Transportul județean de persoane a fost atribuit mai multor firme, pentru 6 luni, cu negociere fără publicarea prealabilă a anunțului. Printre firmele care au prins loturi se numără SRL-uri cunoscute în județ, cum e Filadelfia Transport sau Ani Tour. S-a strecurat și Vanirotrans, firma primarului din Șieuț, pe bază de prietenie cu o firmă din Cluj care a pus mâna pe contract. Problema este că, spun surse Gazeta de Bistrița, cei intrați în combinație cu firma clujeană nu și-ar respecta programul, afectând celelalte firme.

Consiliul Județean a pregătit licitația publică pentru gestiunea transportului public pe județ încă de la finalul anului 2021, început de 2022. Traseele au fost împărțite pe 10 loturi, care au fost contestate de transportatori. 7 dintre ele au fost chiar anulate administrativ, iar două de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor. Colac peste pupăză, Agenția Națională pentru Achiziții Publice a găsit și ea mai multe nereguli la documentația licitației.

În aceste condiții, instituția a apelat la o soluție de avarie, până își face curat în licitația cu gestiunea transportului public. S-a apelat la negociere fără publicarea prealabilă a anunțului, care le-a permis să negocieze direct cu firmele, care oferă aceste servicii pentru 6 luni doar.

Negocierea fără publicare prealabilă este acea procedură de atribuire în care, în anumite situații prevăzute de lege, autoritatea contractantă atribuie contractul de achiziții publice fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare.

Inițierea procedurii de negociere fără publicare prealabilă se realizează prin transmiterea unei invitații de participare la negocieri, însoțită de documentația de atribuire, către unui sau când este posibil către mai mulți operatori economici. Cu alte cuvinte, Consiliul Județean poate să-și aleagă operatorii care pot participa la negocieri.

Cum a ajuns firma primarului din Șieuț parte din ecuație

Unele loturi au fost date unor firme cunoscute din județ, precum Filadelfia Turism sau Ani Tour. S-a strecurat însă și o firmă din Cluj, Auto Trust Corporation SRL, despre care surse Gazeta de Bistrița spun că ar fi venit cu 11 autobuze, dar care ar avea un singur angajat, pe Bistrița-Năsăud. Cert este că în schemă au intrat practic încă alte două firme din județ: Fetti Andrei Trans SRL, cu sediul în Suplai,  dar și Vanirotrans SRL, firmă administrată de soția primarului din Șieuț, Mihai Ivan.

Surse Gazeta de Bistrița spun că firma a venit cu prețul sub piață și mai mult, i-ar sabota pe ceilalți transportatori, în special pe bucățile de trasee care sunt comune.

Astfel, pentru un drum Bistrița-Năsăud de exemplu, firma clujeană  a licitat un preț de 6 lei, în condițiile în care niciun transportator nu ia mai puțin de 10 lei pe bilet de ani de zile. Practic, firma care a pus mâna pe lotul 6 ar fi propus mai puțin de jumătate din valoarea contractului, deși nu-și scotea nici costurile de funcționare, ce să mai vorbim despre profit. Numai că, în realitate, tariful perceput călătorilor este 7 lei.

Problemele nu se opresc aici, aceleași surse spun că mașinile celor din combinația Auto Trans- Fetti Andrei Trans – Vanirotrans ar sabota celelalte firme, încălcându-și orarele de plecare/venire stabilite, șoferii acestora fiind văzuți de mai multe ori cum pornesc și cu 30 de minute înaintea firmelor care au orar stabilit. Cu preț mai bun și plecarea mai rapidă, nu e de mirare că mulți clienți aleg să circule cu autobuzele combinației de firme Auto Trans- Fetti Andrei Trans – Vanirotrans.

L-am contactat pe Vasile-Francisc Sălăgean, responsabilul de transportul județean din Consiliul Județean Bistrița-Năsăud pentru a comenta această situație, însă a refuzat să ofere orice punct de vedere, trimițându-ne să completăm o cerere pe Legea 544/2001 privind accesul la informațiile publice, dacă vrem vreun răspuns.

