Reabilitarea Drumului Naţional 17 (DN 17) s-a lăsat cu serie de probleme. În urma sesizărilor şi a tatonărilor în teren, comisia care a evaluat modernizarea acestui tronson de drum a ajuns la concluzia că cele mai grav problem pe DN 17 sunt lipsa trotuarelor, dar şi furtul indicatoarelor şi a parapetelor.

Procedura de evaluare a reabilitării Drumului Naţional 17 s-a încheiat recent, după aproximativ trei săptămâni de deplasări la faţa locului şi de sesizări.
O sută de probleme. Acesta este numărul de neclarităţi care au fost depistate pe tronsonul respectiv de drum, de către comisia formată din primari, reprezentanţi ai firmelor de construcţie şi consultanţă, precum şi ai Inspectoratului Judeţean de Poliţie Bistriţa-Năsăud. Aceştia sunt pregătiţi să ia măsurile necesare de remediere. Cea mai gravă situaţie o reprezintă lipsa trotuarelor pe anumite porţiuni, fapt ce determină ca localnicii din zonă să circule pe carosabil.
O altă problemă o constituie şi furtul indicatoarelor de semnalizare a lucrărilor şi chiar a unor bucăţi întregi de parapet.

O sută de probleme pe DN 17

Pe parcursul a trei săptămâni, o comisie constituită din primarii comunelor situate de-a lungul DN 17, reprezentanţi ai Inspectoratului Judeţean de Poliţie, ai firmelor de construcţii şi consultanţă şi ai Drumurilor Naţionale s-au deplasat de la un capăt la celălalt al judeţului pentru a identifica toate neregulile cauzate de reabilitarea acestui drum. Astfel, au fost identificate o sută de probleme. Potrivit precizărilor prefectului Cristian Florian, o parte din aceste deficienţe constatate sunt datorate faptului că lucrările nu au fost încă executate sau au fost omisiuni în documentaţie, care necesită alocarea de fonduri suplimentare. Alte probleme constatate provin din faptul că proiectul destinat acestui drum, nu a putut ţine cont de toate realităţile din teren. „De exemplu, la municipiul Bistriţa, s-a făcut o sesizare cum că nu este parcare de la intersecţia cu Sărata până în Bistriţa, în sensul de intrare în oraş. Nu este o problemă în adevăratul sens al cuvântului, pentru că la câteva sute de metri înspre intersecţia cu drumul care duce la Târgu Mureş, este o parcare”, a explicat prefectul.

Lipsa trotuarelor, o situaţie gravă

Comisia de evaluare a reabilitării DN 17 a constatat că o mare problemă este la Josenii Bârgăului, respectiv lipsa trotuarelor. Aici, firma de construcţie care a efectuat lucrările pe acest tronson nu are nicio obligaţie, pentru că trotuarele respective nu au fost cuprinse în proiect, iar porţiunea de drum a fost integral reabilitată şi lucrarea predată. Astfel, s-a stabilit o nouă deplasare la faţa locului pentru a se stabili unde şi în ce condiţii vor putea fi efectuate trotuarele respective. De asemenea, prefectul Cristian Florian a precizat că va face demersuri la Compania Naţională de Investiţii în scopul alocării sumelor necesare execuţiei acestor lucrări. „De exemplu, în zona Pasului Tihuţa, pe o porţiune de 400 de metri, până în jos către şcoală, trotuarele lipsesc. S-a găsit soluţia ca aceste trotuare să fie efectuate după parapetele de protecţie, dar avem nevoie de acordul oamenilor care au terenul acolo, pentru a se intra pe proprietatea lor şi a se efectua trotuare”, a adăugat Florian.

Prefectul insistă pe siguranţa circulaţiei pe DN 17

Prefectul judeţului Bistriţa-Năsăud, Cristian Florian, direct implicat în evaluarea problemelor de pe DN 17, consideră că în ceea ce priveşte siguranţa circulaţiei pe acest, tronson, pe lângă montarea de parapete este nevoie şi de trasarea mai multor treceri de pietoni, pentru că nu este normal ca într-o localitate cu o lungime de 3 km, să fie doar una singură. „Pe lângă o semnalizare adecvată a acestui drum, mă preocupă şi circulaţia căruţelor,a bicicletelor şi a utilajelor agricole. Am atras atenţia primarilor de necesitatea găsirii unor soluţii pentru a fi create drumuri alternativă la acest drum naţional. Dânşii au înţeles că este un lucru important, că este o prioritate şi am căzut de acord că în următoarele şedinţe de Consiliu Local, un punct pe ordinea de zi să fie siguranţa circulaţiei pe drumul naţional, în care să fie dezbătute aceste probleme. Cei de la Poliţia Rutieră, până la găsirea unor soluţii pentru a fi create aceste drumuri alternativă, pot avea îngăduinţă ca bicicletele şi căruţele să circule pe drumul naţional cu o singură condiţie: ziua, toate căruţele să aibă un număr de identificare şi toată lumea să poarte veste reflectorizante iar deplasarea să se facă cât mai aproape de acostament. Este o soluţie de compromis. (…). Toate aceste aspecte vor fi discutate în următoarele şedinţe de Consiliul Local la care voi participa şi eu şi un reprezentant al Poliţiei Rutiere, la nivel judeţean”, a asigurat prefectul Cristian Florian.

