César Nebrera toarnă cu grijă o ceașcă de cafea, pregătită pe o sobă portabilă, în portbagajul mașinii sale. Mașina sa Kia, vopsită în verde, se află în umbra unui copac de rodie, de-a lungul drumului principal care duce spre orașul Ibiza. „Îmi lipsește lucrurile simple care fac viața confortabilă, cum ar fi să stai în picioare în propria ta casă, să gătești așa cum trebuie sau să deschizi un sertar și să iei niște șosete”, spune el. „Acestea sunt lucrurile pe care le ratezi atunci când locuiești într-o mașină.”
Mașina lui César, o Kia veche, a devenit căminul său de trei ani. Deși lucrează ca bucătar, costurile în creștere pentru închirierea unei locuințe pe insula spaniolă Ibiza sunt atât de mari încât nu își poate permite un apartament.
„În Ibiza, costurile locuințelor sunt exorbitante și cresc constant”, explică el. „Ele depășesc cu mult veniturile. Așa că trăirea în mașină devine o alternativă. Nu e confortabil, dar îmi permite să rămân pe insulă.”
Ibiza, una dintre cele patru insule mediteraneene care formează Insulele Baleare ale Spaniei, se confruntă cu aceeași problemă. Mulți localnici se luptă să găsească un loc de locuit din cauza chiriilor ridicate. Anul trecut, un reprezentant al poliției, CIG, a declarat că „trei sau patru” dintre ofițerii lor locuiesc în mașini pe insulă.
Alți locuitori se văd nevoiți să locuiască în corturi sau în locuințe comune modeste.
În timp ce dobânzile mari și criza costului vieții au făcut ca mulți spanioli să evite să cumpere proprietăți, cererea de închirieri a crescut, ceea ce a dus la creșterea costurilor de închiriere. Prețurile de închiriere în Insulele Baleare au crescut cu o medie de 18% doar în ultimul an.
În Ibiza, statutul său de centru turistic într-o zonă relativ mică alimentează această problemă și mai mult. Daniel Granda, purtătorul de cuvânt al Sindicato de Inquilinas de Ibiza y Formentera, o organizație care reprezintă chiriașii locali, spune că astfel de situații devin tot mai frecvente. „Mulți oameni ajung în condiții de trai precare și vedem cum se formează adevărate mahalale în jurul insulei”, explică el. „Fără posibilitatea de a găsi o locuință care să ne permită să trăim normal, cei dintre noi care locuim pe insulă avem senzația că suntem împinși la periferie.”
Guvernul regional al Insulelor Baleare nu a acționat pentru a limita chiriile, ceea ce a dus la închirierea pe termen scurt a multor locuințe care altfel ar fi fost disponibile pentru chiriași pe termen lung.
Cu toate acestea, autoritățile locale atribuie problema locuințelor în principal proprietarilor de case care încalcă legea oferindu-și proprietățile pentru închiriere pe termen scurt, în loc să le închirieze pentru mai multe luni. Administrația locală spune că din 2019 a aplicat amenzi de 4 milioane de euro pentru activități ilegale din sectorul turismului.
Cu un număr de doar 160.000 de locuitori, Ibiza a primit aproape patru milioane de turiști anul trecut, un record nou, iar 84% din activitatea sa economică este legată de turism. În timp ce industria turismului oferă o mulțime de locuri de muncă, o mare parte din locuințele disponibile sunt destinate doar turiștilor, iar lucrătorii locali sunt alungați de pe piața locuințelor.
„Suntem într-o situație dificilă”, spune Juan Miguel Costa, șeful turismului din Ibiza. „Salariile cresc puțin, dar nu suficient. Am prieteni aici, iar chiriile lor s-au dublat într-un an. Și dacă acest lucru continuă, lucrătorii care vin aici vor căuta altundeva să locuiască.”