Firma primarului din Șieuț a bifat sute de contracte cu statul

Una dintre firmele abonate de bani publici, cu contracte modeste ce-i drept, este Vanirotrans SRL, o firmă de transporturi cu sediul în Șieuț, înființată în 2004. Aceasta a fost deținută de fostul viceprimar și actualul primar al comunei Șieuț Mihai Ivan. Ulterior, după ce Ivan a pus mâna pe o funcție publică a lăsat firma pe mâna soției sale.

Potrivit SICAP, Vanirotrans SRL pare abonată la bani publici, câștigând contracte cu nenumărate primării și instituții ale statului. În toamna anului trecut, Vanirotrans prindea un contract de 20.400 de lei cu comuna Șieu pentru transportul la școală a elevilor din localitate. În același an, comuna Șieu mai atribuia un contract pentru aceleași servicii, în valoare de 17.000 de lei

Tot în 2022, Vanirotrans primea 11.500 de lei de la comuna Mărișelu în cinci contracte pentru aceleași servicii, 10.000 de lei de la comuna Livezile în două contracte. La firma din Șieuț apela și Centrul Cultural Iustin Sohorca din Sîngeorz-Băi pentru transport persoane. Contractul era de 8.400 de lei.

Și anii trecuți au apelat la Vanirotrans cei de la Primăria Șieu. În 2020, aceeași firmă asigura transportul copiilor la școală pentru 5.400 de lei. Tot în 2020, firma semna 5 contracte modeste de 3380 de lei cu Centrul Județean pentru Cultură pentru transport persoane. Centrul Cutural Iustin Sohorca semna un contract de 2000 de lei în 2020.

Vanirotrans – SRL-ul preferat de Centrul Județean pentru Cultură

În 2019, Centrul Județean pentru Cultură pare să fi apelat doar la firma din Șieuț pentru transport. Astfel, în anul respectiv, instituția a încheiat nu mai puțin de 26 de contracte cu Vanirotrans, în valoare totală de peste 21.000 de lei.

În același an, la firma primarului din Șieuț a mai apelat și comuna Livezile, cu un contract de 4.250 de lei și Centrul Cultural Iustin Sohorca, valoarea contractului în acest caz fiind de 4.350 de lei. Tot în 2019, Primăria Livezile trimitea în excursie 50 de elevi, tot cu Vanirotrans, pentru aceste servicii plătind 1.900 de lei.

În 2018, Centrul Cultural Municipal a apelat tot la Vanirotrans. De Crăciun plătea aproape 2350 de lei pe 4 contracte. Tot în decembrie au mai urmat alte 8 contracte, în valoare de peste 9.000 de lei.

Au urmat în total alte 28 de contracte cu Centrul Cultural Municipal pentru aceleași servicii în anul 2018, valoarea acestora trecând de 18.000 de lei. În 2018, Vanirotrans a mai prestat servicii de transport pentru comuna Mărișelu, în valoare de 2.400 de lei și pentru orașul Sîngeorz-Băi în valoare de 12.000 de lei.

În ciuda faptului că de ani de zile îi sunt livrate contracte cu statul atât de la primării, cât și de la alte instituții, Vanirotrans nu are profituri extraordinare, potrivit raportărilor sale la Ministerul Finanțelor.

Astfel, pentru 2022, Vanirotrans a raportat 1,6 milioane de lei cifră de afaceri și un profit de 238.776 de lei. Datoriile treceau de 1,3 milioane de lei. În 2021, cifra de afaceri era de 1,1 milioane de lei, iar profitul 273.213 lei.

În 2020, când SRL-ul bifa contracte cu nemiluita, cifra de afaceri era de 1,5 milioane de lei, iar profitul nu exista. Mai mult SRL-ul raporta pierderi de 163.662 de lei și datorii de 1,7 milioane de lei.

Cealaltă firmă, Fetti Andrei Trans SRL din Suplai a fost înființată în 2018, iar anul trecut a raportat o cifra de afaceri de doar 185.857 lei, pierderi de peste 91.000 lei și datorii de aproape 340.000 lei, și are doar 2 angajați.

Andreea Radu

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.