Primăria Bistrița a scos la licitație lucrări din revizuirea proiectului Linia Verde de transport. Practic, municipalitatea este dispusă să mai bage încă 6 milioane de lei pentru a asigura pavaj și borduri pe cele 6 străzi și piețe incluse în proiect. Este vorba despre pavaj din beton, dar și din piatră naturală andezit.
De curând, municipalitatea a scos la licitație un proiect în valoare de peste 6 milioane de lei, care vine în completarea lucrărilor presupuse de Linia verde de transport public.
Acesta constă în înlocuirea pavajului și bordurilor prevăzute în proiectul inițial, cu pavaj modern și pavaj din piatră naturală. De asemenea, proiectul presupune și lucrări de refacere a trotuarelor, pe care inițial nu se intervenea, constând în demolarea trotuarelor existente și înlocuirea acestora cu unele noi. Bordurile vor fi și ele înlocuite cu unele noi.
Ce înseamnă asta practic, în teren? Pe Calea Moldovei va fi înlocuit pavajul cu unul modern din beton pe 3.200 de metri pătrați și cu piatră naturală andezit pe 913 mp. Pe strada Bistricioarei va fi înlocuit pavajul cu piatră naturală pe aproape 900 de mp.
În Piața Petru Rareș va apărea pavaj din piatră naturală pe 282 de metri pătrați, iar în Piața Unirii piatră naturală andezit pe aproape 700 de mp. Pe Bulevardul Independenței pavajul va fi înlocuit cu unul din beton pe 4.200 de metri pătrați și cu pavaj din piatră naturală pe 2.700 de metri pătrați.
Cum justifică municipalitatea investiția:
În caietul de sarcini al licitației, municipalitatea precizează că soluția din proiect nu ținea cont de estetica urbană a trotuarelor, motiv pentru care a fost schimbată, în cadrul revizuirii proiectului.
„Primăria municipiului Bistrița are în derulare execuția lucrărilor de bază la obiectivele de investiții Linia Verde de transport public utilizând mijloace de transport cu motor electric, hibrid sau normă de poluare redusă, municipiul Bistrița. Proiectul vizează îmbunătățiri transportului public urban de călători prin achiziția de autobuze electrice, realizarea de benzi dedicate/prioritare, piste de biciclete, managementul traficului și nu s-a acordat atenție deosebită lucrărilor adiacente cum ar fi refacerile de trotuare, impuse de intervențiile asupra acestora prin introducerea fibrei optice necesare managementului traficului, realizarea rețelei de iluminat subterane, pistei de bicicliști. În proiect s-a prevăzut, pentru execuția trotuarelor, un pavaj comun, simplu, existent pe aproape toate trotuarele și piațetele din municipiul Bistrița, condiționat la acea dată de resursele financiare, dar având în vedere că traseul străzilor pe care se desfășoară obiectivul de investiții sunt străzi principale de circulație care traversează municipiul, până la această data nu a existat o preocupare pentru estetica urbană, din perspectiva realizării infrastructurii, o tratare arhitecturală mai atentă a zonelor de circulație pietonală astfel încât să creeze o imagine urbană superioară din punct de vedere estetic și o formă coerentă la nivel de călcare, care să confere un aspect pozitiv oamenilor”, se arată în caietul de sarcini a licitației.
Proiectul a fost realizat și finanțat din fonduri europene de pe vremea fostului primar, Ovidiu Crețu. În 2018, Primăria Bistrița a prins finanțare prin Programul Operațional Regional.
Linia Verde de transport – 24 de milioane de euro
Investiția este una consistentă, ajungând la 24 de milioane de euro și presupune un șantier uriaș. Proiectul presupune și achiziționarea a 10 autobuze electrice, amenajarea a 44 de stații de autobuz, amenajarea a 24.900 de metri pătrați de piste de cicliști, a aproape 40.000 de metri pătrați de trotuar și reabilitarea a 18.000 de metri pătrați de suprafață carosabilă.
Traseul Liniei Verzi pornește din localitatea componentă Unirea, zona Hotel Sheriff și se finalizează în localitatea componentă Viișoara. Transportul luat în calcul este: Unirea – Calea Moldovei – General Grigore Bălan, Bistricioarei – Piața Petru Rareș – Piața Unirii – Dornei – Gheorghe Șincai – Independenței – Libertății – Viișoara. Traseul va fi operat cu vehicule electrice, pentru care se amenajează un depou pentru staționare, încărcare și mentenanță, stații de încărcare și dispecerat pentru managementul traficului.
Linii dedicate pentru autobuzele electrice
Obiectivul prioritar al proiectului este reabilitarea infrastructurii rutiere, pe ruta nouă de transport public, care traversează orașul de la est la vest, prin centrul orașului, pentru eficientizarea transportului public și oferirea unei rute de transport rapide cu vehicule electrice.
Vor fi realizate trasee dedicate pentru vehiculele de transport public, iar stațiile de transport public vor fi modernizate. Rețelele de utilități vor fi relocate, iar iluminatul public modernizat.
Autobuzele vor avea linie dedicată pe Calea Moldovei, unde vor fi refăcute și trotuarele și este amenajată și pistă de biciclete. Acolo vor fi înlocuite și corpurile de iluminat existente cu corpuri cu LED. Și strada General Grigore Bălan va avea o linie dedicată pentru transportul public în comun. Și aici vor fi reabilitate trotuarele și înlocuiți stâlpii existenți pentru curent.
Pe strada Bistricioarei nu se intervine asupra părții carosabile, dar tot va avea linie prioritară pentru autobuze, prin marcaj specific. Deși proiectul initial nu presupunea nicio intervenție asupra trotuarelor, se pare că acestea vor fi reabilitate, iar pavajul schimbat, potrivit revizuirii.
Și în Piața Petru Rareș autobuzele vor avea linie prioritară, însă nici aici nu se intervine asupra părții carosabile, ci doar se va marca banda prioritară. Nici în acest caz proiectul inițial nu presupunea o intervenție asupra trotuarelor, însă revizuirea acestuia schimbă lucrurile.
Și în Piața Unirii va fi o linie dedicată și prioritară pentru transportul în comun, însă nici aici nu se intervine asupra părții carosabile, ci se marchează banda prioritară la dus și întors. Aici vor fi amenajate și piste pentru cicliști, iar stâlpii existenți care asigură iluminatul public vor fi echipați cu corpuri de iluminat și lămpi LED.
Și strada Dornei va avea o linie dedicată pentru autobuze și o pistă pentru cicliști. Va fi modernizat și iluminatul public din această zonă. La fel se va întâmpla și în Piața Centrală, dar și pe strada Gheorghe Șincai.
Pe strada Independenței, autobuzele vor avea linie dedicată pe ambele sensuri. Aici a fost amenajate și piste pentru cicliști, iar iluminatul public va fi și el reabilitat. Și strada Libertății va avea linie dedicată pe ambele sensuri.
Părțile din DN17 incluse în proiect vor avea bandă comună pentru autobuzele electrice. De asemenea, pe mai multe străzi, pentru a face loc pistelor de biciclete și benzii dedicate pentru transportul în comun s-a renunțat la sute de locuri de parcare.