Nume grele din domeniul construcțiilor civile și nu numai se luptă pentru adjudecarea unui contract de proiectare și execuție lucrări, scos la licitație în luna septembrie de Consiliul Județean Bistrița-Năsăud. Este vorba despre contractul pentru proiectare, asistență tehnică și execuție lucrări pentru obiectivul de investiții „MODERNIZARE DJ154, KM 17+000-51+720, LIMITĂ DE JUDEȚ MUREȘ – SĂRATA – DN17, JUDEȚUL BISTRIȚA-NĂSĂUD”, estimat la aproape 113 milioane lei, fără TVA, adică peste 22,5 milioane euro.
Despre modernizarea acestui drum, președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Emil Radu Moldovan, a a anunțat că se va face cu fonduri guvernamentale, prin Programul Național ”Anghel Saligny”.
”Prin Programul Național «Anghel Saligny», Consiliul Județean a fost eligibil doar pe drumuri județene. Împreună cu colegii mei, am luat decizia să depunem proiectul pentru modernizarea DJ 154, care merge de la Sărata, prin Mărișelu, Șieu, Șieuț, Monor și până la limita cu județul Mureș. Drumul va fi modernizat. Așteptăm ca Ministerul Dezvoltării să facă ultimele analize și să aprobe investițiile prin Programul Național ”Anghel Saligny” pentru județul Bistrița-Năsăud”, a spus președintele Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, Emil Radu Moldovan, la conferința de alegeri a Organizației Pensionarilor Social-Democrați Bistrița-Năsăud.
Importanță mare, stare actuală proastă
DJ 154 are următorul traseu: DN 17 – Sărata – Domnești – Mărișelu – Bârla – Șieu – Șieuț – Monor – limită cu județul Mureș, și are o lungime de peste 34 km.
“Analizând necesitățile comunității privind starea drumului aflat în administrarea Consiliului Județean Bistrița-Năsăud, modernizarea acestuia este considerată prioritară pentru asigurarea cadrului de dezvoltare economico-comercial. Structura rutiera actuală este una improprie în ceea ce privește desfășurarea în condiții de siguranță și confort a traficului auto.
Profilul longitudinal are declivități relativ reduse, neexistând sectoare cu declivități foarte mari. S-au constatat racordări verticale neconforme, care nu corespund caracteristicilor pentru o bună desfășurarea a circulației în condiții de siguranță și confort. În profil transversal, drumul se află cu preponderență într-un rambleu mic sau mediu, mai ales în zonele de intravilan și există sectoare unde drumul se desfășoară în profil mixt. Există cazuri unde zona de debleu este mare și sunt necesare consolidări.
Situația actuală a drumului județean determinata prin starea tehnică a acestuia, conform Normativului «Instrucțiuni tehnice pentru determinarea stării tehnice a drumurilor moderne», indicativ CD 155-2001 constă următoarele: – degradări datorate oboselii structurii rutiere; – fisuri și crăpături longitudinale; – plombări; – gropi care afectează structura rutieră; – degradări de margine; – fisuri și crăpături transversale. Tronsonul de drum județean cuprins între km 17+000 la km 51+720 a fost ranforsat prin aplicarea a două straturi bituminoase în anul 2016, astfel că în prezent îmbrăcămintea prezintă defecțiuni de suprafață incipiente iar pe porțiuni locale unde au fost semnalate infiltrații de apă în corpul drumului și-au făcut apariția degradări de structură (tasări, burdușiri, etc.), defecțiuni ce trebuie eliminate pentru aducerea drumului județean la parametrii corespunzători necesari în vederea asigurării condițiilor de siguranță și confort. Starea tehnică actuală a sectorului de drum județean este în general necorespunzătoare, cu numeroase defecţiuni atât de suprafață de rulare cât și izolate de structură, de tipul: faianțări, fisuri, crăpături, denivelări, făgaşe longitudinale incipiente etc, defecţiuni ce afectează negativ desfășurarea circulației rutiere. Prin modernizarea drumului se va realiza o îmbunătăţire a stării tehnice a acestuia, o sporire considerabilă a capacităţii portante, precum şi o corectare în plan şi spaţiu a elementelor geometrice”, se arată în memoriul depus de Consiliul Județean la Agenția pentru Protecția Mediului Bistrița-Năsăud.
Ce lucrări vor fi realizate
Contractul are ca obiect servicii de elaborare a documentației tehnico-economice fazele PT, DDE și asistență tehnică din partea proiectantului și execuție lucrări de construcții.
“În cadrul proiectului se va moderniza Drumul Județean DJ 154 între km 17+000 – 51+580, având lungimea de 34,580 km.
