lucrate, prețul de pretipărire, personalizare, inserare în plicuri, sortare și expediere era mult mai mare. Acesta ajungea la 100.000 de lei fără TVA.