Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud a scos la licitaţie, la începutul acestei luni, contractul pentru execuţia de lucrări pe cel de-al cincilea lot din Poarta Transilvaniei. Sectorul de drum vizat de pe DJ 172 D are o lungime de aproximativ 17 km şi este cuprins între Măgura Ilvei – Ilva Mare şi limita cu Sit Natura 2000, în zona cabanei Silhoasa. Pentru execuţia lucrărilor de modernizare, administraţia judeţeană este dispusă să cheltuiască peste 11 milioane de euro.

 

La începutul lunii august, Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud a scos la licitaţie contractul pentru lucrările de modernizare de pe DJ 172 D aferente lotului 5, de la KM 75+353 – KM 93+132: Măgura Ilvei – Ilva Mare – Lunca Ilvei – limita sit Natura 2000 (zona cabanei Silhoasa).

Valoarea lucrărilor este estimată la 50.791.429 lei, adică aproximativ 11,2 milioane euro.

Data de 8 septembrie este termenul limită pentru depunerea ofertelor, însă deşi s-au scurs mai bine de trei săptămâni de la lansarea licitaţiei, până la această dată nu s-a înscris niciun ofertant în cursă, deşi suma pusă în joc de administraţia judeţeană este mai mult decât tentantă.

 

Nu mai merge cu preţul cel mai mic

Un motiv pentru această reţinere ar fi şi criteriul de eligibilitate aplicat de data aceasta de Consiliul Judeţean Bistriţa-Năsăud. Dacă celelalte patru contracte aferente loturilor 1, 2, 3 şi 4 au fost atribuite firmei care a ofertat cel mai mic preţ, de data aceasta optica CJ BN s-a schimbat, astfel că firma care va avea cel mai bun raport calitate – preţ, va primi şi contractul bănos.

Astfel, firma care va asigura administraţia judeţeană, prin documentaţie, că va executa lucrările de modernizare într-un termen mai mic sau egal cu 20 de luni, va primi punctajul maxim pentru această secţiune, adică 5 puncte. Alte 10 puncte vor fi primite de firma care va o garanţiede maxim 120 de luni în ceea e priveşte calitatea lucrărilor, faţă de cea cerută de CJ BN, de 72 de luni. Deci cu cât mai multe luni în plus, cu atât mai bine. Restul punctajului va fi acordat pentru componenta financiară, evident aici primând şi suma de bani ofertată.

Firma care va reuşi să pună mâna pe acest contract va trebui să întocmească atât proiectul tehnic, să asigure asistenţa tehnică, dar şi să execute lucrările de modernizare pe porţiunea de circa 17 km de drum judeţean.

harta drum poarta transilvaniei

Lucrări propuse

Conform caietului de sarcini, documentaţia şi execuţia de lucrări constau în îmbunătăţirea elementelor geometrice a traseului drumului în plan şi spaţiu, creşterea capacităţii portante a drumului, modernizarea structurii rutiere, asigurarea stabilităţii corpului drumului în zonele afectate de alunecări de teren sau în zonele cu cedări locale ale drumului, asigurarea colectării şi evacuării apelor de pe partea carosabilă şi din zona drumului prin realizarea de şanţuri de beton, şi mai multe tipuri de rigole şi drenuri longitudinale. Totodată, podeţele existente degradate sau care nu corespund din punct de vedere funcţional vor fi înlocuite, dar vor fi proiectate şi podeţe noi. De asemenea, vor avea loc şi lucrări de reparaţii, decolmatări, şi extinderi la podeţele existente.

În caietul de sarcini se mai precizează că pe traseul amintit vor fi realizate ziduri de sprijin armate şi gabioane, intersecţiile vor fi amenajate, utilităţile din zona drumului public supus modernizării vor fi relocate şi vor fi amenajate, dacă va fi cazul, şi cursurile torenţiale de apă. Peste Valea Ilvei vor fi amenajate poduri noi de beton cu o singură deschidere, la km 90+530 şi km 91+380.

 

Criterii de eligibilitate

Este mai mult decât evident că nu orice firmă va putea să se înscrie în cursa pentru obţinerea acestui contract, întrucât şi în acest punct criteriul de selecţie este un precis. Potrivit menţiunilor existente pe SEAP, agenţii economici care vor depune oferte trebuie să aibă în ultimii trei ani o cifră de afaceri anuală medie de cel puţin 75 milioane lei, dar pot exista şi terţi susţinători în condiţii bine stabilite.

În ceea ce priveşte experienţa, aceasta va putea fi dovedită, pentru proiectare, prin prezentarea a unui sau a mai multor contracte de proiectare a căror valoare cumulată să fie de minim 580.000 lei, fără TVA, iar pentru execuţia de lucrări unul sau mai multe contracte duse la îndeplinire în ultimii 5 ani, cu o valoare cumulată de cel puţin 50 de milioane de lei fără TVA.

Data limită de depunere a ofertelor este 8 septembrie, iar evaluarea ofertelor va fi finalizată până cel târziu pe data de 3 octombrie 2017.

