Pe politistii comunitari îi vedem patrulând prin fata Primariei Bistrita, rareori pe strazi, pazesc Pietonalul “Liviu Rebreanu” si dau sanctiuni pe diferite domenii. Îi recunoastem pentru ca poarta uniforma si, cica, impun respect. Politia Comunitara pare doar ca-si face treaba, dar mai mult goleste visteria primariei.
Serviciul public “Politia Comunitara” a municipiului Bistrita a fost înfiintata prin HCL numarul 157/2005, ca serviciu public fara personalitate juridica în subordinea Consiliului Local al Municipiului Bistrita.
Câte locuri atâtia oameni
În cadrul Politiei Comunitare Bistrita functioneaza doua servicii – Serviciul Siguranta publica, Paza, Interventii, si Serviciul Control format din Biroul Disciplinar Constructii si Compartimenul de Inspectie Comerciala si Asociatia de Proprietari. Serviciile numara în prezent 31 de agenti la Biroul ordine Publica, 5 agenti la Compartimentul Interventii, si 22 de agenti de paza. Nici la Serviciul Control nu stam prost. Condus de juristul Adrian Turcu, la sfârsitul anului 2007 acest serviciu si-a completat numarul de posturi vacante, astfel încât acum dispune de 12 inspectori de specialitate si trei referenti.
Tinând cont de numeroasele atributii pe care politia comunitara ar trebui sa le onoreze, oamenii legii par a fi prea putini.
Si putini si fara pregatire
Daca vrei sa lucrezi ca agent de paza în cadrul Politiei Comunitare nu trebuie sa detii mai mult de zece clase. În plus mai ai nevoie de un atestat de agent de paza. Ca functionar ai nevoie de diploma de liceu si atestat. Astfel, fara prea multa carte si fara cursuri specializate poti sa detii cu usurinta un statut si un echipament care impune respect, asta daca treci de proba eliminatorie, care, surprize, surprize, consta într-o proba sportiva. Având în vedere aspectul nu tocmai atletic al multora dintre politistii nostri comunitari, noi ne întrebam cum au trecut de proba respectiva. Doar daca nu cumva aceasta a fost sustinuta doar “teoretic”, nu si practic. Sau probabil, pazitorii nostri vor sa se alinieze aspectului pe care îl au multi dintre colegii lor din cadrul inspectoratelor de politie, ca tot s-a facut mare vâlva pe aceasta tema, si pe buna dreptate.
Dar, cu siguranta Politia Comunitara merge pe deviza ca omul cât traieste învata. Astfel, în anul 2007 au finalizat cursuri postuniversitare un numar de trei functionari publici (dintre care doi aflati în posturi de conducere). În prezent, urmeaza studii superioare un numar de 18 functionari publici din totalul de 31 si opt agenti de paza din totalul de 22. Ce studii superioare urmeaza acestia nu cunoastem, stim doar ca unii, cu siguranta, ca unii nu îsi învata, în primul rând, obligatiile, atât timp cât nu le si respecta.
Atributii nerespactate
Una din atributiile Politiei Comunitare prevede urmatoarele: agentii comunitari trebuie sa asigure supravegherea parcarilor auto, a unitatilor scolare, a zonelor comerciale si de agrement, a pietelor, a cimitirelor si a altor locuri stabilite prin planurile de paza si ordine publica. Cu toate acestea, ne miram si de fiecare data ne întrebam cine e vinovat pentru masina avariata sau furata chiar din parcare.
În ceea ce priveste paza unitatilor scolare, ar trebui ca parintii sa stea linistiti ca odraslele lor sunt pazite la scoala de oamenii legii. Dar chiar daca sunt platiti pentru a preîntâmpina eventualele probleme care ar putea aparea într-o scoala, comunitarii nostrii continua sa-si desfasoare activitatea limitat, desi printre atributii, asa cum am amintit mai sus este prevazuta si paza unitatilor scolare. Numai ca aria de supraveghere a acestora este extrem de restrânsa, aproape inexistenta.
