Potrivit unui studiu recent denumit „Deloitte 2024 Global Automotive Consumer”, consumatorii din piețele dezvoltate, atât din Europa cât și de peste Ocean, își îndreaptă atenția către preț atunci când aleg o mașină nouă, în timp ce performanța vehiculelor primează în opțiunile cumpărătorilor din China și Coreea de Sud. Studiul, publicat vineri, scoate în evidență faptul că mașinile cu motoare pe combustie internă își regăsesc popularitatea pe anumite piețe.
Conform cercetării, prețul rămâne criteriul principal în alegerea următoarei mașini pentru consumatorii din Germania (55%), Japonia (58%) și Statele Unite ale Americii (59%), în timp ce calitatea produsului primează pentru cei din India (65%) și Asia de Sud-Est (62%).
În ceea ce privește performanța vehiculelor, cumpărătorii din China (53%) și Coreea de Sud (55%) ocupă primele locuri în top. În același timp, mașinile cu motoare pe combustie internă înregistrează o creștere în preferințele consumatorilor din SUA (67%, față de 58% în 2023), Asia de Sud-Est (52%, față de 50%) și Germania (49%, față de 45% în 2023).
Pe de altă parte, cei care optează pentru mașini electrice își argumentează alegerea prin prețul mai redus al alimentării, în SUA (66%), Japonia (62%) sau Germania (50%), și prin preocuparea pentru protecția mediului și costurile mai mici cu întreținerea, în India (68%).
Studiul evidențiază că, în Europa, ritmul de creștere al vehiculelor electrice încetinește, cu toate că vânzările au înregistrat rate anuale semnificative de creștere, cel puțin pentru modelele pe baterie și hibride (37% și, respectiv, 30% în 2023 față de 2022), potrivit Asociației Europene a Producătorilor de Automobile. Cu toate acestea, în ultima lună a anului trecut, s-a observat o temperare a ritmului, posibil influențată de piața din Germania, unde se remarcă o inversare de trend către mașinile pe combustie internă. În România, vânzările de mașini electrice au crescut cu peste 50% în primele 11 luni din 2023, depășind 10% cotă de piață, dar evoluția este incertă, având în vedere înjumătățirea subvenției acordate de stat pentru aceste autovehicule, a declarat Ciprian Gavriliu, partener Servicii Fiscale la Deloitte România.
În ceea ce privește mașinile electrice full electrice, consumatorii sunt preocupați de timpul de încărcare, de autonomie, de preț și de eventualul cost cu schimbarea bateriei. De asemenea, majoritatea consumatorilor iau în considerare impactul bateriilor asupra mediului.
În final, angajamentul unei mărci de autovehicule față de practicile durabile este un aspect important pentru consumatorii din India, China și Asia de Sud-Est și unul oarecum important pentru cei din Japonia, Coreea, Germania sau SUA. La capitolul disponibilității de a plăti pentru dotările cu tehnologie care permit conectarea autovehiculului la surse de informare, acest trend rămâne ridicat printre consumatorii din India, China sau Asia de Sud-Est, în timp ce o pondere mai redusă se înregistrează în cazul cumpărătorilor din Germania, Japonia și SUA.
Studiul „Deloitte 2024 Global Automotive Consumer Study” a fost realizat pe un eșantion de aproximativ 27.000 de consumatori din 26 de țări, dintre care nouă state europene. Deloitte este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale la nivel global și oferă o gamă variată de servicii, inclusiv audit, consultanță fiscală și juridică, consultanță financiară și managementul riscului. În România, Deloitte este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații | Deloitte Legal, servicii de audit, consultanță fiscală, juridică și de management al riscurilor, consultanță financiară și soluții tehnologice.