Reprezentanţii Protecţiei Consumatorilor se confruntă cu o situaţie neplăcută. În ultima perioadă sosesc aici tot mai multe reclamaţii de la bistriţeni nemulţumiţi de modul în care le sunt calculate facturile la utilităţi de către preşedinţii Asociaţiilor de Proprietari. Soluţionarea acestor cereri nu intră în atribuţiile instituţiei „asaltate”, iar responsabil până la urmă nu se declară nimeni. Soluţia găsită ar fi… o dezbatere publică.

Mai mulţi cetăţeni din Bistriţa sunt nemulţumiţi de modul în care preşedinţii Asociaţiilor de Proprietari le calculează facturile de utilităţi, în special la apă unde există diferenţe majore între cantitatea de apă rece înregistrată pe contor şi cea specificată în facturile lunare. În acest sens oamenii au depus mai multe sesizări, acolo unde au crezut ei că şi-ar putea găsi o rezolvare: la Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor Bistriţa-Năsăud (CJPC BN). Această instituţie nu are, însă, atribuţii privind rezolvarea petiţiilor respective înaintate de cetăţeni, fapt pentru care reclamanţii sunt purtaţi de la un sediu la altul mai multe zile în şir. Primăria Bistriţa spune la rândul ei că nici ea nu poate rezolva situaţia, iar singura soluţie viabilă ar fi cea a schimbării preşedinţilor Asociaţiilor de Proprietari. Pentru a lămuri problema şi a delimita clar atribuţiile fiecărei instituţii în parte, la jumătatea lunii octombrie ,va avea loc o dezbatere publică la care vor participa reprezentanţi ai Protecţiei Consumatorilor din judeţ, ai Primăriei Bistriţa, reprezentanţi ai societăţilor furnizoare de utilităţi, respectiv Eon Gaz, Electrica şi Aquabis, administratori, preşedinţi ai Asociaţiilor de Proprietari şi… inclusiv locatari nemulţumiţi.

Reclamaţii peste reclamaţii

Şeful CJPC BN, Lorica Şut, a declarat săptămâna trecută că cele mai multe reclamaţii care ajung la instituţia pe care o coordonează, provin de la locuitori ai municipiului Bistriţa, nemulţumiţi de modul în care li se calculează facturile lunare la utilităţi de către preşedinţii Asociaţiilor de Proprietari.
Cele mai multe sesizări sunt cu privire la consumul de apă rece. „Marea majoritate a sesizărilor care ajung la noi în această perioadă, sunt legate de utilităţile publice şi de modul în care Asociaţiile de Proprietari fac acele calcule lunare. De exemplu, într-unul dintre cazuri, consumatorul care are contor în casă, şi care este verificat metrologic, reclamă că plăteşte o diferenţă de apă mai mare decât consumul pe care el îl are înregistrat pe aparatul de măsurare. Acest lucru se datorează în special faptului că pe reţea, de la intrarea în special în blocuri, există acele cămine în care sunt instalate aparatele de măsurare ale societăţii furnizoare şi aceasta facturează ceea ce citeşte pe contorul din acel cămin. Ori de acolo, de la acel contor până în apartamentul respectiv există o reţea care are scurgeri, fie la instalaţia interioară, fie pe porţiunea până la instalaţia interioară, care trebuie văzute de către reprezentanţii asociaţiei respective şi trebuie luate măsuri pentru remedierea ei”, a precizat Lorica Şut.

Dezbatere publică pentru lămuriri!

Pentru a clarifica situaţia privind nemulţumirile locatarilor vis a vis de calcularea lunară a utilităţilor de către preşedinţii Asociaţiilor de Proprietari, directorul CJPC BN, Lorica Şut, a venit cu propunerea organizării unei dezbateri publice la care să participe preşedinţii de asociaţii, locatari dar şi reprezentanţii societăţilor furnizoare de utilităţi. „În scopul delimitării atribuţiilor noastre în ceea ce priveşte verificarea acestor Asociaţii de Proprietari, vom organiza împreună cu Primăria municipiului Bistriţa, în a doua parte a lunii octombrie, o consiliere a acestor reprezentanţi ai Asociaţiilor de Proprietari, la care o să invităm, responsabilii societăţilor care furnizează utilităţile publice, reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale şi consumatori. Tocmai de aceea dorim să transformăm acea întrunire, acea consiliere, într-o dezbatere publică. Mai mult decât atât vrem să facem o informare prin reprezentanţii societăţilor furnizoare de utilităţi, respectiv Eon Gaz, Electrica şi Aquabis, ANRSC şi să stăm de vorbă, pentru că trebuie să punem odată la punct aceste lucruri privind modul de facturare. Spun asta pentru că există foarte multe suspiciuni din partea consumatorilor în ultima perioadă, având în vedere că mai nou gazul se va factura în funcţie de puterea calorifică superioară. Apoi, există acele diferenţe de apă pe care administratorii nu pot sau poate nu ştiu să le explice consumatorilor, delimitarea instalaţiilor de utilizare ale consumatorilor faţă de instalaţia care ţine de Regia de Apă, şi astfel există foarte multe suspiciuni. Şi atunci va trebui să punem la punct acest lucru, să vină reprezentanţii care sunt autorizaţi şi să ne dea răspunsurile pe care toţi le aşteptăm”, a precizat şeful CJPC BN, Lorica Şut.

