Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca se afla într-o permanenta competitie. Nu este vorba de o competitie propriu-zisa, ci de una în raport cu tehnologia. Schimbarea de atitudine si filozofie, informatizare totala, gestionarea inteligenta a timpului sunt o parte a conditiilor considerate obligatorii de catre Ioan Nelu Botis, directorul executiv al Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca Bistrita-Nasaud (AJOFM BN), în activitatea cu clientii.
Gazeta: În ultimii ani, Agentia Judeteana pentru Ocuparea Fortei de Munca a devenit un model de urmat pentru multe institutii. Tineti tot timpul pasul cu tot ceea ce este nou si cautati abordarea cea mai potrivita. Cum reusiti?
Ioan Botis: Vrem sa fim tot timpul în contact cu clientii nostri. Acestia sunt atât agenti economici, cât si persoane aflate în cautarea unui loc de munca. Este o solutie sa fim permanent aproape de necesitatile lor.
Gazeta: În acesta perioada ati lansat cel de-al doilea touch screen destinat clientilor. Ce presupune acest avantaj care li se ofera ?
Ioan Botis: La sfârsitul anului 2007, s-a lansat un program, pe care vrem sa îl continuam pâna în 2010, de informatizare totala a Agentiei Judetene pentru Ocuparea Fortei de Munca. Aceste touch screen-uri ne ajuta foarte mult pentru a relationa cu clientii în situatia în care acestia pot veni direct la agentie si sa apeleze la ele, fara a intra direct într-un contact cu functionarul. Exista foarte multe discutii legate de modul în care functionarul trateaza un client sau de modul în care clientii nostri au asteptari fata de functionari. Acest tip de serviciu este acordat prin asistenta informatizata.
Gazeta: Beneficiile touch screen-urilor sunt simtite de un numar mare de clienti ai Agentiei sau doar o mai mica parte a acestora?
Ioan Botis: Acopera cam 90% dintre clientii nostri care depun declaratii pentru somaj lunar si acestea sunt preluate la modul cel mai usor de utilizat de touch screen si preluate de sistemul informatic. Pâna de curând aveam trei colegi care preluau aceste declaratii. Acum ramânem cu cele doua touch screen-uri, iar functionarii pot fi pregatiti pentru un alt domeniu.
În cadrul agentiei exista probleme care trebuie rezolvate, mai ales în ceea ce priveste consilierea. Exista probleme mai mult pe latura umana. Atunci când consiliezi pe cineva trebuie sa ai timp, sa vezi care sunt problemele lui, sa îl recomanzi pentru un loc de munca, sa discuti cu agentii economici, astfel încât si clentii sa fie multumiti.
Gazeta: Având în vedere ca în România doar în ultimii ani s-au dezvoltat aceste sisteme informatizate, cum vad clientii aceste servicii, cât de usor li se pare sa le foloseasca?
Ioan Botis: Toata lumea doreste sa îsi gestioneze timpul cât mai bine. Clientii nostri sunt extrem de ocupati. Ca urmare, le oferim aceasta solutie informatica, astfel încât persoana sa îsi gestioneze timpul în functie de timpul global pe care el îl are alocat pentru un anumit serviciu. Eu pot sa le pun la dispozitie acest serviciu informatizat.
Gazeta: Exista stabilit un anumit program de functionare a acestor touch screen-uri?
Ioan Botis: Deocamdata acest serviciu functioneaza de la ora 8.00 pâna la ora 23.00, dar în curând va functiona 24 de ore din 24, iar clientul nostru va putea sa îsi gestioneze singur timpul pe care îl are. În timpul zilei de multe ori oamenii sunt ocupati. Pentru AJOFM acesta va fi solutia. Primele doua touch screen-uri sunt în functiune si urmeaza sa mai achizitionam cel putin înca doua. Dorim, de asemenea, sa venim în sprijinul acelora care solicita subventii de la agentie. Astfel, agentii economici vor pregati un dosar, iar acest sistem informatic le va oferi toate datele necesare.
Gazeta: Una dintre activitatile importante ale AJOFM o reprezinta formarea profesionala. Cum stati la acest capitol, ce aduce nou 2008 din acest punct de vedere?
