Liceul cu predare în limba maghiară nu va putea funcţiona începând cu acest an şcolar, aşa cum şi-au dorit profesorii şi elevii care învaţă la secţia de profil a Colegiului Naţional „Andrei Mureşanu” Bistriţa.
Ministerul Educaţiei nu a fost de acord cu denumirea, a contestat hotărârea iniţială a Consiliului Local Bistriţa fiindcă şedinţa a fost prezidată de inspectorul general Camelia Tabără, iar la a doua încercare de adoptare a unei decizii locale, nu a mai existat cvorum-doar 10 din cei 21 de consilieri în funcție dând curs convocării.
Amânarea şedinţei are drept consecinţă şi amânarea până la debutul anului şcolar 2016-2017 a înfiinţării liceului teoretic cu predare în limba maghiară.
Proiectul care urma a fi dezbătut la ședința care a fost convocată la data de 27 august 2015, prevede înființarea Liceului Teoretic cu predare în limba maghiară nr. 1 din Bistrița, începând cu anul şcolar 2015-2016, prin divizarea totală a Colegiului Național ”Andrei Mureşanu”, care va funcționa la adresa Bulevardul Republicii nr. 18-20. Colegiului Național ”Andrei Mureşanu” va funcționa în continuare în actuala locație.
”Demersul domnului consilier Antal Attila vine ca urmare a solicitării Cadrelor didactice de la secţia maghiară a Colegiului Naţional ”Andrei Mureşanu”, a părinţilor şi a membrilor comunităţii maghiare din Bistriţa, având sprijinul cultelor religioase şi a societăţii civile maghiare din judeţ. Necesitatea înfiinţării unităţii de învăţământ cu predare în limba maghiară este motivată de dispersarea elevilor care studiază limba maternă maghiară în judeţ, existând astfel pericolului de desfiinţare a secţiilor maghiare, cauzat de scăderea efectivelor de elevi şi a reorganizării reţelei şcolare. Prin această iniţiativă se urmăreşte, de asemenea, reducerea abandonului şcolar prin ”asigurarea unui set de facilităţi elevilor proveniţi din mediul rural (mai ales celor din învăţământul liceal) şi a celor proveniţi din familii cu stare materială precară prin atragerea de sponsori, burse speciale, ajutoare”. La această dată în municipiu funcţionează secţii cu predare în limba maghiară la Colegiul Naţional ”Andrei Mureşanu”, un număr de 306 elevi fiind înscrişi la cursurile de zi, astfel: ciclul primar – 104 elevi, ciclul gimnazial – 85 şi liceal – 117 elevi. Elevii îşi desfăşoară activitatea didactică în toate cele trei localuri ale colegiului, comasarea acestor clase într-o singură unitate şcolară constituind premisa pentru un învăţământ mai economic şi mai eficient. Astfel, se propune înfiinţarea, începând cu anul şcolar 2015-2016, a Liceului Maghiar Bistriţa, cu predare în limba maghiară, cu următoarea structură: ciclul primar – 5 clase, ciclul gimnazial – 4 clase, ciclul liceal – 8 clase, oferta educaţională urmând a fi adaptată, potrivit iniţiatorului, necesităţii comunităţilor locale”, este expunerea primarului Ovidiu Creţu în adresa trimisă Inspectoratului Şcolar Judeţean pentru solicitarea avizului conform cu privire la înfiinţarea liceului.
Se dorește comasarea claselor cu predare în limba maghiară, într-o singură unitate şcolară deoarece ar fi mai „economic şi mai eficient”, după cum se arată în motivare
”Prin comasarea claselor cu predare în limba maghiară de la CNAM într-o singură unitate şcolară se pot crea premisele pentru un învăţământ mai economic şi mai eficient. În acest fel se realizează şi o încadrare strictă în numărul de posturi didactice, didactic-auxiliare şi nedidactice. De asemenea, se reduce abandonul şcolar prin asigurarea unui set de facilităţi elevilor proveniţi din mediul rural (mai ales celor din învăţământul liceal) şi a celor proveniţi din familii cu stare materială precară prin atragere de sponsori, burse speciale, ajutoare. O astfel de instituţie şcolară ar putea atrage fonduri extrabugetare prin programe ce vizează educaţia şi dezvoltarea infrastructurii şcolare cu ajutorul fundaţiilor din ţară şi de peste hotare. În urma analizei evoluţiei demografice a populaţiei şcolare locale şi zonale (în special cazul elevilor din învăţământul gimnazial şi liceal) constatăm o scădere a acesteia, de unde necesitatea unei instituţii de învăţământ care să concentreze elevii care doresc să studieze în limba maghiară. Totodată, printr-o analiză atentă a claselor din şcolile din judeţ, aproape în fiecare clasă cu predare în limba română există 2-3 copii maghiari, pe care dorim să-i atragem spre o instituţie de învăţământ cu predare în limba maghiară. Datorită faptului că zona Bistriţei este o zonă cu populaţie maghiară dispersată (de exemplu, în municipiul Bistriţa ponderea populaţiei maghiare este de 6% cu tendinţă de scădere), se promovează astfel o măsură dinamică care să permită acoperirea echitabilă a zonei cu oferta educaţională în special prin învăţământul învăţământul liceal şi pe urmă cel profesional. Ar putea fi atraşi astfel şi elevi maghiari din localităţile limitrofe municipiului Bistriţa şi a zonei acesteia, care actualmente nu au acces la învăţământ în limba maternă din cauza efectivelor scăzute şi a distanţelor mari până la şcoală”, sunt motivele înființării Liceului Maghiar:.