Românii sunt inventivi!

Directorul general al S.C Aquabis S.A, Ioan Şandru, spune că va participa la dezbaterea publică pentru că îşi doreşte să fie lămuriţi şi consiliaţi factorii responsabili de calcularea facturilor la utilităţi. În opinia lui, vinovaţi de situaţie sunt acei administratori iresponsabili care încasează bani de la oameni, dar care nu sunt interesaţi să verifice contoarele de apă. „Vom participa la acea dezbatere şi vom da lămuriri, îi vom iniţia pe administratori. Sunt multe asociaţii în multe blocuri din Bistriţa, unde ceea ce se înregistrează pe contorul de scară sau de bloc este egal cu suma contoarelor de interior. Dar acolo înseamnă că administratorii îşi fac datoria şi verifică. În schimb, acolo unde nu se face treabă este clar că nu ne-au solicitat pe noi poate niciodată. La dispecerat, la solicitare, noi trimitem oameni să verifice pe interior, unde administratorii au apelat la ei. Sunt situaţii în care am controlat şi contoare fără mecanisme în ele şi contoare rotunde cu cauciuc în loc, şi contoare care erau cu un magnet sub el şi apa trecea şi nu se mai învârtea. Sunt fel şi fel de situaţii. Ce să spun ? Românii sunt inventivi! (…). În situaţia aceasta administratorii sunt de vină…Ei îşi iau banii, încasează serviciile şi pe urmă merg şi plătesc. Deci, ei iau de la fiecare apartament în parte bani. Şi în cazul acesta ei trebuie să şi verifice. Noi nu avem dreptul să intrăm în apartamente, dar administratorul are voie”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa, directorul general al S.C Aquabis S.A, Ioan Şandru.

CJPC BN pune reclamaţiile în sarcina Primăriei Bistriţa

Directorul CJPC BN este de părere că cei care au obligaţia de a verifica modul în care preşedinţii Asociaţiilor de Proprietari întocmesc calculele privind utilităţile, sunt reprezentanţii Primăriei Bistriţa.

„La dezbaterea publică vor fi invitaţi să participe şi reprezentanţi ai Primăriei municipiului Bistriţa care au exclusiv atribuţii în ceea ce priveşte modul de verificare a calculelor pe care în fiecare lună administratorul le face. Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Bistriţa-Năsăud nu are atribuţii în acest sens. Competenţă legată de această problemă are Serviciul din cadrul Primăriei Bistriţa, care cred că aparţine de Poliţia Comunitară. Ei fac aceste verificări. Protecţia Consumatorilor are într-adevăr atribuţii dar, numai în ceea ce priveşte relaţiile contractuale ale consumatorilor cu furnizorii de utilităţi publice. Şi tocmai acest lucru vrem să îl delimităm”, asigură Lorica Şut.  

„Schimbaţi preşedinţii de Asociaţii!”  

