Ecologistul bistrițean Alexandru Toniuc este consternat în legătură cu impunerea taxei de salubrizare.

„Observ că idea impunerii de taxe de salubrizare câștigă adepți. Asta după ce s-au stabilit tarife și Vitalia trebuia să încheie contracte conform contractelor încheiate. Desigur, nimeni nu are habar la momentul acesta cum se va face operațiunea.

Dacă cu cei care vor binevoi să vină la Primărie (nu la Vitalia) să depună „declarațiile de impunere” treaba e destul de clară, să vedem ce se întamplă cu cei care nu vor veni. Se vor emite „decizii de impunere” din burta Primăriei și a operatorului după cum urmează:

Regulament:
„Art.8 (1) În cazul nedepunerii declaraţiei privind taxa de salubrizare de către persoanele fizice, obligaţia de plată privind taxa specială de salubrizare se va stabili din oficiu, pe baza informaţiilor din dosarul fiscal, din Registrul agricol etc., şi a situaţiilor prezentate de către operatorul de salubrizare cu numărul de persoane din fiecare familie sau numărul persoanelor care locuiesc la o anumită adresă.
(2) În cazul nedepunerii declaraţiei privind taxa de salubrizare de către persoanele juridice, obligaţia deplată privind taxa specială de salubrizare se va stabili din oficiu, în urma controlului efectuat de operatorul de salubrizare la sediul/punctul de lucru sau locaţia în care acestea îsi desfăsoară activitatea”

În loc ca Vitalia să prezinte situația prestărilor de servicii de salubrizare la persoanele sau firmele fără contract, conform prevederilor exprese ale legii, conform proiectului de HCL vor prezenta situații cu câte persoane locuiesc la adresele (unde n-au intrat să facă contracte) și nu știu ce controale la persoane juridice. În felul asta vor fi impuse taxe celor plecați în străinătate și firmelor de apartament cu activitate simbolică. Toți aceștia nu vor avea nici habar că au primit decizii de impunere și se vor trezi la un moment dat plini de datorii în condițiile în care nu li se prestează niciun serviciu. În timpul acesta pentru nicio treabă (serviciu de colectare 0) Primăria va livra bani lunar din taxele plătite de buni platnici. Păi în halul acesta de organizare – multă muncă ca să plătim pentru nimic – mă întreb cum se va plăti creditul pentru pârtia de ski?„precizează Toniuc.

 

Aproximativ 300 de asociaţii de locatari şi 5.000 de case au contracte încheiate cu Vitalia pentru colectarea deşeurilor, potrivit primarului Ovidiu Crețu.

Consiliul Judeţean a aprobat majorarea tarifului perceput de SC Vitalia Servicii pentru Mediu Tratarea Deşeurilor SRL pentru depozitarea deşeurilor menajere la Tărpiu de la 42,82 la 69,74 lei/tonă fără TVA, lucru care va duce la majorarea cu peste 15% a sumelor pe care le plătesc în prezent cetăţenii pentru serviciile de colectare şi transport prestate de SC Vitalia Servicii pentru Mediu SA. Tarifele cresc astfel: în mediul urban de la 3,5 lei la 4,13 lei/lună/persoană, iar în mediul rural de la 1,81 lei la 2,09 lei/lună/persoană. Agenţii economici vor plăti şi ei mai mult, de la 296,96 lei/tonă la 320,83 lei/tonă.

