Polițiștii locali care au fost dați afară prin schimbarea organigramei cu o hotărâre de Consiliu Local sunt tot mai aproape de a fi reprimiți la muncă. Până acum, judecătorii au decis că Hotărârea de Consiliu Local, prin care a fost schimbată organigrama Poliției Locale care a condus mai apoi la concedierea celor trei polițiștilocali, nu a respectat prevederile legale și au anulat-o.
Totul a început anul trecut în luna martie, când pe ordinea de zi a ședinței de Consiliu Local era modificarea organigramei Poliției Locale. Proiectul a presupus desființarea compartimentului de pază și mutarea a 15 polițiști din birouri în stradă.
Practic, prin această schimbare de organigramă, 5 persoane, care se ocupau de pază la Primăria Bistrița, și-au pierdut locul de muncă, posturile fiind desființate. O lună mai târziu, cei care și-au pierdut locurile de muncă au cerut consilierilor locali să se mai gândească, întrucât doi dintre ei mai aveau doar un an până la pensie, iar trei rămâneau efectiv pe drumuri.
„Subsemnații M. Ioan, G. Margareta, P. Ioan, A. Nicolae și M. Alexandru, salariați angajați în cadrul Poliției Locale a Municipiului Bistrița, prin prezenta vă solicităm revocarea Hotărârii nr. 59/28.03.2019 a Consiliului Local al municipiului Bistrița privind modificarea organigramei și a statului de funcții ale Poliției Locale a Municipiului Bistrița, în ceea ce privește desființarea a trei posturi din cele cinci care au existat la Compartimentul pază, până la adoptarea acestei hotărâri. Arătăm că toți am fost angajați pe perioadă nedeterminată, că ne-am îndeplinit atribuțiile de serviciu și nu am fost vreodată sancționați disciplinar. Desființarea celor trei posturi și scoaterea la concurs a celor două rămase în noua organigramă, ne pune pe toți într-o situație extrem de neplăcută, cu atât mai mult cu cât doi dintre noi mai avem un an până la pensionare”, transmiteau polițiștii locali consilierilor.
Doi și-au găsit job-uri, trei au chemat CL în judecată
La compartimentul Pază au rămas două posturi, care au fost scoase la concurs. Pentru a le da șansa tuturor celor care și-au pierdut job-ul să rămână în sistem au fost organizate concursurile pentru ocuparea a patru posturi la Ordine Publică, tot la Poliția Locală.
Acestea presupuneau însă ca activitatea polițiștilor să se desfășoare în stradă. Polițiștii locali respectivi nu au participat la concursul respectiv, aplicând doar pentru posturile de pază pe care le-au ocupat până atunci. Din cei cinci aplicanți, doi au fost declarați admiși, după ce au realizat 50 de puncte minime solicitate.
Ceilalți trei care au rămas pe dinafară și-au căutat dreptatea în instanță. Astfel, primul proces a fost înregistrat la Tribunalul Bistrița-Năsăud la mijlocul anului trecut. Cei trei polițiști locali au cerut suspendarea hotărârii de consiliu local în baza căreia practic fuseseră disponibilizați.
În luna august a anului trecut, judecătorii de la Tribunalul Bistrița-Năsăud au respins cererea de suspendare a a actului administrativ, considerând că nu este un caz bine justificat.
Nu același lucru au considerat magistrații de la Curtea de Apel Cluj, care în octombrie 2019 au desființat și casat decizia tribunalului, suspendând totodată hotărârea de consiliu local.
Următorul pas a fost înregistrarea unui nou dosar pentru anularea hotărârii, nu doar suspendarea ei. Dosarul a fost înregistrat la finalul lunii octombrie a anului trecut. Tribunalul Bistrița-Năsăud s-a pronunțat în acest dosar în luna martie a acestui an, când a decis să anuleze hotărârea dată de Consiliul Local. Curtea de Apel a menținut soluția dată de Tribunalul Bistrița-Năsăud.
Judecătorii spun că hotărârea de CL n-ar fi respectate prevederile legale
În motivarea sentinței, judecătorii notează că hotărârea atacată nu cuprinde nici măcar motivele pentru care aceasta a fost adoptată. Mai mult, „absența motivării actului administrativ atacat constituie o încălcare a principiului statului de drept, a dreptului la o bună administrare și o încălcare a obligației constituționale a autorităților administrative de a asigura informarea corectă a cetățenilor asupra problemelor de interes personal al acestora. Prin urmare, aceste aspecte pun în discuție însăși legalitatea hotărârii atacate, constituind o împrejurare de natură să creeze o îndoială serioasă în privința legalității actului administrativ”.
Printre „bubele” constatate de judecători se numără faptul că hotărârea nu a fost însoțită și de raportul comisiei economice. Astfel, proiectul de hotărâre a fost adoptat cu încălcarea dispozițiilor legale.
„Prin urmare, se constată ca în speță nu s-a urm at procedura de adoptare a hotărârii, în privința succesiunilor operațiunilor de examinare a legalității proiectului acesteia, lipsind rapoartele menționate, încălcându-se astfel prevederile art.44 alin.1 din Legea nr. 215/2001, din perspectiva dreptului la informare al consilierilor locali, lipsind hotărârea adoptată de prezumția de legalitate, dobândită ca urmare a avizării de către compartimentele de resort și comisiile de specialitate, în urma unei verificări competente și efective a problemelor supuse aprobării consiliului local”, se mai arată în motivarea sentinței.
Întrucât sentința a rămas definitivă, prin menținerea sa la Curtea de Apel Cluj, Primăria Bistrița va fi probabil nevoită acum să îi repună pe cei trei în funcții. Se pare că Primăria Bistrița încă așteaptă motivarea sentinței definitive din acest ultim dosar pentru a face aceste demersuri.
Până una alta, polițiștii locali mai trebuie să treacă un hop: să câștige și procesul în care contestă decizia de concediere. Acesta însă a fost suspendat până la finalizarea primelor două dosare.
Poliția Locală este cu siguranță instituția subordonată a Primăriei Bistrița care înghite printre cele mai mari sume. Astfel, dacă în 2017 Poliția Locală a primit 6 milioane de lei, în 2019, suma alocată instituției a ajuns la 8 milioane de lei.
Poliția Locală este subvenționată din bugetul local și are atribuții în siguranța circulației, ordine publică, disciplină în construcții, protecția mediului, evidența persoanelor sau parcări.
Culmea, mai bine de 90% din această sumă merge pe salariile celor 85 de angajați ai instituției. Din cei 8 milioane, 7,8 milioane reprezintă cheltuieli de personal. Funcțiile de conducere, 8 la număr, „papă” câte 10.000 de lei lunar, fiecare.
Deși gurile rele spun că activitatea polițiștilor locali nu prea se justifică, cerându-se inclusiv desființarea acestei instituții, pare-se municipalitatea ia în calcul mărirea numărului de angajați de la Poliția Locală de la 85 la 94.
Pai cum sa lase un salariu de 4-5 mii de lei , cand la patron iei 2 ,3 mii da mai si muncesti…….!!!!!!??????