În ultima vreme cei care transportă ilegal persoane pe ruta Bistriţa – Valea Bârgăului ori din municipiu spre Beclean, Năsăud, respectiv Sângeorz-Băi sau oricare alte destinaţii s-au înmulţit, încet, dar sigur.
Nenumăratele sesizări privind transportul de persoane ilegal au scos în stradă poliţiştii, care încearcă, în baza informaţiilor avute la dispoziţie, să depisteze „piraţii”.

Din păcate, poliţiştii nu prea pot demonstra infracţiunea, cei care apelează la maşini de ocazie sunt învăţaţi să spună că sunt consăteni, prieteni sau rude ale şoferilor. În cele mai multe cazuri, conducătorii auto care mai fac un ban în acest mod pun în pericol viaţa celor care apelează la maşinile de ocazie, pentru că autoturismele sunt într-o stare avansată de deteriorare.
Pe piraţi, ori rechini cum îi numesc unii, îi vezi zilnic, de obicei, în zona Han, îndemnând cetăţenii care aşteaptă autobuzul să călătorească cu ei la Năsăud sau pe Valea Bârgăului, sau în zona Romtelecom, unde îi „curtează“ pe cei care doresc să ajungă la Beclean. „Piraţii şoselelor”, cum sunt consideraţi cei care efectuează transporturi de persoane între localităţile din judeţ, fără nici o licenţă sau autorizaţie şi fără a plăti taxe şi impozite pentru încasările lor din această activitate, nu sperie pe nimeni. Deşi pot primi amenzi de minim 25.000 de lei, aceştia îşi fac zilnic liniştiţi „meseria”. Aceştia sunt bine organizaţi şi îşi cunosc bine ordinea atunci când vine vorba de preluarea clienţilor şi se aşează în ordinea sosirii lor în „staţie”. Îi îndrumă pe cei care vin către maşina care pleacă prima şi în care, de obicei, sunt una-două persoane care aşteaptă să mai vină alte două ca să ocupe locurile libere, înainte de a pleca. Culmea este că preţul este mai mare decât la transportatorii legali. Dacă preţul unui bilet de călătorie la mijloacele de transport în comun pe ruta Bistriţa – Năsăud costă 5 lei, „piraţii” practică un preţ de 6 lei.

Transportatorii autorizaţi reclamă activitatea „piraţilor“

Reprezentanţii societăţilor comerciale care au ca obiect principal de activitate transportul de persoane îşi doresc ca acţiunile de depistare a „piraţilor” să fie intensificate, iar amenzile aplicate să fie mult mai mari. Sigur că nimănui nu îi convine să i se „fure” clienţii şi să i se facă o concurenţă neloială, cu atât mai mult cu cât „concurenţa” nu plăteşte nicio taxă.
Acţiuni de verificare se efectuează şi chiar au fost intensificate în ultima perioadă, dar rezultatele sunt prea puţin vizibile, cel puţin deocamdată. Cea mai mare problemă este întâmpinată de autorităţi atunci când încearcă să dovedească infracţiunea, fiindcă clienţii „piraţilor” plătesc doar la destinaţie şi de cele mai multe ori nu recunosc că au apelat la transport contra unei sume de bani. Dacă ar fi să o luăm de bună, atunci am putea spune că „piraţii” sunt un fel de Maica Tereza pe şoselele din judeţ.
„Acţiunile de verificare pentru depistarea celor care transporta persoane în mod ilegal s-au făcut în baza sesizărilor depuse la serviciul nostru de operatorii autorizaţi, de pe raza judeţului Bistriţa-Năsăud. Având în vedere că aceste persoane nu sunt autorizate, vor fi sancţionate conform Ordonanţei de Urgenţă 195/2002, sau întocmirea dosarelor penale pentru nerespectarea articolului 281 din Codul Penal, care prevede exercitarea unei profesii fără autorizaţie. Noi încercăm să face astfel de dosare pentru a avea mai mult succes în combaterea acestui fenomen”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa, comisarul de poliţie Virgil Andrieş, din cadrul Serviciului de Poliţie Rutieră (SPR) al Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Bistriţa-Năsăud (IPJ BN).
Un caz elocvent îl reprezintă cei care aşteaptă în zona gărilor, spre exemplu la Năsăud sau la Ilva Mică. Călătorii care coboară din tren şi trebuie să îşi continue drumul spre o altă destinaţie la care nu pot ajunge decât cu o maşină, sunt ademeniţi de „piraţi”. Astfel operatorul legal de transport în comun rămâne fără clienţi, pentru că oamenii nu mai ajung în autogară, ci sunt preluaţi de „piraţi” încă de la peron. Cei care posedă autorizaţie spun că nu este normal ca cineva să-şi achite toate impozitele la stat, iar altcineva să evite acest lucru şi să aibă beneficii mai mari. Cu siguranţă că cei care transportă ilegal persoane câştigă bine, din moment ce unii dintre ei poseda 3-4 maşini, pe care le schimbă periodic, pentru a nu atrage atenţia poliţiştilor. Pe de altă parte, aceştia subminează activitatea celor care lucrează legal. În ultima vreme, „piraţii” şi-au înlocuit maşinile cu patru locuri cu microbuze, care sunt mai încăpătoare şi aduc un profit mai mare. Profit pentru care nu trebuie să plătească nicăieri taxe şi impozite. Până în prezent, în cursul anului 2010, au fost organizate şase acţiuni care au vizat depistarea „piraţilor”.