Ioan Botis: Am început cu o schimbare de atitudine si de filozofie a formarii profesionale. În momentul în care eu am venit la agentie erau sase colegi, care lucrau în doua camere foarte mici si faceau formare profesionala. Sigur, calitatea, la acel moment, avea grav de suferit. Exista intentia de a face performanta, dar daca nu era logistica necesara, calitatea avea de suferit. Am început un program ce prevede sisteme integrate de formare profesionala si care va dura foarte multi ani. În primul rând m-am gandit ca e bine ca lânga fiecare agentie, fiecare unitate locala, sa fie un centru de formare. Sa nu îl aduc pe un om de Rodna sa faca formare profesionala la Bistrita. Pentru ca daca îl aduc de acolo trebuie sa cheltuiesc si timp si energie si bani pentru a-l deplasa aici. Am considerat ca e mult mai convenabil sa gasim o întelegere pe plan local si sa înfiintam pe lânga unitatea locala a AJOFM un centru de formare.
Gazeta: În cursul anului trecut aminteati de o posibila investitie într-un centru de formare la Sângeorz-Bai. Ce prioritati aveti la nivelul judetului?
Ioan Botis: Ne intereseaza foarte mult zona Sângeorz-Bai. Acolo aveam o unitate locala, dar nu aveam centru de formare . În acest oras, împreuna cu alti prieteni din Italia si din Polonia, vom încerca sa dezvoltam un centru pentru servicii hoteliere. Este o zona turistica, care se va dezvolta mai ales datorita fondurilor europene.
Anul acesta ne propunem sa facem o investitie de la zero în Sângeorz-Bai. Aceasta înseamna sa achizitionam teren si sa începem constructia cladirii. Ne gândim sa investim si la Bistrita. Avem un teren în spatele Casei Judetene de Pensii si acolo vrem sa ridicam o cladire. Eu sper sa fie cea mai moderna cladire de formare profesionala. La Nasaud avem terenul unde vom construi în urmatorii ani un centru de formare profesionala, iar la Beclean, gratie consiliul local, avem un asemenea centru – o agentie locala si un centru de formare. Astfel, pe acest sistem integrat lucrurile pot sa functioneze foarte bine si creeaza mobilitate mare a fortei de munca.
Gazeta: O importanta legatura între agentii economici si persoanele aflate în cautarea unui loc de munca o reprezinta bursele organizate de agentie. Care este impactul acestora?
Ioan Botis: E un sistem prin care încercam sa directionam forta de munca spre acele zone unde exista un necesar de forta de munca real. Ne-am concentrat pe organizarea de burse specializate. Ne-am gândit ca avem grupuri tinta si ne adresam lor. Încercam foarte mult ca atunci când exista o problema legata în special de necesitatea unor angajatori de a primi forta de munca sa ne orientam spre acel angajator si organizam burse.
Gazeta: Bursele organizate variaza în functie de necesitati si zona în care le organizati?
Ioan Botis: Da. De exemplu, în ianuarie a fost o bursa pe industrie, în februarie, pe constructii, în martie continuam constructii si cioplitori în piatra. Ne propunem sa acoperim fiecare zona a judetului Bistrita-Nasaud, astfel încât sa ne dam seama unde exista probleme legate de forta de munca. La acestea se adauga bursa generala a locurilor de munca, bursa absolventilor si chiar vom face una a breslasilor. Pentru a revitaliza breslele din Bistrita.
Gazeta: Anul 2008 va fi un an al noutatilor din punct de vedere al activitatilor pe care vi le-ati propus. Exista elemente de noutate si în ceea ce priveste bursele organizate?
Ioan Botis: Da, într-adevar, un alt element de noutate, pe care îl vom aplica în toamna, este o bursa a primului contract de munca. E o noutate pentru noi si pentru toate agentiile din tara. – sa încercam sa facem o bursa timpurie. Sunt elevi care ar dori ca atunci când termina scoala sa munceasca si sa aiba o garantie în acest sens. Am discutat cu agentii economici ca acestor elevi sa le ofere o bursa de studii. Exista conditia ca dupa aceea sa munceasca 1-2 ani în firma respectiva. Acest tip de bursa îi pune fata în fata pe cei care ar dori sa beneficieze de o bursa de studii si pe cei care ar dori sa beneficieze de aceea forta de munca.
Gazeta: Este interesant modul dumneavoastra de lucru care împrumuta în mare parte elemente occidentale. Cât de necesara este o astfel de abordare?
Ioan Botis: Trebuie sa întelegem ca în spatele fiecarui persoane se afla asteptari, vise. Toata lumea îsi doreste o casa, masina, si doreste o împlinire, sa se realizeze în societate. Daca se atribuie doar un numar, îsi pierd identitatea atât persoana, cât si societatea. Vom deveni o societate de numere si rafturi. Nu asta ne dorim, vrem sa vedem cum putem dezvolta o personalitate si crea o sansa.
Monica Skrabel