În prezent Serviciul de Siguranta Publica avizat de Politia Municipiului si aprobat de Primaria Bistrita are ca obiective principale de paza cladirea primariei, Piata Centrala numarul 2 respectiv numarul 6, baza de productie, Directia de Finante Publice Municipale, Directia de Servicii Sociale Municipale, si Piata Decebal.
Comparativ cu celelalte municipii, judetul Bistrita-Nasaud nu dispune de un numar suficient de agenti comunitari. Cel putin acestea sunt motivele invocate de Ovidiu Gabrian – sef Serviciu în cadrul Politiei Comunitare, care a declarat ca nu are personal pentru paza scoliilor. În baza protocolului de cooperare aprobat de fostul primar al municipiului Bistrita, Vasile Moldovan, si seful Politiei municipiului Bistrita, Viorel Inta, 2-4 agenti comunitari au efectuat în 2007 serviciul în patrule mixte alaturi de politistii din cadrul Biroului Politie Urbana (BPU). De comun acord cu BPU, politia comunitara a preluat în supraveghere patru institutii de învatamânt – Scoala Generala nr.2, Scoala Generala nr. 3, Grupul Scolar Agricol, Liceul de Arta “Corneliu Baba”, agentii comunitari fiind prezenti la aceste institutii în intervalele orare 07.30 – 08.05; 10.50 – 11.10; 14.00 – 14.15. Scopul acestora este doar acela de a supraveghea traversarea strazii de catre copii prin locurile permise.
La începutul anului 2008, Politia Comunitara avea asteptari mari în ceea ce priveste desfasurarea activitatii. Astfel conducerea Politiei Comunitare Bistrita îsi dorea sporirea numarului de efective la Serviciul Siguranta Publica, Paza, Interventii, astfel încât sa poata acoperi mai eficient municipiul din punct de vedere al ordinii publice. O solutie de supraveghere mai potrivita care sa înlocuiasca deplasarea acestora în teren a fost punerea în functiune a dispeceratului video cu posibilitatea extinderii la cât mai multe intersectii din municipiu, scolii, gradinite, imobile ale primariei, extinderea patrularilor agentilor comunitari si în localitatile componente judetului; si multe altele. Doar ca, de la dorinta la fapte este un pas enorm de mare, iar la Bistrita nici acest sistem video nu functioneaza la parametrii normali, având în vedere ca unele camere video sunt amplasate total aiurea.
Toate aceste doleante evidentiate în raportul de activitate a Politiei Comunitare pe anul 2007 nu au fost înca îndeplinite tinând cont ca în prezent politia comunitara functioneaza “tot în conditii improprii nedetinând un sediu al lor”.
Politia comunitara, saraca
Culmea, comunitarii prefera sa faca în continuare munca ”în folosul comunitatii”, sa ramâna de multe ori peste program, sa patruleze pe jos nedetinând decât doua autoturisme, sa lucreze în conditii improprii si asta doar pentru placerea de a purta o uniforma.
Daca aruncam o privire pe declaratiile celor din cadrul Politiei Comunitare, ne dam seama ca cei mai multi, de la directorul executiv adjunct Florin Frandes si pâna la un simplu agent, sunt cam saraci lipiti pamântului.
Majoritatea declara detin o locuinta proprietate personala, dar foarte multi nu au un automobil ori alte bunuri, sau cel putin aceste bunuri nu se afla pe numele lor. Pe lânga acestea este declarat salariul anual si cam atât.
De exemplu, Florin Frandes, director adjunct executiv are un venit anual încasat de 39.625 lei, în rest nimic – nici casa, nici masina, nici terenuri. Un alt functionar, Ovidiu Gabrian – sef serviciu, are un venit anual de 29.153lei si detine un apartament de 66,22 mp si un autoturism marca Seat din 2002. Cât despre un alt sef, Adrian Turc, situatia lui este aceeasi acesta detinând un apartament de 78 mp, un credit de 8.000 euro contractat în 2005 la Banca Transilvania si un salariu anual de 24.105lei.