Se vor realiza următorii parametrii tehnici: drum clasa tehnică IV; lățimea părții carosabile: 6,00m; lățimea platformă drum 6,25-8,00 m; suprafața carosabil, inclusiv acostamente și supralărgiri: 259.390,00 mp; suprafața totală construită este de aproximativ 310.820,00 mp, din care: suprafața platforma ( inclusiv acostamente) – 224.770,00 mp – suprafața supralărgiri – 4.230,00 mp – suprafața parcări si stații bus – 4.575,00 mp – suprafața lucrări conexe – 77.244,50 mp.
Tipurile de activități care fac obiectul contractului: a) Realizare documentații pentru obținerea Autorizației de construcție b) Realizare proiect pentru autorizarea/desființarea executării lucrărilor c) Realizare proiect tehnic și detalii de execuție d) Asistența tehnică din partea proiectantului e) Lucrări privind organizare de șantier, inclusiv conectarea acesteia la utilități f) Lucrări de terasamente: lucrări de săpătură, umplutură și nivelare, degajarea terenului de corpuri străine g) Lucrări de sistem rutier: realizarea straturilor ce compun structura rutieră a platformei drumului, inclusiv casete, stații de autobuz, parcări; h) Lucrări pentru amenajarea spațiilor destinate circulației pietonale: realizarea trotuarelor cu pavele din beton; i) Lucrări de colectare si transport a apelor pluviale: șanțuri din pământ și beton, rigole carosabile, decolmatarea șanțurilor existente; j) Lucrări de poduri si podețe: lucrări privind realizarea podețelor tubulare, podețe din table ondulată, reabilitarea și/sau proiectarea de poduri noi; k) Lucrări de consolidări de taluzuri: rigole carosabile si șanțuri ranforsate, fundație adâncită de parapet tip L, ziduri de sprijin din beton armat; l) Lucrări de amenajare drumuri laterale ‐ sistem rutier, podețe tubulare, șanțuri; m) Lucrări privind siguranța circulației: lucrări privind realizarea semnalizării orizontale prin marcaje longitudinale și a semnalizării verticale prin indicatoare rutiere”, precizează reprezentanții Consiliului Județean pe e-licitatie.ro.
Criteriul de atribuire este cel mai bun raport calitate – pret, din care 64% este componenta financiară, adică firma care oferă prețul cel mai mic va obține cel mai bun punctaj. O altă componentă este și perioada de garanție cuprinsă între minim 72 de luni (6 ani) și 120 de luni (10 ani).
Autoritatea contractantă mai precizează că, “proiectul este finanţat din Programul National Anghel Saligny prin Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, iar contractul se va încheia cu clauză suspensivă, respectiv încheierea contractului de achiziție publică este condiționată de obținerea finanțării. Concret, proiectul este deocamdată pe lista finanțărilor și totul depinde de contractul de finanțare pe care Ministerul Dezvoltării va trebui să îl semneze pentru CJ Bistrița-Năsăud.
Ca muștele la miere
Deși caietul de sarcini prevede condiții foarte dure, cele peste 22,5 milioane euro sunt precum borcanul cu miere pentru agenții economici de profil. Astfel s-au înscris în cursă 3 firme și două asocieri de firme, care la rândul lor au cel puțin 10 subcontractanți.
Astfel cap de listă este Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj – ofertant leader – care are 10 subcontractanți, printre care Geodesign SRL, Riolov SA, dar și Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei sau Wildlife Management Consulting.
Un alt ofertant de renume este Dimex 2000 Company SRL – ofertant leader, care are la rândul său alți 10 subcontractanți, printre aceștia regăsindu-se Electro-Ursa Servcom SRL, Mediacom_Net SRL, Constructii Feroviare Mures SA, dar și Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud, instituție subordonată Consiliului Județean.
Frasinul, un alt nume greu în domeniu, este pe lista ofertanților (ofertant leader), firma lui Traian Larionesi având nu mai puțin de 13 subcontractanți, printre acestea regăsindu-se Antrepriza de Constructii Drumuri și Autostrazi, Transilvania Grand Construct, Electro-Aparataj, dar și Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud, pe care îl regăsim și pe lista celui de-al patrulea ofertant, asocierea de firme MIS Grup (leader)- OPR Asfalt, Diluca Project, Ria Design Consulting, alături de 6 subcontractanți – Columna Consult, Obras Publicas Y Regadios (firmă spaniolă), MW&KVA Electric SRL, Constructii Feroviare Mures SA, Rioliv SA.
Al cincilea ofertant este tot o asociere de firme din care fac parte Far Foundation SRL din Rodna, Drumserv SRL, firma ucraineană Rostdorstroy și DP Proiect. Acesta au subcontractanți peGlobal Industrial SRL, Abed Nego Com, 4C Project Consulting, Metaller Energy, Dianova Instal, dar și Rostdorstroy SRL – firmă ce aparține tot unor cetățeni ucraineni, înființată anul acesta în Iași.