„În Consiliul Local nu a fost votată taxa specială de salubritate, pe care nu e nimeni bucuros să o instituie, dar legea ne obligă să facem acest lucru. S-au adus diverse motive politice pe această temă, însă este clar că salubritatea costă şi dacă costă atunci trebuie să fie plătită de toţi cetăţenii. Dacă nu, se întâmplă ca în cazul de dinainte cu Urbana, care a avut contract cu circa 65% dintre cetăţeni, care au trebuit să plătească ceva mai mult pentru că deşeuri au produs şi ceilalţi până la 100%. Vom intra în şedinţa de la sfârşitul lunii aprilie cu acest proiect. Nevotarea taxei duce şi la îngreunarea negocierilor pe care le avem cu Vitalia pentru transportul deşeurilor stocate. Vitalia a obţinut o creştere a tarifului de depozitare, dar nu s-a făcut precizarea că această creştere, care se datorează nerealizării unor parametri angajaţi prin contract, afectează taxa şi pentru deşeurile stocate, lucru pe care noi nu îl accceptăm. Am avut o întâlnire cu conducerea societăţii Vitalia care administrează depozitul, diferită de Vitalia care colectează deşeuri. Nu am ajuns la o înţelegere, au spus că s-a aprobat noua taxă de depozitare şi o aplică şi la ce se transportă de acum. Am întrebat de ce nu le-au transportat până acum, erau acolo şi nu au afectat contractul. Am rămas pe poziţii, vrem să fie transportate la nivelul taxei iniţiale. Va urma o discuţie împreună cu CJ, care sprijină poziţia Primăriilor Bistriţa şi Beclean, mai ales că sumele nu sunt mici pentru depozitare. Noi avem prinsă în buget suma de 1,6 mil. lei taxă de depozitare, în varianta în care taxa era la nivelul vechi. Noi avem 30.000 de tone de deşeuri stocate în Zăvoaie. Cu noua taxă, valoarea creşte la 2,5 milioane, deci foarte mult. Am dorit ca acea taxă specială să fie mai mare cu 10% decât a Vitaliei pentru a acoperi cheltuielile şi pentru a descuraja oamenii să vină la plătit taxe, când ei trebuie să încheie un contract cu un operator. Dar nu se poate, taxa trebuie să aibă valoarea tarifului, nu avem dreptul să punem niciun procent în plus, lucru care ne deranjează şi avantajează Vitalia, pentru că orice operator preferă să trateze cu o singură persoană juridică, Primăria, şi să nu umble fiecare cetăţean să colecteze banii şi să se şi judece eventual cu ei dacă nu plătesc la timp. Dacă taxa şi tariful sunt la fel, cetăţenii vor putea merge pe oricare linie. Vitalia nu va prefera să meargă să colecteze banii, va prefera să meargă cetăţenii la Primărie să încheie contract: nu au contract cu noi oamenii, aşa că daţi-ne banii, va zice Vitalia. Noi avem obligaţia să introducem această taxă, s-o percepem şi să plătim lunar operatorului din bugetul propriu, indiferent dacă încasăm sau nu taxa. Aşa este legea. Noi prelucrăm datele şi le transformăm în adrese. La ora actuală nu ştim câte unităţi locative, case şi apartamente, pentru că nu am defalcat asociaţiile. Taxa specială se aplică în momentul în care procedurile sunt finalizate şi în proiectul de hotărâre am scris că intră în vigoare la 1 aprilie, dar impunerea taxei nu se putea face mai repede de 90 de zile pentru că trebuie să completăm procedura, adică acele liste cu evidenţa tuturor utilizatorilor. Am cerut la Vitalia, şi nu de ieri, să ne pună la dispoziţie lista contractelor. Am primit lista cu casele acum câteva săptămâni şi lista asociaţiilor în urmă cu câteva zile. Începem să facem comparaţiile şi să determinăm lista celor care nu au contracte. Va dura ceva. Tot procedura ne spune că nu îl poţi taxa pe cel care plăteşte impozit pe locuinţă până nu îl chemi să-şi facă declaraţie de impunere pentru noua taxă de salubritate. Trebuie să încasăm taxa pe perioada în care a beneficiat de serviciu. Vor fi şi oameni care nu vor declara, aşa cum au refuzat să încheie contract cu Vitalia. Vom căuta soluţii ca să plătească toată lumea ceea ce consumă, ne vom adapta la situaţie”, a declarat primarul municipiului Bistrița.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.