Pe site-ul Ministerului Mediului este supus consultării publice un proiect de ordonanță de urgență destinat distrugerii naturii. Dacă textul va deveni lege orice primar sau șef de consiliu județean va putea adopta mult mai ușor decât acum proiecte imobiliare în mijlocul naturii fără să se mai împiedice de regulile impuse de instituțiile pentru protecția naturii. De asemenea, proiectul vizează încorporarea Gărzii Forestiere Naționale, o instituție care se luptă cu mafia pădurilor, în cadrul Gărzii de Mediu, o instituție condusă politic ai cărei angajați fluieră când aud drujba în pădure.
Proiectul de lege propus de ministrul Mediului Mircea Fechet urmărește să ”scurteze termenele și a eficientiza procedurile de avizare, care în prezent sunt foarte greoaie și complicate”, potrivit declarațiilor făcute de politicianul liberal. El se referă la desființarea Agenției pentru Arii Naturale Protejate (ANANP), prin încorporarea ei în cadrul Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, rebotezată Agenția Națională pentru Mediu și Arii Protejate (ANMAP). Prin această măsură dispare activitatea de control între instituții pentru că aceeași agenție propune, administrează, reglementează și controlează!
„Spre exemplu, pentru o arie naturală protejată, administrată direct sau în parteneriat, de noua agenție, care va prelua atribuțiile ANANP, se câștigă o finanțare pentru realizarea planului de management. Doar că planul e făcut prost, fie din incompetență, fie din cauza presiunilor politice, care mai vor să radă o pădure, mai vor niște vile sau case de vacanță în zonă, se mai gândesc să bage niște râuri pe țeavă ori să toarne betoane în ele etc. Ce credeți că va face șeful noii agenții? Îl va aviza negativ sau nu? Păi dacă îl respinge, trebuie ca instituția lui să dea banii înapoi (poate chiar cu penalități), iar el să-și dea demisia ori să aștepte să fie demis pentru incompetență!
Și uite așa, orice tâmpenie care va veni din biroul A (arii protejate), va fi avizată în biroul B (protecția mediului), iar biroul B (protecția mediului) va raporta mereu că activitatea biroului A (administrarea ariilor protejate) e super-ok, pentru că în caz contrar, răspunde șeful biroului C (adică președintele instituției). Că ar însemna că fie partea de administrare, fie cea de reglementare și control nu sunt făcute bine. Visul umed al tuturor mafioților din spatele proiectelor cu impact distructiv în ariile naturale protejate e pe cale să devină realitate. Totul îmbrăcat în hainele frumoase ale ”eficientizării”!”, explică fostul senator clujean Mihai Goțiu.
Jonglerii cu instituții
În nota de prezentare a proiectului scrie că „prin proiectul de OUG se instituie un corp unic de control și o autoritate unică de implementare și monitorizare în domeniul mediului, apelor și pădurilor, la nivel regional. Ca urmare se desființează ANPM și instituțiile din subordine (1+41), ANANP (1), GNM(1) și GFN cu instituțiile din subordine (1+9), deci un nr. total de 54 instituții și se înființează 8 Autorități Regionale de Mediu și 8 Gărzi Regionale de Mediu.
Instituțiile care se desființează erau conduse de un număr de 4 secretari de stat și 7 subsecretari de stat. Prin înființarea celor 16 instituții se crează (sic!) un număr de 16 secretari de stat (sau subsecretari de stat)”.ANPM (Agenția Națională pentru Protecția Mediului) este instituția autorității centrale (minister) cu rol de coordonare a reglementărilor și elaborării politicilor de mediu. Conducerea centrală este politică (un președinte cu rang de secretar de stat și un vicepreședinte cu rang de subsecretar de stat), dar majoritatea actelor și procedurilor (avize, autorizații, evaluări ale impactului asupra mediului ș.a.m.d.) sunt emise/derulate de agențiile județene (41 + București). Inițial, ANPM a avut în subordine agenții regionale, structura cu agenții județene fiind introdusă de Victor Ponta, în 2012.
Chiar dacă sunt numiți de președintele ANPM (prin decizii care pot fi influențate politic), directorii executivi ai agențiilor județene au statut de funcționari publici (și trebuie să îndeplinească aceste condiții la numire, măcar formal), drept pentru care sunt mai greu de înlăturat. Există inclusiv cazuri în care directori destituiți au contestat deciziile și au câștigat în justiție. Această relativă autonomie a directorilor agențiilor județene are avantaje și dezavantaje. E foarte greu să scapi de un director incompetent și/sau care răspunde la comenzi politice, dar și oferă șansa unor directori competenți și dedicați să-și facă munca onest și să reziste presiunilor.
Presiunile la nivel local (din partea președinților de consilii județene, primari etc.) cresc când „culoarea politică” locală coincide cu cea de la nivel guvernamental, dar scad când nu coincide. Experiența oferă exemple din ambele categorii – directori aflați permanent în poziția ghiocel ori directori care și-au făcut treaba și au rezistat presiunilor politice – nu vă gândiți doar la exemplele negative; cum e normal, acestea sunt cele mai mediatizate și notorii, dar e greșit să generalizăm. De altfel, chiar intenția acestei OUG arată că, așa firavă cum este, autonomia agențiilor județene a deranjat la nivel central (dar și baroni și baronași locali).
Fără studiu de impact
Gărzile Regionale de Mediu vor fi create prin fuzionarea Gărzii Naționale de Mediu, Gărzii Forestiere Naționale și instituțiilor din subordinea MMAP, dar și preluarea unor atribuții din cadrul Administraţiei Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării (ARBDD) și Administrația Națională „Apele Române“(ANAR). Surse din cadrul instituțiilor vizate de OUG susțin, potrivit jurnalistului Andrei Ciucanu, că noua reorganizare nu are la bază niciun studiu de impact sau evaluare profesională, dar că este doar o măsură politică.
“O politizare ale cărei efecte pot afecta siguranța națională pe tot ce înseamnă infracționalitate de mediu și desființarea unor echipe de la centru care au avut rezultate notabile. În condițiile în care, în cazul unor regionale, nici în fața evidențelor ilegalitățile nu erau descoperite și sancționate, această reorganizare făcută pe genunchi riscă să distrugă tot ce s-a realizat pe linie de sancționare a infracțiunilor de mediu, așa multe puține câte au fost. Dar au fost rezultate“, a explicat una dintre surse.
Se înființează Autoritățile Regionale de Mediu
Ordonanţa de urgenţă reglementează înfiinţarea și atribuţiile principale ale Autorităților Regionale de Mediu prin fuzionarea Agențiilor de Protecția Mediului și prin preluarea unor atribuții de la Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate și Administrația Națională Apele Române. Autoritățile Regionale de Mediu, Apelor și Pădurilor, denumite în continuare ARM-uri, se înfiinţează ca instituţii publice cu personalitate juridică, organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, în subordinea autorității publice centrale care răspunde mediu, ape și păduri. Organizarea și funcționarea ARM-urilor se stabilește prin hotărâre a Guvernului în termen de maximum 30 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. ANPM și instituțiile din subordine precum și ANANP se desfiinţează la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului.
Activitatea ARM-urilor este coordonată tehnic la nivel central de către autoritatea publică centrală care răspunde de mediu, ape și păduri. Conducerea ARM-urilor este asigurată de câte un președinte cu rang de secretar de stat care este ajutat în activitatea lui de un secretar general, numiți prin decizie a prim- ministrului în conformitate cu prevederile legale în vigoare, la propunerea conducătorului autorității publice centrale care răspunde de mediu, ape și păduri.