La Tihuţa, lipseşte marcajul

O problemă deosebită identificată de comisia de evaluare ar fi porţiunea de drum către Pasul Tihuţa. Acolo drumul este reabilitat, dar nu a fost marcat şi semnalizat.

În urma discuţiilor purtate de prefect cu cei care lucrează pe acea porţiune de drum, s-a stabilit ca până la sfârşitul lunii septembrie să fie aplicat marcajul definitiv. Prefectul Cristian Florian spune că s-a întârziat în acea zonă cu trasarea marcajului, întrucât soluţia tehnică ce presupune ca din ce material să fie făcut marcajul respectiv, a fost găsită abia acum două săptămâni. În această zonă mai sunt câteva sute de metri unde trebuie aşternut stratul de uzură, urmând ca după aceea să se treacă la marcajul definitiv.

Vinovatu’ scoate banu’!

Potrivit precizărilor făcute de prefectul Cristian Florian, acele lucrări care nu au fost executate, pentru că nu au fost prinse în caietul de sarcini, s-au rezolvat o parte, pentru că, pe cheltuiala lui, constructorul a înţeles să le rezolve. „De exemplu, pe o anumită porţiune lipseau 20 de metri de trotuar. Nefiind o cheltuială foarte mare pentru dânşii, au înţeles să execute pe cheltuiala lor aceste lucrări. Sunt lucrări care nu sunt cuprinse în caietul de sarcini. Şi pe tronsonul drum care încă se reabilitează, sunt omisiuni de documentaţie: trotuare, anumite podeţe, prelungirea unei rigole. La unele s-a găsit o rezolvare, pentru altele care generează costuri mai mari vor trebui suplimentaţi bani. (…). Cei de la Drumurile Naţionale vor analiza împreună cu Poliţia Rutieră şi firma de construcţii, şi vor monta pe cheltuiala lor aceste parapete pentru că situaţia o impune. Un cost foarte mare va fi necesar pentru efectuarea trotuarelor, în Prundu Bârgăului. Acolo şi spaţiul este foarte îngust, de aceea am decis ca săptămâna viitoare să ne deplasăm cu reprezentanţii firmelor de construcţii şi consultanţă pentru a ne oferi în prima fază o soluţie tehnică, urmând să facem adresă către Compania Naţională de Investiţii pentru a atrage atenţia asupra necesităţii efectuării acestor lucrări pentru că siguranţa pietonilor este pusă în pericol”, a declarat prefectul judeţului Bistriţa-Năsăud.

Hoţii la indicatoare!

O problemă care a atras atenţia a fost şi… furtul indicatoarelor. Astfel, cei de la firma de construcţii s-au plâns că, în zona Bârgăului, montează indicatoare de semnalizare a lucrărilor iar acestea dispar. Prefectul Cristian Florian a luat deja legătura cu reprezentanţii Inspectoratelor Judeţene de Poliţie şi Jandarmi pentru a se crea echipe mixte care să patruleze prin acea zonă. „Am atras atenţia la modul cel mai serios şefului de post de la Tiha Bârgăului pentru că îmi este foarte greu să cred că acele indicatoare care se fură, şi bucăţile de parapet, porţiuni întregi, nu se pot găsi în curtea unuia sau altuia care se ocupă de aşa ceva”.

La Podirei se va putea circula cu 70 Km/h!

Odată reabilitat DN 17, comisia a constat faptul că sunt localităţi unde este posibil ca limita de viteză să fie crescută de la 50 km/h la 70 km/h. Una dintre localităţile aflate pe listă în acest sens este Podirei, dar mai sunt şi alte zone. „Într-adevăr sunt porţiuni de drum unde se poate circula cu 70 la oră în interiorul localităţii. Drumul este modernizat, este lărgit şi ar fi chiar păcat să nu beneficiem de toate condiţiile unui drum modern”, se arată convins prefectul.

În urma acestei evaluări, în perioada imediat următoare se încearcă soluţionarea problemelor identificate la faţa locului. Deocamdată, marcaj către Tihuţa nu avem încă, trecerile de pietoni urmează să fie trasate, iar hoţii de indicatoare probabil vor fi găsiţi.
Până una alta, şoferi… atenţie când circulaţi pe DN 17!

Iulia STUPINEAN

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.