Preotul Turcu de la Biserica a mutat mormintele ctitorilor bisericii greco-catolice din Teiuş fără acordul Comisiei Naţionale a Monumentelor, fapt considerat ilegal.

Biserica din Teiuş, construită iniţial în secolul al XVI-lea, a suferit numeroase restaurări de-a lungul timpului. În 1810 s-a făcut absida actuală. În 1791 biserica a fost pictată din nou.

Altarul nou are marmură care a fost montată în anul 2.000. Preotul vroia de mult timp să paveze partea veche a navei în care erau înmormântaţi şi ctitorii mănăstirii.
În ceea ce priveşte ctitorul mănăstirii sunt anumite semne de întrebare, deoarece pe blazon scrie că această biserică ar fi început să fie clădită de Mihail Racz. “Eu, Mihail Racz, am început să zidesc această biserică”, scrie pe blazonul bisericii. De asemenea, în cadrul lăcaşului de cult mai există un tablou cu două personaje, pictat în frescă. Cele două persoane, un bărbat şi o femeie, ţin în mână o biserică.
Deşi iniţial v-am relatat că acest tip de tablou este unic în mănăstirile transilvănene, el mai există la Ribiţa, Crisciori în judeţul Hunedoara, ba chiar şi o ctitorie a lui Mihai Viteazul din Ocna Sibiului.
Persoanele reprezentate în tablou sunt Petru şi Zamfira Racz, însă istoria nu arată dacă aceştia ar fi rudă cu Mihail Racz. Numele de Racz pe ungureşte înseamnă sârb.
De asemenea, biserica a suferit şi numeroase transformări ale cultului pe care îl reprezintă: a fost întâi ortodoxă, apoi catolică, s-a întors la ortodoxie în 1948, iar înainte de 2.000 a devenit greco-catolică.

Amantele lui Mihai Viteazul
Zamfira ar fi fost împreună cu sora sa Velica ar fi fost amândouă amantele lui Mihai Viteazu, conform istoricului Gheorghe Petrov.
Scheletul Zamfirei ar fi fost distrus în întregime înainte ca aceasta să fie îngropată, deoarece când istoricul Gheorghe Petrov a săpat piatra funerară a acesteia a observat că nu a fost profanat după ce acesta a fost îngropat.  „ Cadavrul a fost profanat înainte să fie băgată în groapă. În groapa Zamfirei niciodată nu s-a atins sicriul. S-au găsit în schimb şase monede contemporane: 2 din 1924, 2 din 1941, 1 din 1942 şi 1 din 1952 care demonstrează că s-a încercat profanarea mormântului. Probabil preotul de pe atunci în cârdăşie cu securitatea au verificat ambele morminte”, a declarat pentru Gazeta de Cluj Gheorghe Petrov.
La terminarea lucrărilor arheologice, Petrov a făcut câteva recomandări preotului: să nu se atingă de cele două morminte. În cadrul lucrărilor, specialistul a fost ajutat de Paul Scrobotă.

Mormântul lui Petru Racz, jefuit
Istoricul Gheorghe Petrov a declarat că „mormântul lui Petru Racz a fost găsit jefuit. El era îngropat la 2,3 metri faţă de nivelul de călcare. Urmele din sicriu arată că totul este distrus şi profanat din vechime. S-a reuşit recuperarea a cinci monede medievale de argint şi trei ţinte de sicriu. Cu siguranţă că cei doi au fost îngropaţi cu zestre, dar nu s-a mai găsit.”

Petrov:”Ce a făcut preotul este ilegal”

Gheorghe Petrov a susţinut că „ceea ce a făcut preotul Paul Turcu a fost ilegal. E o treabă condamnabilă. Trebuie să aibă autorizaţia Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice.”