Propunerea vine din partea primarului municipiului Bistriţa, Ovidiu Teodor Creţu, care susţine că municipalitatea nu are ce să facă în remedierea situaţiei privind calcularea lunară la utilităţi. În opinia edilului Bistriţei, singura soluţie este cea de schimbare a preşedinţilor Asociaţiilor de Proprietari. „Acolo este vorba de autoadministrare. Adică, dacă cetăţenii sunt nemulţumiţi, să schimbe preşedintele asociaţiei fiindcă l-au ales pe o perioadă delimitată: până când îl schimbă, nu ca primarii pe patru ani. Pot să îl schimbe a doua zi şi cu asta au altul care să calculeze corect. Dar nu preşedintele asociaţiei, ci administratorul face repartizarea aceasta. Noi facem verificări de gestiune ale administratorilor, dar faptul că ei împart în cadrul asociaţiei corect sau incorect, la unul 2 lei, la altul 3 lei, asta nu este o problemă a noastră. De asemenea, Protecţia Consumatorilor nu ştiu în ce măsură se poate implica într-o astfel de situaţie. Noi putem să informăm, dar soluţia este în votul lor. Adică, adunare generală şi schimbat şi pus alt administrator care să fie corect, echilibrat şi echidistant. (…). Trebuie să fie ceva legal, adică legea le dă autonomie, le dă posibilitatea să se asocieze, să se gestioneze. Sunt situaţii dificile în multe locuri. De exemplu, blocurile ANL au avut probleme cu încălzirea în iarna trecută, cu consumul de gaz, cu plata unora, cu plata altora. Unii locatari au vrut să schimbe administratorii, nu ştiu dacă au reuşit sau nu. Din punctul nostru de vedere le dăm suportul, în sensul că facem verificările pe care ni le permite legea, îi informăm pe cetăţeni referitor la aceste lucruri, dar, mai degrabă, pot spune că s-a greşit în această privinţă, aici la primărie, atunci când pentru blocurile respective care sunt în proprietatea statului şi în administraţia municipalităţii nu s-au stabilit administratori din partea administratorilor blocurilor. Era mai simplu să îi avem noi aici să îi putem controla şi nu să lăsăm asociaţia chiriaşilor să-şi aleagă. Pentru că unele au ales mai puţin inspirat şi există probleme mari. Dacă erau chiar angajaţii noştri, atunci cred că lucrurile se rezolvau mai simplu. Dar, asta este!”, a precizat primarul municipiului Bistriţa, Ovidiu Teodor Creţu.

Lorica Şut vrea delimitarea atribuţiilor fiecărei instituţii

Şeful CJPC BN, Lorica Şut, consideră că este de datoria fiecărei instituţii din judeţul Bistriţa-Năsăud, să-şi facă publice atribuţiile pe care le are, astfel încât consumatorii să ştie unde trebuie să adreseze petiţiile şi să nu fie purtaţi degeaba pe drumuri. „Chiar dacă este perioada aceea de 30 de zile care este termenul legal prin care se soluţionează reclamaţiile, mi se pare nefiresc ca în situaţia în care există o problemă ce necesită rezolvare de maximă urgenţă, noi să preluăm această reclamaţie pentru că nu avem competenţe, sau, să îl îndrumăm pe cetăţean, iar el să meargă să stea pe la uşi în altă parte, să ajungă reclamaţia aceea prin poştă când ajunge, sau mă rog, cu corespondenţa. Apoi mai durează până se constituie comisia aceea de verificare şi cercetare a reclamaţiei… deci mi se pare timp pierdut pentru oameni. Ne batem joc de consumatori!. (…)Eu mă refer doar la instituţia noastră. Trebuie să mediatizez mai întâi atribuţiile pe care instituţia noastră le are şi după aceea aştept şi de la colegii mei din celelalte instituţii deconcentrate să dea acelaşi respect cetăţeanului pe care îl dăm şi noi, pentru că noi trăim din banii contribuabililor şi trebuie să îi informăm asupra atribuţiilor. Să nu aibă cetăţeanul de venit la Protecţia Consumatorilor dacă are o problemă legată de alte instituţii, nu dau nume, care, pur şi simplu nu ştie nimeni că există în judeţul Bistriţa-Năsăud. Eu nu critic pe nimeni, dar consider că fiecare instituţie în parte trebuie să îşi facă o mediatizare a atribuţiilor. Pentru că sunt foarte multe petiţii pe care cetăţenii le au. Un om, în momentul în care vine şi face o reclamaţie, nu e cu scopul că nu are ce face. Sunt într-adevăr şi consumatori care sunt mai sensibili şi reacţionează extrem de dur la orice nemulţumire pe care o au. Dar sunt oameni cu probleme, sunt oameni bolnavi, sunt oameni care nu au bani să umble pe drum, sunt oameni din vârful muntelui care au probleme şi nu ştiu unde să se adreseze. Trebuie să definitivăm fiecare instituţie care are atribuţii de control şi de cercetare a petiţiilor iar pe domeniul de activitate să-şi delimiteze foarte clar activitatea. Neinformând cetăţeanul, îl îngreunăm. El vine la noi, aşteaptă cinci zile, cât durează redirecţionarea la o altă instituţie cu competenţe. Trebuie să ne trezim un pic!”, a declarat pentru Gazeta de Bistriţa, directorul coordonator adjunct al CJPC BN, Lorica Şut.  

Problema privind calculele la utilităţi reprezintă din păcate, o chestiune extinsă la nivel naţional. Aruncând „pisica moartă” dintr-o ogradă în alta, nimeni nu se declară responsabil de această situaţie. Asta, atâta timp cât românul, fie el bistriţean, clujean sau bucureştean ştie şi să facă şmecherii, ştie şi să plece capul, dar şi să scoată banul din buzunar atâta timp cât nu are încotro.

Iulia STUPINEAN

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.