MIS Grup a început să dea în judecată primarii din județ, pe bandă rulantă. Constructorul le cere, prin ordonanțe de plată, să achite lucrările efectuate în cadrul diferitelor contracte câștigate prin licitații publice.
La mijlocul lunii trecute, MIS Grup a chemat în judecată Primăria Leșu, dosarul fiind înregistrat la Tribunalul Bistrița-Năsăud. Constructorul cere instanței să oblige Primăria Leșu să achite parte din valoarea contractelor încheiate cu autoritățile locale.
Tot luna trecută, MIS Grup a mai deschis un dosar, tot la Tribunalul Bistrița-Năsăud, având același obiect. De data aceasta era chemată în judecată Primăria Bistrița, pe care constructorul speră să oblige cu ajutorul instanței să îi achite contravaloarea lucrările efectuate într-unul din contractele avute cu municipalitatea.
Aceeași soartă a avut-o și Primăria Ilva Mare. MIS Grup a chemat în judecată instituția tot luna trecută, dosarul judecându-se la Tribunalul Bistrița-Năsăud. Cele trei procese sunt la început, abia fiind stabilite primele termene de judecată.
MIS Grup a mizat pe ordonanța de plată
Instrumentul de care se folosește constructorul pentru a-i determina pe primari să plătească este ordonanța de plată. Procedura ordonanței de plată vine să combată întârzierii executării obligației de plată rezultate din contracte între profesioniști.
Reprezintă o modalitate rapidă de recuperare a creanțelor certe, lichide, cu alte cuvinte sume de bani care rezultă dintr-un contract civil, inclusiv cele încheiate între un profesionist și o autoritate contractantă.
Înainte de a apela la instanță, constructorul a somat autoritățile locale, dându-le timp de 15 zile pentru a achita datoriile. MIS Grup poate recupera în instanță inclusiv penalitățile de întârziere, chiar dacă acestea nu au fost stabilite în contractul semnat cu primării.
Pentru a putea apela la această procedură rapidă de recuperare a datoriilor, creditorii trebui să fie atenți la contractele încheiate cu autoritățile locale. Acestea trebuie să conțină, prin cauze, aspecte referitoare la întinderea și scadența obligațiilor de plată, precum și referitoare la penalități de întârziere.
Pe de altă parte, tactica „judecata” este una aplicată de MIS Grup de ani de zile. Aceasta reușește să pună mâna și pe licitații și așa reușește să îi oblige pe primari și să plătească datoriile. Constructorul se adresează instanței în cazul tuturor licitațiilor pe care nu reușește să le câștige. Odată câștigate, MIS Grup apelează la „suplimentări” pentru a se asigura că crește substanțial valoarea contractului semnat cu autoritățile publice.
Compania ar oferi la licitații prețurile cele mai mici, iar ulterior ar încerca să obțină mai mult, prin acte adiționale. Mai mult, ar forța mâna autorităților contractante prin întârzierea nejustificată și nepermisă a lucrărilor.
Război între MIS Grup și primarul Ioan Turc din cauza șantierelor
MIS Grup se ocupă de cele mai importante șantiere din municipiul Bistrița. Este vorba despre Linia Verde și Axa de Transport Gării-Năsăudului. Cele două proiecte însumează peste 22 de milioane de euro. Constructorul are termen până la finalul acestui an să termine lucrările, altfel municipalitatea trebuie să returneze întreaga sumă Uniunii Europene.
Nu mai punem la socoteală faptul că Uniunea Europeană nu doar că-ți cere finanțarea înapoi, ci aplică și o penalizare de 25% din valoarea proiectelor, astfel că se mai adaugă câteva milioane bune de euro.
Întrebat dacă suma va fi achitată de la bugetul local în condițiile în care constructorul nu finalizează lucrările, Ioan Turc a precizat:
„Nu prea putem discuta de fonduri de la bugetul local. În situația în care proiectele nu se vor finaliza la timp până în decembrie 2023, riscul este major. Riscul e acela de a returna întreaga valoare. Discutăm despre Linia Verde și Axa de Transport, cele două mari proiecte. Am avut întâlniri cu ADR, am avut întâlniri cu constructorul. Eu sunt cât se poate de mobilizat în parcurgerea tuturor etapelor, în așa fel încât la 31 decembrie lucrările să fie finalizate. Nu e o dramă dacă o mică componentă se va întinde pe primul trimestru din anul viitor, dar în proporție de 90% sau peste 90% proiectele trebuie să fie gata. (…) Riscuri există, dar prin mobilizare reușim. Când vorbesc despre mobilizare discut în primul rând despre constructor, dar și la colegii mei din Primăria Bistrița. E nevoie de o comunicare cât se poate de bună”.
