Se apropie alegerile europarlamentare, drept urmare, de ceva timp, privirile ne sunt încântate pe alocuri de afişele postate de către partidele politice dornice de a-şi face publici oamenii de frunte care, după credinţa şi ideologia lor, ar merita să ne reprezinte ca ţară la Bruxelles.
Analizând afişele electorale este lesne să observi faptul că modalitatea prin care politicienii noştri au înţeles că se face campanie electorală, diferă enorm de la o culoare politică la alta. Astfel se face că, bunul gust şi bunul simţ, au fost date la o parte în cele mai multe din cazuri, în favoarea grandomaniei şi grosolăniei.
Expunerea în faţa unui public larg, poate avea conotaţii nefavorabile pentru persoana în cauză, în cazul în care această expunere este prost gândită sau, mai grav, nu se mulează pe ideologia celui pe care vrei să-l promovezi.
Motivele prostului gust al afişelor electorale
Criza economică, am putea spune noi că ar fi un motiv plauzibil pentru proasta modalitate prin care unele partide au ales să se promoveze.
Deşi începută nu de foarte mult timp, campania pentru alegerile europarlamentare este aproape invizibilă. Afişele care, altădată, ocupau faţadele clădirilor se întâlnesc doar pe alocuri, spectacolele sunt rare, berea şi micii nu mai apar, nu mai circulă maşini din care să se arunce fluturaşi electorali, iar panourile de pe marginea străzilor pentru care, în alte campanii, era mare înghesuială, stau acum în aşteptare, fără prea multe chipuri de candidaţi.
Cei mai harnici în Bistriţa, s-au dovedit a fi cei roşii, adică pesediştii, care au fost printre primii apăruţi pe afişierele postate în oraş, acestora urmându-le portocaliii, pedeliştii, şi mai pe urmă radicaliştii României Mari.
Vremurile bune ale campaniilor de mult apuse
În această ordine de idei, tragem concluzia că nu avem parte deloc de atmosfera care ne amintea de vechile campanii, în care lumea se obişnuise cu acordarea a tot felul de pomene electorale, începând de la produse alimentare până la anumite sume de bani.
Panourile electorale rezervate candidaţilor nu au fost ocupate încă în totalitate, iar excepţiile, sunt umplute cu prezenţe roşii sau galben albăstrui şi ici colo portocalii. Ca să nu fim catalogaţi ca fiind subiectivi, motivăm lipsa celorlalte partide pe întâmpinarea unor greutăţi, fie ele chiar şi legate de tipărirea afişelor – evident tot de lipsa de fonduri.
Am întâlnit şi candidaţi rezervaţi
La o privire mai atentă asupra afişelor electorale, se observă faptul că anumite partide au ales să-şi facă o campanie mai discretă pentru început, ca mai spre data alegerilor să intre în văzul lumii mai agresiv. Aici este vorba despre Partidul Democrat-Liberal şi de UDMR, care, nu din lipsă de fonduri, s-au mulţumit până în acest moment să posteze pe afişierele acordate de către primărie, doar mesajele cu care îşi întâmpină posibilii alegători, urmând să surprindă mai târziu prin postarea siluetelor de candidaţi.
Aproximativ la fel stau lucrurile şi în privinţa Elenei Băsescu, care pe cât de mediatizată a fost în ultima perioadă, pe atât de absentă a fost în începutul campaniei electorale. Afişele junei familiei Băsescu vor să transmită celor care trec întâmplător prin faţa lor sau celor care vin special să o admire prin intermediul afişelor, tânără cu mari perspective într-ale politichiei, doar că o face printr-un gen de afiş potrivit pentru un salon cosmetic.
Mesaje cu aromă de discriminare
Carpete cu sfinţi înconjuraţi de aure, mesaje discriminatorii, cuvinte răutăcioase la adresa minorităţilor, slogane pompoase, sunt mesajele transmise prin intermediul afişajelor electorale.
Afişele concepute pentru alegerile europarlamentare transmit dezinteres, lucru uşor e observat şi prin majoritatea afişelor expuse pe panourile electorale din oraş sunt care par a fi făcute de amatori. Nu există profesionalism în realizarea lor, nu există o strategie.
Încă de la prima vedere se observă că alegerile europarlamentare nu sunt o prioritate pentru partidele politice. Primul lucru care îţi atrage atenţia este starea deplorabilă a panourilor şi a afişelor postate pe afişiere.
Consilierii de imagine, fie au fost îndoctrinaţi cu idei false în ceea ce priveşte mesajul şi calitatea mesajului transmis populaţiei prin acest gen de comunicare, fie nu li s-a luat în calcul sfatul sau poate, în multe din cazuri, aceşti consilieri de imagine nici măcar nu au existat, fapt pentru care partidele au riscat şi riscă în continuare să fie ridiculizate, ceea ce ar putea fi o metodă de a atrage alegători.
