Primăria Prundu Bârgăului reface licitația pentru primul consorțiu școlar din mediul rural, finanțat prin PNRR, care are o valoare de peste 31 de milioane de lei. Asta după ce Agenția Națională pentru Achiziții Publice a găsit abateri grave în caietul de sarcini.

La mijlocul lunii noiembrie, Agenția Națională pentru Achiziții Publice emitea un aviz conform condiționat pentru licitația care avea drept obiect identificarea unui constructor care să ridice primul consorțiu școlar din zona rurală a județului, de la Prundu Bârgăului. Licitația includea și elaborarea documentației tehnico-economice.

Agenția Națională pentru Achiziții Publice identifica zeci de abateri și impunea tot atâtea corecturi beneficiarului, în speță Primăria Prundu Bârgăului: „Unele informații din caietul de sarcini necesită a fi reformulate, completate având în vedere că în cazul atribuirii unui contract de proiectare și execuție lucrări operatorului economic îi revine responsabilitatea întocmirii proiectului tehnic”.

Ca recomandare ANAP cere Primăriei Prundu Bârgăului să completeze caietul de sarcini al achiziției cu informații în ceea ce privește obligația organizării lucrărilor celor trei obiective (de elaborare a documentației tehnico-economice, de verificare a documentației, de asistență tehnică și de execuție lucrări), simultan sau succesiv, alternativ, dacă operatorul economic are deplina responsabilitate pentru organizarea lucrărilor.

„Listele de cantități din caietul de sarcini induc neclaritate deoarece acestea urmează să fie elaborate în procesul de realizare a proiectului tehnic. Prin urmare, în legătură cu listele de cantități incluse în documentație fie se vor elimina, fie se va preciza explicit că au un rol orientativ”, se mai arată în avizul ANAP.

ANAP a găsit nereguli și când vine vorba despre personalul solicitat în caietul de sarcini, Primăria Prundu Bârgăului cerând o vechime de minim 8 ani în domeniul construcțiilor, pentru șeful de șantier – solicitare considerată „excesivă” de ANAP.

Printre erorile identificate de ANAP: riscul privind erorile în responsabilitatea beneficiarului

ANAP a cerut Primăriei Prundu Bârgăului să clarifice cum se va derula contractul între constructorul câștigător și responsabilul tehnic cu execuția și precizarea responsabilitățile acestuia din contract și modalitatea de demonstrare a cerinței pentru experții străini.

În caietul de sarcini, ANAP nu a găsit nici informații despre responsabilitățile expertului responsabil cu mediul înconjurător. De asemenea, culmea, în caietul de sarcini apare: „Responsabilitate: Riscul privind erorile de proiectare este în responsabilitatea beneficiarului…”. ANAP a cerut corectarea și precizarea faptului că operatorul economic are responsabilitatea elaborării proiectului tehnic și nu beneficiarul.

„Pentru ca ofertarea unei garanții extinse a lucrărilor să nu se facă doar la nivel declarativ în vederea obținerii unui punctaj mare pentru acest factor de evaluare, se va solicita ofertanților ca prin propunerea tehnică aceștia să descrie modul în care planul de management al calității se va asigura nivelul necesar de calitate al rezultatelor sale și al proceselor de lucru, prin prezentarea abordării generale și metodologiei pentru realizarea activităților din cadrul contractului, inclusiv descrieri detaliate ale metodelor de lucru pentru componentele majore ale lucrărilor, precum și materialele pe care le va pune în operă”, mai precizează ANAP.

Potrivit ANAP, Primăria Prundu Bârgăului a dat dovadă și de „exces de zel” și a cerut lucruri în plus celor care participă la licitație. Pe lângă experiența de 8 ani cerută șefului de șantier, aceasta a mai cerut și o „declarație cu privire la conflictul de interese”.

Caietul de sarcini pare să fi făcut pe genunchi, funcționarii care au lucrat la el bifând aiurea opțiuni care n-au nicio treabă cu lucrarea respectivă. Nici măcar valoarea totală a contractului n-a fost corect stabilită:

„Corectați valoarea estimată a contractului din această secțiune, excluzând din aceasta valoarea aferentă cheltuielilor pentru diverse și neprevăzute- acestea se iau în considerare la stabilirea procedurii de achiziţie”, este recomandarea ANAP.

Date fiind zecile de abateri și erori constatate de Agenția Națională pentru Achiziții Publice, Primăria Prundu Bârgăului a anulat licitația publică și a refăcut-o. În cursă, în noua licitație, au intrat: AMICII Building, Îndemânarea Prodcom, MIS Grup și Tomoroga Construct.

Campusul, primul de acest gen din mediul rural, va fi construit pe o suprafață de 30.259 de metri pătrați și va fi amenajat în apropierea Liceului Teoretic „Radu Petrescu” din Prundu Bârgăului.

Va fi amenajat un hub educațional, care va presupune construirea unei noi clădiri. Aici vor fi amenajate spații de învățământ, cu o bibliotecă media, atelier de robotică, atelier de practică tehnologică, atelier activități SDS, laborator de biologie, laborator informatică, atelier de pictură și muzică, atelier de activități extracurriculare. Vor beneficia de ele elevii din toate ciclurile de învățământ.

Va fi amenajat și un centru sportiv într-o clădire nouă care va avea o suprafață construită de 1.647 de mp și va fi structurată pe două niveluri, unul subteran și unul suprateran. Acesta va include și un teren multifuncțional.

Va fi amenajat și un centru de dezvoltare a abilităților sportive, care va include o zonă de cazare pentru elevi, cantină școlară și sală de mese. Aici se vor putea pregăti și elevii care vor să devină bucătari și ospătari. Aceasta va include, de asemenea, și o zonă de parcare.

„Proiectul are ca obiectiv care să consolideze mediul educațional rural din această microregiune și să asigure creșterea accesului elevilor din zonele cu declin demografic, la educație și calitate, într-o infrastructură școlară modernă, un campus școlar adaptat standardelor înalte de calitate, respectiv spații de învățământ, inclusiv spații pentru activități de tip SDS, baze sportive, spații pentru ateliere de practică, laboratoare, spații pentru desfăşurarea activităților nonformale, bucătărie, cantină și spații de cazare pentru elevi, săli de lectură, etc.., reprezintă nu doar o oportunitate, ci și o necesitate fundamentală. Prin acest consorțiu școlar ar putea fi asigurate atât mobilitatea personalului între unitățile membre ale consorțiului, cât și utilizarea în comun a resurselor materiale ale unităților de învățământ din consorțiu. Această structură va contribui astfel și la promovarea incluziunii socio-economice a comunităților marginalizate, a gospodăriilor cu venituri reduse și grupurilor defavorizate, inclusiv a persoanelor cu nevoi speciale care trebuie să aibă asigurat acces liber, egal și deplin la educație și formare profesională pentru a avea ulterior un acces real la piața muncii și o viață decentă”, se arată în studiul de fezabilitate al hub-ului educațional.

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.