Deși primarul Ioan Turc susține că este într-o legătură permanentă cu constructorul, termenul de 31 decembrie făcut public la ultima întâlnire cu presa nu pare să aibă nicio legătură cu cel din contractul semnat cu constructorul MIS Grup, care se ocupă de ambele proiecte la care s-a referit edilul.
Într-un comunicat de presă, constructorul MIS Grup susține că termenul pentru finalizarea proiectului „Reconfigurarea axei de transport public pe traseul strada Gării – Bulevardul Decebal – strada Andrei Mureșanu – strada Năsăudului” este 04 iulie 2024, nicidecum 31 decembrie 2023.
Culmea, reprezentanții MIS Grup susțin că termenele despre care Ioan Turc a vorbit în conferința de presă nu le-au fost comunicate, aflând despre ele din ziare.
Ulterior, primarul Ioan Turc a precizat că în ceea ce a transmis MIS Grup în spațiul public, există o serie de inadvertențe.
„MIS Grup și-a asumat printr-un grafic de execuție finalizarea lucrărilor până la data de 31.12.2023. Reamintesc tuturor faptul că: au avut loc mai multe întâlniri la sediul primăriei în cadrul cărora am discutat, evident, și aspecte legate de graficele lucrărilor, astfel încât ele să respecte termenele legale. De asemenea, discuții au avut loc și cu și în compania reprezentanților ADR Nord-Vest chiar pe teren. Mai mult, între primăria Bistrița și MIS Grup au avut loc numeroase schimburi de adrese și documente care conțin și graficele respective. Faptul că, reprezentanții MIS Grup susțin că au auzit din presă de termenele de care am făcut eu vorbire, este cel puțin hilar”, a declarat edilul bistrițean într-o emisiune TV.
De altfel, Mis Grup și-a asumat finalizarea lucrărilor pentru acest proiect până în septembrie 2023, potrivit unei declarații din august anul trecut, dată pentru Bistrița Express de Petrică Farcaș, managerul firmei constructoare.
„Ne-am asumat să închidem până în septembrie 2023 un proiect care ar fi trebuit sa fie făcut în 2 ani și 6 luni, la solicitarea Primăriei Bistrița”, a spus Farcaș.
100 de contracte semnate cu statul în 5 ani
Din 2018, potrivit platformei de licitații publice (SEAP), MIS grup a pus mâna pe 100 de licitații publice. Constructorul nu s-a rezumat la județ, prinzând contracte importante și în restul țării. Multe dintre licitații au fost organizate de Compania Națională de Investiții.
De asemenea, multe dintre licitațiile câștigate de MIS Grup au fost organizate de Primăria Bistrița. Pentru reabilitarea Școlii Generale nr. 1 din municipiu, constructorul a încasat 21,2 milioane de lei. Pentru reabilitarea și modernizarea Colegiului Tehnic „Grigore Moisil”, MIS Grup a încasat 21,3 milioane de lei. Pentru reabilitarea și consolidarea corpului principal de la Colegiului Național „Liviu Rebreanu”, MIS Grup încasează aproape 34 de milioane de lei. Pentru Linia Verde de transport MIS Grup mai pune mâna pe 33,3 milioane de lei, iar pentru drumul de acces și utilitățile aferente complexului sportiv polivalent din Unirea încă 18 milioane de lei.
Și Consiliul Județean a semnat niște contracte importante cu MIS Grup. Astfel, constructorul încasează 43,7 milioane de lei pentru modernizarea DJ 173, iar pentru DJ173 B alte 18,3 milioane de lei. Întreținere curentă pe timp de vară a drumurilor județene a fost încasată tot de MIS Grup, pentru care încasează 7 milioane de lei.