„Câştig şi eu un leu. Nu dau în cap la nimeni!“

Unul dintre cei care face transport ilegal spunea cu năduf: „Decât să mă duc să fur, mai bine muncesc. Nu înţeleg ce au cu noi. De ce nu au treabă cu ăia care fură miliarde, nu cu nişte amărâţi care câştigă o pâine. Câştig şi eu un leu. Nu dau în cap la nimeni!” Cu privire la ceea ce îi determină pe oameni să practice această profesie fără forme legale, comisarul de poliţie Vasile Andrieş a declarat: „Noi dorim să contribuim la legalizarea acestui tip de transport de persoane. Înţeleg că aceşti oameni sunt stresaţi, datorită situaţiei lor financiare, de sănătate, de familie. Deci, unul dintre factorii care determină şi favorizează pirateria auto este cel social. Dar, ei trebuie să înţeleagă că în aceste condiţii nu se pot transporta persoane, deoarece viaţa pasagerilor este pusă în pericol.“

„Mă duc cu ei, decât să stau în frig sau în ploaie!”

Bistriţenii sunt clienţi fideli ai „piraţilor”. Din obişnuinţă sau din comoditate, conjudeţenii noştri nu refuză oferta acestora, chiar dacă preţul este unul mai ridicat, comparativ cu mijloacele de transport în comun, iar condiţiile sunt, în marea majoritate a cazurilor, deplorabile. Cei mai vulnerabili sunt bătrânii, care nu au starea fizică care să le permită să stea în picioare mult timp şi elevii navetişti, care, în teribilismul specific vârstei, se grăbesc să ajungă acasă. „Păi, dacă dau cu un leu în plus, tot acolo sunt eu. Măcar nu stau în frig sau în ploaie. Dacă ar fi mai dese şi autobuzele astea. Eu îs şi cam bolnav, nu pot sta mult în picioare”, declara un bătrânel, cam supărat că nu mai vin încă două persoane, astfel încât maşina să fie plină şi „domnul şofer“ să mai facă o cursă, de pe urma căreia statul vede niciun leu. Referitor la acest aspect comisarul de poliţie Vasile Andrieş a declarat pentru Gazeta de Bistriţa: „Breşele create, prin lipsa autobuzelor în anumite interval orare, favorizează pirateria. Cei care transportă ilegal persoane profită de aceste breşe. În momentul în care ceva nu merge, în orice sistem, vine cineva în completare. Aşa se întâmplă şi în cazul acesta. Nu sunt autobuze, apare pirateria auto”.
Până una-alta, transportatorii ilegali îşi văd de treabă, nu se prea sperie de acţiunile poliţiei rutiere, căci… o amendă n-a omorât pe nimeni.

Raimond Petruţ

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.