Reporterii Gazeta de Cluj v-au prezentat şi anterior cazul ilegalităţilor petrecute la biserica din Teiuş.
„Este vorba de o biserica ridicată de strămoşul nostru Petru Ratz în oraşul Teiuş care este bine documentată. El a fost traducător al împăratului în principatele romane, la sfârşitul secolului 16.  Intrarea în biserica poartă în mod clar blazonul său. De asemenea, încă mai există în dreapta intrării potrivit obiceiului regăsit în Bucovina, portretul donatorilor bisericii, Petru şi soţia sa Zamfira, fenomen unic din câte ştiu eu în Transilvania, unde familiile româneşti nu aveau dreptul de a construi în piatră şi de a-şi decora bisericile într-o manieră cvasi-princiară cum este cazul aici, la Teiuş. Petru şi Zamfira  au fost în mod vizibil foarte bine văzuţi de autorităţile princiare ale epocii. Sub portretul lor, până în anul 2000, se găsea cavoul lui Petru şi Zamfira. În 2.000 preotul actual Turcu, greco-catolic, a reuşit să recupereze şi să restaureze biserica cum a putut şi a considerat că trebuie să deschidă cavoul în aparenţă pentru că acesta deranja proiectul său de restaurare a podelei bisericii cu un pavaj modern. Cum plăcile funerare ale lui Petru şi Zamfira deranjau intrarea în biserică, preotul a ordonat să fie rupte pentru a putea fi scoase mai uşor din biserică, unde se găsesc în momentul de faţă. Potrivit martorilor exhumării, Petru a fost îngropat cu armura sa de cavaler şi Zamfira într-o rochie verde brodată cu aur din care au rămas fragmente importante. Exhumarea lui Petru şi Zamfira a fost supravegheată  de un anumit doctor Petrov de la Muzeul de Istorie din Cluj. Directorul muzeului, doctorul Ioan Piso, nu a fost la curent cu această operaţiune şi în orice caz nu a aprobat-o. Piso este dispus să vadă împreună cu noi ce a rămas din strămoşii noştrii şi să stabilim cum să procedăm în această situaţie”, arată Indrei Raţiu în prima parte a manifestului.
Tiberiu Hrihorciuc

1 COMENTARIU

  1. Cateva intrebari simple:
    1. Cine a decis cercetarea arheologica efectuata de catre dr. Gheorghe Petrov in biserica din Teius?
    2. Daca a fost legala unde este actul oficial care a stat la baza cercetarii arheologice de la Teius?
    3. Cine a dispus spargerea cu barosul a lespezilor de mormant ale ctitorilor Petru si Zamfira Racz (Ratiu) in anul 2001? Pana atunci chiar daca au fost profanate (deschise) mormintele, lespezile nu au fost sparte.
    4. Unde se gasesc osemintele ctitorilor si obiectele gasite cu ocazia deshumarii?
    5. De ce nu au fost reinhumate crestineste la loc de cinste in cimitirul in mijlocul caruia se afla biserica ctitorita de catre ei si alti membri ai familiei (Mihail Racz de Galgo)?
    6. A facut cineva o cercetare istorica a bisericii si familiilor ctitorilor, daca da, unde au fost publicate rezultatele? Daca nu, o astfel de cercetare stiintifica trebuie neaparat inceputa.
    7. Se cunoaste faptul ca Petru Racz de Galgo (Galgau) si Teius, innobilat de catre imparatul Rudolf al II-lea cu titlul de Racz I si sotia sa Zamfira nepoata de voievozi (domnitori) din Valahia si Moldova au fost stramosii cu 7 generatii mai inainte pe linie materna a Claudiei Rhedey de Kiss Rhede inmormantata la Sangiorgiul de Padure, stra-stra-bunica Reginei Elisabeta a Marii Britanii?
    7. De ce nu poate fi inceputa restauraurarea frescei interioare si atabloului votiv ajunse intr-un stadiu de degradare avansata?
    8. Cum apreciaza istoricii medievisti de la Institutul National de Istorie „George Baritiu” din Cluj (domnul Acad. Nicolae Edroiu a primit un memoriu despre biserica din Teius, raspunsul se lasa inca asteptat), arheologii medievisti de la Muzeul de Istorie a Transilvaniei din Cluj (domnul Prof. Piso, domnul Dr. Gheorghe Petrov), autoritatile locale din Teius si judetul Alba, Comisia Zonala a Monumentelor Istorice Nr. 10, Sibiu, Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, dar si oficialii Bisericii Romane Unita cu Roma, Greco-Catolica, situatia bisericii din Teius monument istoric al patrimoniului national si universal?
    9. Este cineva in masura sa stopeze degradarea fizica a partii vechi a bisericii din Teius, monument istoric al patrimoniului national si universal? Biserica din Teius este mentionata in Lista Monumentelor Istorice, 2010, Judetul Alba: Nr.crt. 601; cod AB-II-m-A-00372; Biserica „Intrarea în Biserica a Maicii Domnului”; oras TEIUS Str. Bisericii 304; sec. XVI, ext. 1885, disponibil la https://arhiva.cultura.ro/Files/GenericFiles/LMI-2010.pdf
    10. Sunt institutii, organizatii, oameni de stiinta, experti, jurnalisti sau persoane fizice doritoare sa se alature membrilor familiei Ratiu si sa contribuie din punct de vedere stiintific financiar, logistic sau in oricare alt mod la initierea unui proiect de salvare a partii vechi a bisericii din Teius? Comunitatea si Parohia Greco-Catolica din Teius nu poate suporta un astfel de proiect.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.