Senatul a adoptat la începutul saptamânii trecute modificarea Ordonantei de Urgenta 50/2008, prin care elimina vechea taxa auto si actuala taxa de poluare. Potrivit proiectului adoptat de Senat, sumele încasate de stat pentru cele doua taxe se restituie integral de la bugetul de stat si nu de la Fondul de Mediu si vor fi indexate potrivit ratei inflatiei.

Cele 15 amendamente formulate în cadrul sedintei Comisiilor reunite de buget prevad eliminarea completa nu doar a taxei de poluare, introdusa începând cu 1 iulie 2008, ci si a vechii taxe de prima înmatriculare, introdusa pe baza Codului Fiscal, care a functionat din 2007 pâna în primul semestru al anului 2008. Ordonanta de Urgenta referitoare la taxa de poluare, a fost respinsa cu 59 de voturi "pentru", 12 voturi "împotriva" si doua abtineri. Proiectul de lege a fost initiat de senatorul PD-L Dan Cârlan si a avut sustinerea senatorilor PRM, PSD si PC, în timp ce liberalii au calificat-o drept "neconstitutionala".

Potrivit unui amendament al proiectului, sumele încasate de stat în contul celor doua taxe se restituie în termen de 90 de zile de la data intrarii în vigoare a legii de modificare a Ordonantei 50/2008. Totusi pentru ca modificarile sa intre în vigoare, trebuie ca acestea sa treaca si de Camera Deputatilor, care este forul decizional.

Una calda, alta rece

Controversata taxa de prima înmatriculare pare sa-si fi gasit sfârsitul în camera Senatului, dupa ce a fost cauza numeroaselor dispute politice, nemultumiri din partea cetatenilor, dar mai ales a oficialilor din cadrul Uniunii Europene. Comisia europeana a dat de asemenea un avertisment României, deoarece, în opinia lor, taxa era ilegala. În ciuda faptului ca premierul Calin Popescu Tariceanu a tinut cu dintii ca taxa sa fie pastrata, aceasta nu a avut viata lunga. Totusi eliminarea taxei este motiv de bucurie pentru unii, însa sunt si persoane care ar prefera ca aceasta sa ramâna în vigoare. Daca soferii gata sa-si înmatriculeze masina recent adusa din strainatate au un motiv serios de bucurie, cei care aveau intentia sa-si depuna documentatia si masina veche pentru programul “Rabla” sunt nemultumiti. Odata eliminata taxa auto, câteva programe guvernamentale, printre care si cel de reînnoire a parcului auto vor disparea, nemaiputând fi finantate. “Doresc sa extindem programul Rabla în 2008 si, de asemenea, vreau sa ramâna o forma a taxei de prima înmatriculare, pentru ca ne ajuta sa scoatem din circuit masinile vechi ale României si nu ale altor tari. Totodata, as vrea ca taxele colectate sa mearga la fondul de mediu pentru proiecte legate de emisiile de dioxid de carbon, cum ar fi împaduriri sau finantari pentru montarea de generatoare de energie regenerabila, atât la persoane fizice, cât si juridice. Daca totusi taxa va fi eliminata, atunci nu prea exista motive sa continuam programul Rabla, pentru ca românii vor cumpara masini din strainatate, la preturi destul de mici” – a declarat la sfârsitul anului trecut ministrul mediului Attila Korodi.

Eliminarea taxei este un motiv de nemultumire si pentru autoritatile locale. Pâna la ora actuala peste 200 de primarii, care au accesat programe în acest domeniu, au primit deja o parte din finantare, astfel ca, prin adoptarea modificarilor legii, toate aceste proiecte vor fi blocate. Cel mai nemultumit va fi însa Guvernul. În cazul în care modificarile vor fi acceptate si de Camera Deputatilor, acesta va trebui sa restituie 1.300 miliarde de lei, bani încasati din colectarea taxei de prima înmatriculare si a celei de poluare.

Iulia Balazs

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.