Guvernul a discutat, in prima lectura, proiectul de modificare a Codului Munii si intentioneaza sa se reuneasca in sedinta speciala pentru a aproba documentul, asteptand si avizul Consiliului Economic si Social (CES. Premierul Emil Boc a anuntat, saptamana trecuta , ca liderii coalitiei de guvernare propun asumarea raspunderii Guvernului in Parlament pe Codul Muncii, precizand ca in perioada urmatoare vor avea loc consultari si cu grupurile parlamentare.
El a mai spus ca in perioada urmatoare va mentine si continua dialogul cu partenerii sociali, cu sindicatele si patronatele si va tine cont de amendamentele parlamentarilor in cadrul procedurii de asumare a raspunderii Guvernului pe Codul Muncii.
Premierul a precizat ca, in urma acestor consultari, Guvernul va lua decizia finala in privinta asumarii raspunderii.

Premierul Emil Boc s-a suparat ca Botis nu cunoaste efortul financiar al majorarii sporului de noapte
Premierul Emil Boc i-a intrebat pe ministrii Finantelor si Muncii care este impactul bugetar al majorarii de la 15% la 25% a sporului la salariu pentru munca de noapte, dar acestia nu au stiut sa-i raspunda, iar seful Guvernului le-a reprosat ca il lasa sa anunte public masuri neanalizate financiar.
 
Discutia a avut loc in penultima sedinta de Guvern in contextul analizarii modificarilor Codului Muncii. “Premierul i-a intrebat pe cei doi ministri care este impactul financiar al majorarii sporului salarial pentru munca pe timp de noapte, dar acestia nu au stiut sa-i raspunda. Suparat, Boc le-a reprosat ca il lasa sa iasa cu declaratii politice pe astfel de teme care nu au fost analizate in prealabil si sub aspect financiar si le-a cerut sa ii prezinte rapid calculele”. Seful Guvernului i-a mai anuntat pe ministri sa fie pregatiti in orice zi pentru a fi convocati la o sedinta speciala in care sa fie aprobate modificarile Codului Muncii, in vederea angajarii raspunderii in Parlament.
Modificarile Codului Muncii vor fi promovate prin angajarea raspunderii Guvernului in Parlament.
Informatia a fost confirmata ulterior de catre purtatorul de cuvant al Guvernului, care a aratat ca Executivul asteapta avizul CES si al Consiliului Legislativ, dupa care se va reuni in sedinta pentru a adopta modificarile la Codul Muncii in procedura de angajare a raspunderii.
 
Premierul Emil Boc a anuntat ca liderii coalitiei de guvernare propun asumarea raspunderii Guvernului in Parlament pe Codul Muncii, precizand ca in perioada urmatoare vor avea loc consultari si cu grupurile parlamentare.
 
El a mai spus ca in perioada urmatoare va mentine si continua dialogul cu partenerii sociali, cu sindicatele si patronatele si va tine cont de amendamentele parlamentarilor in cadrul procedurii de asumare a raspunderii Guvernului pe Codul Muncii.
 
Premierul a precizat ca, in urma acestor consultari, Guvernul va lua decizia finala in privinta asumarii raspunderii.
 
