Consiliul Județean Bistrița-Năsăud se pregătește să reabiliteze DJ151, cel mai lung drum județean, care străbate nu mai puțin de 16 localități. Șoferii vor avea însă de așteptat până vor circula ca-n palmă pe drumul ce duce la Mureș, asta pentru că o firmă cu doar 3 angajați din Cluj a reușit să blocheze licitația pentru elaborarea documentației pentru reabilitarea drumlui. I-a contestat pe cei de la Proiect Construct Regiunea Transilvania, care s-au ocupat și de proiectul porțiunii de autostradă Sibiu-Pitești.
DJ 151 este cel mai lung drum județean, traversând nu mai puțin de 16 localități din Bistrița-Năsăud, până la limita cu județul Mureș: Sigmir-Blăjenii de Sus- Blăjenii de Jos- Șintereag – Șieu Odorhei – Coasta – Șirioara – Chiraleș – Lechința – Vermeș – Sângeorzu Nou – Sânmihaiu de Câmpie – Zoreni – Budești – Budești Fânațe – Țagu.
Gurile rele spun că prima reabilitare, realizată în urmă cu aproape un deceniu, a fost de mântuială. Acum un deceniu, proiectul de reabilitare a drumului județean a ajuns pe mâinile Romstrade. Compania a reabilitat pentru aproape 80 de milioane de lei 77 de km de drum.
Au fost reabilitate 32 de podețe și pus parapet pe aproape 10.000 de metri. S-au consolidat 561 de terasamente, s-a realizat un viaduct, s-au reparat 10 poduri și s-au refăcut marcajele rutiere.
Teoretic, lucrarea a avut un termen de garanție de 12 ani. Și acum, teoretic, drumul e în garanție, iar lucrările ar trebui realizate de constructor. Lucrurile s-au complicat însă în 2017, când omul de afaceri Nelu Iordache, care controla Romstrade, a fost condamnat la 6 ani și 3 luni de închisoare pentru deturnarea fondurilor pentru primul tronson al autostrăzii Nădlac – Arad, unde s-a înregistrat un prejudiciu pentru CNADNR de 1,2 miliarde de lei.
CJ se pregătește să repare ce-ar trebui să repare Romstrade
Primele probleme la acest drum au apărut prin 2019, la nici 7 ani de la inaugurarea drumului. Pe carosabil au apărut fisuri și gropi destul de mari în mai multe zone. Cu toate acestea, Consiliul Județean se pregătește abia acum de o reabilitare ca la carte a celui mai lung drum județean.
Se pare că s-a renunțat la ideea de a-l trage pe Iordache la răspundere, deși drumul mai are 2 ani de garanție, iar instituția face o serie nouă de licitații publice pentru reabilitarea drumului.
Prima licitație a fost organizată pentru elaborarea documentației pentru reabilitarea drumului. Valoarea contractului ajunge la 1,1 milioane de lei și presupune elaborarea Documentației de Avizare a Lucrărilor de Intervenție (DALI), expertiză tehnică, studiu topo, studiu de trafic, studiu hidrogeologic, studiu geotehnic, documentație tehnică pentru obținerea certificatului de urbanism.
Problemele întâmpinate pe acest drum sunt prezentate și în caietul de sarcini al licitației în cauză: îmbrăcăminte asfaltică îmbătrânită cu numeroase defecte și degradări „care duc la o utilizare în condiții total necorespunzătoare cerințelor de trafic actuale, la creșterea gradului de poluare și, nu în ultimul rând, la uzura accelerată a autovehiculelor participante.
Printre probleme mai este stipulată și „dimensionarea actuală a structurii rutiere nu mai corespunde traficului existent”, dar și faptul că pe unele tronsoane au apărut cedări ale structurii rutiere sau ale terenurilor din zona drumului, sugerând compromiteri ale patului drumului și alunecări de teren. Sistemul de colectare a apelor pluviale nu mai funcționează cum trebuie, podurile și podețele sunt degradate, iar zidurile de sprijin sunt afectate.
