Astfel, ordonanta a reglementat pentru prima oara conceptul de „munca nedeclarata”, fiind extinse categoriile de fapte care erau circumscrise in mod traditional acestuia, respectiv:
- primirea la munca a unei persoane fara incheierea contractului individual de munca in forma scrisa, in ziua anterioara inceperii activitatii;
- primirea la munca a unei persoane fara transmiterea raportului de munca in registrul general de evidenta a salariatilor cel tarziu in ziua anterioara inceperii activitatii;
- primirea la munca a unui salariat in perioada in care acesta are contractul individual de munca suspendat;
- primirea la munca a unui salariat in afara programului de lucru stabilit in cadrul contractelor individuale de munca cu timp partial.
Inasprirea regimul contraventional aplicabil in cazul muncii nedeclarate
Totodata, se va putea dispune in anumite cazuri si sanctiunea complementara a sistarii activitatii locului de munca organizat supus controlului, in baza unei proceduri ce urmeaza a fi elaborata.
Eliminarea conditiei incheierii contractului de munca in forma scrisa ca si conditie de valabilitate
Noi obligatii in sarcina angajatorilor
- copia contractului individual de munca trebuie pastrata in mod obligatoriu, de catre angajator, la locul de munca (si nu doar la sediul angajatorului) pentru salariatii care presteaza activitate in acel loc
- actele aditionale la contractele individuale de munca trebuie incheiate anterior punerii in practica a modificarilor (cu exceptia cazurilor in care acestea rezulta din lege sau din contractul colectiv de munca aplicabil)
- ora de incepere si cea de sfarsit a programului de lucru trebuie sa fie evidentiate.
Desi scopul avut in vedere de legiuitor prin adoptarea Ordonantei este de salutat, apreciem ca adoptarea masurilor sus-amintite intr-un termen atat de scurt afecteaza si angajatorii care isi indeplineau intocmai si la timp obligatiile aflate in sarcina lor si care nu au avut la dispozitie timpul necesar pentru a-si adapta conduita in concordanta cu noile reglementari.
Ne referim in special la cerinta privind implementarea unui sistem de evidentiere a orei de incepere si a celei de sfarsit pentru fiecare salariat in parte.
Potrivit noii reglementari, aceasta evidenta va trebui tinuta zilnic si sa includa si orele de incepere, respectiv de sfarsit a activitatii. In concret, fiecare angajator va trebui sa decida, la nivel intern, in ce mod va organiza aceasta evidenta, in functie de specificul activitatii sale, precum si de resursele de care dispune (sisteme de acces pe baza de cartela, registre interne in format fizic sau electronic etc).
Pentru implementarea propriu-zisa, am identificat o serie de intrebari la care angajatorii vor trebui sa gaseasca raspuns cat mai rapid:
- Cum anume se va putea organiza acest registru – daca ne vom intoarce la „pontarea” de catre fiecare salariat in registru, cu ora exacta de sosire si cea de plecare;
- Daca salariatii vor trebui sa completeze sub semnatura aceste informatii ori le vor putea completa intr-un registru electronic;
- Ce se va intampla in companiile care au multi salariati dar care nu au, totusi, un sistem de acces electronic ce stocheaza aceste informatii;
- Ce se intampla daca se intra pe „cartela altui coleg”, cum va putea angajatorul sa tina evidenta intrarii si iesirii, se va dubla aceasta evidenta de obligarea salariatilor ca fiecare in parte sa completeze, imediat ce ajunge la locul de munca, ora la care a sosit, insa intr-un alt registru;
- Cum vor proceda angajatorii cu salariatii care nu au un loc de munca stabil (fix) sau care lucreaza la sediile clientilor angajatorilor lor;
- Cum se va tine evidenta pentru salariatii care lucreaza de acasa si care isi stabilesc singuri programul de lucru si, nu in ultimul rand,
- Ce anume va fi acceptabil pentru autoritati pana la urma?
Apreciem ca pentru angajatori va fi dificil, intrucat vor trebui sa analizeze, sa decida si sa implementeze noile aspecte numaidecat, avand in vedere sanctiunile semnificative la care pot fi expusi prin neconformare.
Un articol semnat de Gabriela Ilie, Avocat Reff si Asociatii