Proiectul de modificare a Codului Muncii prevede, printre altele, ca salariatii care lucreaza in timpul noptii beneficiaza fie de program de lucru redus cu o ora fata de durata normala a zilei de munca, pentru zilele in care efectueaza cel putin 3 ore de munca de noapte, fara ca aceasta sa duca la scaderea salariului de baza, fie de un spor la salariu de minimum 25% din salariul de baza pentru fiecare ora de munca de noapte prestata. In vechea forma era prevazut un spor de 15 procente.
Principalele modificari aduse de proiect vizeaza:
1.  Revizuirea reglementarilor privind aplicarea clauzei de neconcurenta. Astfel, angajatorul poate renunta unilateral la clauza de neconcurenta prevazuta in contract, plata indemnizatiei de neconcurenta incetand dupa minim 30 de zile de la notificarea scrisa adresata salariatului de catre angajator privind denuntarea acesteia.
2. Revizuirea perioadelor de proba instituite pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la incheierea contractului individual de munca. Pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la incheierea contractului individual de munca se poate stabili o perioada de proba de cel mult 45 de zile calendaristice pentru functiile de executie si de cel mult 120 de zile calendaristice pentru functiile de conducere. Verificarea aptitudinilor profesionale la incadrarea persoanelor cu handicap se realizeaza exclusiv prin modalitatea perioadei de proba de maximum 30 de zile calendaristice.
3. Eliminarea interdictiei privind angajarea succesiva a mai mult de trei persoane pe perioade de proba pentru acelasi post.
Perioada in care se pot face angajari succesive de proba a mai multor persoane pentru acelasi post este de maximum 12 luni.
4. Instituirea pentru angajator a dreptului de a stabili obiectivele de performanta individuala, precum si criteriile de evaluare a realizarii acestora.
5. Modificarea conditiilor in care se poate dispune delegarea salariatului. Delegarea poate fi dispusa pentru o perioada de cel mult 60 de zile si se poate prelungi numai cu acordul salariatului, din 2 in 2 luni.
6. Revizuirea cazurilor de incetare de drept a contractului individual de munca pentru acoperirea anumitor situatii nereglementate in legislatia existenta.
7.  Modificarea criteriilor in cazul concedierilor colective. Principalele criterii care vor fi avute in vedere in procedura concedierilor colective vor fi cele de performanta si de indeplinire a obiectivelor si in subsidiar, pentru departajare vor fi avute in vedere criteriile de natura sociala. Criteriile referitoare la evaluarea performantelor profesionale vor avea prevalenta.
8. Eliminarea interdictiei de-a face angajari pentru angajatorul care a dispus concedieri colective pe locurile de munca ale salariatilor concediati timp de 9 luni de la data concedierii acestora.
9. Modificarea termenului de preaviz. Termenul de preaviz este cel convenit de parti in contractul individual de munca sau, dupa caz cel prevazut in contractele colective de munca aplicabile si nu poate fi mai mic de 20 zile lucratoare pentru salariatii cu functii de executie, respectiv nu poate fi mai mic de 45 de zile lucratoare pentru salariatii care ocupa functii de conducere.
10. Modificarea prevederilor care reglementeaza contractul individual de munca pe perioada determinata. Contractul individual de munca pe durata determinata nu poate fi incheiat pe o perioada mai mare de 36 de luni.
11. Modificarea prevederilor privind agentul de munca temporara in sensul eliminarii restrictiilor prevazute de art. 88 Codul Muncii reprezinta o consecinta a aplicarii art. 4 din Directiva 2008/104/CE privind munca prin agent de munca temporara, potrivit caruia statele membre trebuie sa revizuiasca orice restrictie sau interdictie privind utilizarea muncii temporare.
„Munca prin agent de munca temporara”, este munca prestata de un salariat temporar care a incheiat un contract de munca temporara cu un agent de munca temporara si care este pus la dispozitia utilizatorului pentru a lucra temporar sub supravegherea si conducerea acestuia din urma.
„Salariatul temporar” este persoana care a incheiat un contract de munca temporara cu un agent de munca temporara, in vederea punerii sale la dispozitia unui utilizator pentru a lucra temporar sub supravegherea si conducerea acestuia din urma.
12. Modificarea prevederilor referitoare la timpul de lucru , in conformitate cu prevederile Directivei nr. 2003/88/CE privind anumite aspecte ale organizarii contractului individual de munca.
Durata maxima legala a timpului de munca nu poate depasi 48 de ore pe saptamana, inclusiv orele suplimentare. Prin exceptie, durata timpului de munca, ce include si orele suplimentare, poate fi prelungita peste 48 de ore pe saptamana, cu conditia ca media orelor de munca, calculata pe o perioada de referinta de 4 luni calendaristice, sa nu depaseasca 48 de ore pe saptamana.
Munca suplimentara se compenseaza prin ore libere platite in urmatoarele 60 de zile dupa efectuarea acesteia.
In aceste conditii salariatul beneficiaza de salariul corespunzator pentru orele prestate peste programul normal de lucru.
 
In perioadele de reducere a activitatii angajatorul are posibilitatea de a acorda zile libere platite din care pot fi compensate eventualele ore suplimentare ce vor fi prestate in urmatoarele 12 luni.
Concedii
In cazul in care programarea concediilor se face fractionat, angajatorul este obligat sa stabileasca programarea astfel incat fiecare salariat sa efectueze intr-un an calendaristic cel putin 10 zile lucratoare de concediu neintrerupt.
A. Eliminarea anumitor neconcordante referitoare la reprezentantii salariatilor si ai organizatiilor sindicale.
B. Modificari ale jurisdictiei muncii in ceea ce priveste sarcina probei, in sensul revenirii la procedura consacrata in Codul de procedura civila.
C. Angajatorul poate cere informatii in legatura cu persoana care solicita angajarea de la fostii sai angajatori, dar numai cu privire la activitatile indeplinite si la durata angajarii si numai cu incunostintarea prealabila a celui in cauza.
D. Salariatii care au beneficiat de un curs sau un stagiu de formare profesionala, in conditiile art. 194 alin.(1), nu pot avea initiativa incetarii contractului individual de munca o perioada stabilita prin act aditional.
Introducerea de noi sanctiuni contraventionale:
primirea la munca a pana la 3 persoane fara incheierea unui contract individual de munca, potrivit art. 16 alin. (1), cu amenda de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru fiecare persoana identificata.
 
De asemenea, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 1 an sau cu amenda penala fapta persoanei, care in mod repetat stabileste pentru salariatii incadrati in baza contractului individual de munca salarii sub nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata, prevazut de lege
 
Constituie infractiune si se sanctioneaza cu inchisoare de la 1 la 2 ani sau cu amenda penala primirea la munca a mai mult de 3 persoane, indiferent de cetatenia acestora, fara incheierea unui contract individual de munca.
Alin Cordos

1 COMENTARIU

  1. Politiceni cu o parte de creier estirpata (lea ramas numai parte de creier cu care fura), nu stiu zicala: Decat sa facii un lucru prost mai bine nu-l faci deloc. Toata treaba duhneste a excrocherie finaciara. In care se bat doua clanuri mafiote una vrea sa fure pe partea de Nord si calata pe cea de Sud(Codrisor). Ambele variante aduc numai rau Bistritenilor. Singura care este varianta ocolitoare a Bistritei este cea pe langa Budacul de Jos. Daca iubiti Bistrita faceti varianta ocolitoare pe langa Budac de jos.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.