Documentația tehnică, întârziată luni bune de un SRL
Consiliul Județean a fost nevoit să continue licitația după ce a găsit un câștigător pentru elaborarea documentației. Asta după ce firma care s-a clasat pe locul 2, un SRL cu doar 3 angajați a contestat rezultatul, iar Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor i-a dat dreptate și a dispus continuarea procedurii:
„Obligă autoritatea contractantă la continuarea procedurii de atribuire în cauză cu reanalizarea ofertei aparținând SC Proiect Construct Regiunea Transilvania SRL, prin solicitarea de clarificări, conform dispozițiilor legale și a motivării anterioare, în termen de 15 zile de la comunicarea prezentei”, se arată în decizia CNSC din 28 ianuarie.
Așa se face că deși decizia CNSC a venit la final de ianuarie, acum, la mijlocul lui martie, licitația este încă în desfășurare. Aceasta se va finaliza abia spre sfârșitul lunii mai, potrivit portalului licitațiilor publice.
Nu mai punem la socoteală faptul că odată contractul semnat, câștigătorul are la dispoziție 5 luni pentru elaborarea acestor documente, iar apoi mai urmează o licitație pentru lucrările efective. Așadar, șoferii mai au de așteptat câțiva ani buni până vor circula ca-n palmă pe DJ 151.
O firmă cu 3 angajați s-a „bătut” cu un SRL cu 30 de angajați
La licitație au participat DP Cons SRL, o firmă din Cluj și Proiect Construct Regiunea Transilvania. Dacă de DP Cons SRL nu s-a auzit mare lucru, Proiect Construct Regiunea Transilvania a avut pe mână proiectul tehnic al porțiunii de autostradă Sibiu-Pitești.
Firma specializată în studii geo-tehnice, expertize tehnice și studii de impact are peste 30 de angajați și o cifră de afaceri de peste 15 milioane de lei. În 2020, Proiect Construct Regiunea Transilvania a raportat un profit net de două milioane de lei și datorii de 11 milioane de lei.
Cu un an înainte, pentru 2019, societatea comercială, care atunci avea apoape 40 de angajați, a raportat o cifră de afaceri de 18,6 milioane de lei și un profit net de 3,6 milioane de lei. Datoriile treceau și atunci de 13 milioane de lei.
La polul opus, DP Cons SRL a raportat pentru 2020 o cifră de afaceri de 1,6 milioane de lei, cu un profit net de 700.000 de lei. De asemenea, avea 3 angajați, culmea, cel mai mare număr de angajați de la înființare.
În 2019, SRL-ul a raportat o cifră de afaceri de 1,1 milioane de lei și un profit net de 471.525 de lei și doar doi angajați. În perioada 2017-2018, în firmă a lucrat, oficial, o singură persoană, deși în 2018 SRL-ul a raportat o cifră de afaceri de peste două milioane de lei și un profit net de 820.000 de lei.
SRL-ul contestatator o fi practicând „clonarea”?!
Este greu de înțeles cum o firmă cu doar trei angajați a reușit să îndeplinească cerințele din caietul de sarcini al acestei licitație. Mai ales că este cerută o echipă formată din 5 experți, iar firma are doar 3 angajați
Printre experții solicitați se numără existența unui coordonator de proiect (șef echipă proiect), care trebuie să fi participat la cel puțin un alt proiect de acest gen, un inginer proiectant poduri, care de asemenea trebuie să fi participat la cel puțin un alt proiect similar. Echipa mai trebuie să implice și trei ingineri proiectanți drumuri cu experiență.
Nu este o noutate faptul că multe firme mici cu 1-2 -3 angajați apelează la colaborări pentru a îndeplini condițiile de participare la licitații.
Cred ca-i o gandire deloc benefica social … a statului roman cu legea asta a licitatiei lucrarilor publice, unde ” toata lumea contesta pe toata lumea ” . Ar trebui ca absolut toate lucrarile de utilitate publica, sa fie executate exclusiv de societati de stat si unde cand se face un proiect, acesta sa fie imediat pus in executare , fara nici o licitatie , statul sa isi execute lucrarile prin societatile proprii .
Societatile particulare , sa fie lasate sa-si contracteze ce lucrari doresc ei in domeniul privat si nu din cele publice , apoi n-au decat sa se dea in judecata unul pe celalalt si sa se judece pana i-or stropsi … s-or da in balbaiala !
Prin felul cum este organizata aceasta problema in tzara, ani de zile trebuie sa treaca pana se dau in judecata intre ei, se contesta unul pe celalalt… de ajungem la un moment dat ca ” lucrarile nu mai sunt necesare ” … ceea ce nu-i bine deloc ! Se aude domnilor politruci ?!