 

Dimex, peste 15 milioane de euro doar de pe DNA 172 D. Fără TVA

Proiectul de modernizare a DJ 172 D – Mureşenii Bârgăului (DN 17) – Lac Colibiţa – Colibiţa – Bistriţa Bârgăului (DN 17) – (DN 17) Josenii Bârgăului – Strâmba – Ilva Mică (DN 17D) – Poiana Ilvei – Măgura Ilvei – Ilva Mare – Lunca Ilvei – limita judeţ Suceava, judeţul Bistriţa-Năsăud – este estimat la circa 90 de milioane de euro.

În ianuarie 2017, a fost atribuit contractul pentru lucrările de modernizare pentru primul lot din acest drum, de fapt pentru 5,1 km de drum din cei 11,5 prevăzuţi pentru acest lot. Fericitul câştigător a fost Dimex 2000 Company SRL, una din firmele de casă al CJ BN, şi nu numai.

Acest contract a fost estimat la 20.180.563 lei, fără TVA (circa 4,6 milioane euro), din care 975.667 lei provin de la bugetul judeţean, restul finanţării fiind asigurată prin PNDL. Oferta Dimex s-a ridicat la 12.799.884 lei, fără TVA (peste 2,9 milioane euro).

Lucrările de execuţie pe acest tronson de 5 km au fost finalizate în urmă cu câteva săptămâni.

Atribuirea contractelor pentru loturile 2,3 şi 4 (pentru care CJ BN a primit 39 de milioane de euro de la Guvern) a fost mai mult decât complicată, având în vedere contestaţiile de după licitaţie depuse de ofertanţi, care fiecare s-au contestat pe fiecare atât la CNSC cât şi în instanţă.

Comisia de licitaţie a CJ BN nu a avut o misiune uşoară în stabilirea câştigătorilor pentru loturile 2, 3 şi 4, pentru care au depus oferte 20 asocieri cu 103 firme, 17 asocieri cu 110 companii, respectiv 18 asocieri cu 104 agenţi economici.

Pentru atribuirea acestor trei contracte, CJ BN a pus la bătaie peste 34, 2 milioane de euro, fără TVA.

În aprilie 2016, la patru luni de la lansarea licitaţiei, CJ BN a prelungit perioada de evaluare cu încă 240 de zile, deci cu încă circa 8 luni. Din septembrieînsă au început curgă contestaţiile pe procedură. Din decembrie, când au început să fie desemnaţi câştigătorii a venit rândul contestaţiilor celor clasaţi pe următoarele locuri.

Astfel, pentru lotul 2, licitaţia a fost câştigată de asociereaDimex Company – SC Explan – cu o ofertă de peste 6,97 milioane euro, fără TVA, pentru lotul 3 de Dimex Company – Starcom Exim, cu o ofertă de 5,58 milioane euro, fără TVA, iar pentru lotul 4 de Autotehnotom – Opr Asfalt, cu o ofertă de 7,2 milioane euro, fără TVA.

Au depus contestaţii Autotehnorom – Opr Asfalt (pentru loturile 2 şi 3), această asociere contestând câştigătorii – Dimex Company – SC Explan, respectiv de Dimex Company – Starcom Exim. Un alt contestatar a fost Drumuri şi Poduri Cluj – Euro Strada pentru lotul 2, care a contestat atât asocierea desemnată câştigătoare Dimex Company – SC Explan, cât şi pe cea clasată pe locul al doilea, Autotehnorom – Opr Asfalt. Asocierea Dimex Company – Starcom Exim , înscrisă şi în cursa pentru contractul de lucrări pe lotul 4 a contestat asocierea câştigătoare Autotehnotom – Opr Asfalt. Alţii, precum Drum Serv –Mis Grup – Luca Way (lot 3 şi 4), , PST Group – PST Construction din Bulgaria (lot 4), SC Diferit – DP Cons (lot 4) au contestat tot ceea ce se putea contesta. La fiecare contestaţie însă s-au depus şi dosare de intervenţii ale celor contestaţi. Toată tărăşenia a durat până la jumătatea lunii martie, când CNSC a luat o decizie.

Decizie care însă i-a nemulţumit pe toţi cei implicaţi în luptă. Drept urmare s-a ales calea instanţei, la Curtea de Apel Cluj. Un prim termen în dosar a avut loc pe data de 5 aprilie, iar pe 3 mai ar fi trebuit să fie pronunţat un verdict. Nu a fost însă aşa, instanţa amânând de şase ori pronunţarea unei sentinţe. Abia a şaptea oară, pe 25 mai, magistraţii Curţii de Apel Cluj au dat verdictul, câştigătorii finali fiind cei desemnaţi de fapt de comisia de licitaţie a CJ BN, un fel de … rămâne cum am stabilit.

Dacă stăm să tragem linie, Dimex 2000 Company SRL a ieşit cu bani buni din toată această afacere, conturile acesteia fiind umplute cu circa 15,5 milioane de euro.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.