Printre alte declaratii am gasit cea a unui agent ordine publica, deci tot salariat al Politiei Comunitare – Domsa Alexandru- din a carui declaratie rezulta ca si sotia sa Domsa Elena este angajata aceluiasi serviciu. Numai ca cei doi fiind o familie, au considerat ca ajunge doar o singura declaratie pentru amândoi.
Privita din alt unghi situatia nu este un tocmai roz din punct de vedere salarial pentru agentii de ordine publica sau agentii de paza din Politia Comunitara, acestia având salarii lunare care variaza de la aproximativ 600 lei la circa 700 lei.
Atributiile Politiei Comunitare
Art. 7. – Politia Comunitara are urmatoarele atributii:
a) asigura ordinea si linistea publica în zonele si locurile stabilite prin planul de paza si ordine publica, previne si combate încalcarea normelor legale privind curatenia localitatilor si comertul stradal, precum si alte fapte stabilite prin hotarâri ale consiliului local;
b) asigura paza obiectivelor si a bunurilor de interes public si privat stabilite de consiliul local, conform planurilor de paza si ordine publica;
c) asigura însotirea si protectia reprezentantilor primariei ori a altor persoane cu functii în institutiile publice locale la executarea unor controale sau actiuni specifice;
d) participa, dupa caz, la asigurarea fluentei traficului rutier, cu ocazia efectuarii unor lucrari de modernizare si reparatii ale arterelor de circulatie;
e) f) constata contraventii si aplica sanctiuni contraventionale, conform legii, pentru încalcarea prevederilor legale referitoare la tulburarea ordinii si linistii publice, curatenia localitatilor, comertul stradal, protectia mediului înconjurator, precum si pentru faptele care afecteaza climatul social, stabilite prin lege, hotarâri ale consiliului local sau dispozitii ale primarului;
g) participa la asigurarea masurilor de ordine, cu ocazia adunarilor publice, mitingurilor, manifestarilor cultural-artistice si sportive organizate la nivel local;
h) intervine, împreuna cu organele abilitate, la solicitarea cetatenilor, pentru aplanarea starilor conflictuale, prinderea unor faptuitori, rezolvarea unor cazuri sociale, stabilirea situatiilor de fapt sesizate si rezolvarea acestora;
i) actioneaza, împreuna cu politia, jandarmeria, pompierii, protectia civila si alte autoritati prevazute de lege, la activitatile de salvare si evacuare a persoanelor si bunurilor periclitate de incendii, explozii, avarii, accidente, epidemii, calamitati naturale si catastrofe, precum si de limitare si înlaturare a urmarilor provocate de astfel de evenimente;
j) controleaza modul de depozitare a deseurilor menajere, industriale sau de orice fel si de respectare a igienizarii zonelor periferice si a malurilor cursurilor de apa, sesizând primarul cu privire la situatiile de fapt constatate si la masurile ce trebuie luate în vederea îmbunatatirii starii de curatenie a localitatii;
k) comunica, în cel mai scurt timp posibil, organelor abilitate datele cu privire la aspectele de încalcare a legii, altele decât cele stabilite în competenta sa, despre care a luat la cunostinta cu ocazia îndeplinirii misiunilor specifice;
l) însoteste, în conditiile stabilite prin regulament, functionarii primariei la executarea unor controale si la punerea în executare a unor hotarâri ale consiliului local sau, dupa caz, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, asigurând protectia acestora si prevenirea oricaror acte de tulburare a ordinii publice;
m) verifica si solutioneaza, în limitele legii, sesizarile asociatiilor de proprietari sau locatari privind savârsirea unor fapte prin care se încalca normele legale, altele decât cele cu caracter penal;
n) sprijina Politia Româna în activitatile de depistare a persoanelor care se sustrag urmaririi sau executarii pedepselor, precum si a persoanelor disparute;
p) îndeplineste orice alte atributii stabilite prin lege.
Elisabeta Ciuta