Exemple de slogane
PD-L a ales transmiterea unui mesaj către alegători prin formulări simple: „Votează!”, „Scoatem ţara din criză” sau „La bine şi la greu”.
Grupul ţintă căruia se adresează acest mesaj este incert, iar acest lucru este întâlnit la majoritatea partidelor candidate. PSD + PC ne întâmpină cu un mesaj prin care ne atenţionează: „Alege bine!”. Aici, spre deosebire de PD-L, apar poze de grup sau gen buletin executate profesional, chiar retuşate, imagini care transmit privitorilor ideea de echilibru şi putere. Lesne de observat este faptul că şi în cazul acesta, calitatea afişelor de promovare în campania actuală a scăzut simţitor faţă de cele precedente. PNL vine în întâmpinarea cetăţenilor cu o mare varietate de afişe electorale. Sloganul acestora este legat de partea materială: „Bani pentru români. Bani europeni.”, iar prin el, riscă să nu transmită nimic alegătorului educat, el putând să motiveze doar omul sărac sau needucat.
Crin Antonescu, preşedintele PNL apare în pozele de grup ale partidului, poze care însă în loc să surprindă echilibrul, expun inegalitatea. În unul din cele două afişe de grup, poziţionarea candidaţilor este neechilibrată, femeile sunt ascunse în spatele lui Crin Antonescu, iar în celălalt afiş, pe orizontală, femeile sunt în prim-plan, dând posibilitatea alegătorului să vadă pe cine urmează să voteze. UDMR, ca în majoritatea campaniilor electorale, propune un afiş simplu, fără expuneri agresive. Aceştia au ales să împace şi populaţia care nu cunoaşte limba maghiară, astfel că, găsim afişe bilingve. Mesajul udemeriştiştilor – „Pe 7 iunie votaţi lista solidarităţii, votaţi UDMR!” – nu transmite nimic legat de Europa, el comunicând doar maghiarilor să voteze la fel.
PRM vine cu o propunere de trei afişe pentru alegerile europarlamentare de anul acesta. Unul dintre ele promovează sigla partidului şi îndeamnă electoratul să voteze PRM, „Votaţi candidaţii PRM pentru Parlamentul European!”. Un alt afiş îi pune în prim-plan pe Vadim Tudor şi pe George Becali, personaje care privesc încrezătoare spre viitor cărora le este alăturat sloganul „Doi creştini şi patrioţi vor scăpa ţara de hoţi”, iar cel de al III-lea afiş prezintă cele mai multe greşeli. Sloganul „Vreţi să scăpăm de canalii? Votaţi Vadim şi Becali!” este total nepotrivit pentru alegerile europene, fiind un mesaj justiţiar care nu are ce căuta într-o campanie europeană, iar o ultimă greşeală ar fi aceea a imaginii centrale a acestui afiş care îi prezintă pe Vadim şi pe Becali cu o icoană pe fundal – aici sunt prezentaţi şi alţi candidaţi ai PRM la europarlamentare prin intermediul unor poze de dimensiuni reduse.
Afişul şi amenda
De bun gust sau nu, cu mesaje la obiect sau incriminatorii, afişele trebuie să rămână la locurile lor, distrugerea acestora atrăgând după sine sancţiuni conform legii. Tot la capitolul amenzi sunt incluşi cetăţenii care nu vor înlătura afişele din campania pentru alegerile europarlamentare, postate pe gardurile sau pereţii proprietăţilor lor.
Potrivit unui proiect de hotărâre al Consiliului Municipiului Bistriţa, amenda va fi cuprinsă undeva între sumele 500 şi 1.000 de lei. Potrivit acestui act, în cazul persoanelor juridice, amenda este între 1.000 şi 3.000 de lei.
Sunt de asemenea interzise afişele electorale pe cabinele telefonice, pe stâlpii de iluminat şi pe statui sau alte monumente.
Proiectul de hotărâre privind expunerea materielelor de propagandă electorală, prevede ca Primăria Bistriţa să stabilească locurile de afişaj electoral în număr suficient, în funcţie de numărul de competitori din alegeri.
Tot în atribuţia Primăriei Bistriţa intră şi obligaţia ca prin intermediul operatorilor de salubritate, să se înlăture afişele la cel mult 10 zile de la încheierea campaniei electorale.
Campania electorală a început în data de 8 mai şi se va încheia pe 5 iunie.
Folosim cookie-uri pentru a ne asigura că vă oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru. Dacă continuați să utilizați acest site vom presupune că sunteți de acord.Ok