Nu mai puțin de jumătate de milion de euro costă un kilometru de drum comunal, în comuna Tiha Bârgăului. Este vorba despre un drum comunal de la Piatra Fântânele, care se întinde pe 4,5 km și costă 12 milioane de euro. Prin comparație, cu jumătate din această sumă, în comuna Budești se asfaltează de două ori mai mulți kilometri de drum de exploatare agricolă.

Primăria Tiha Bârgăului se pregătește să modernizeze un drum comunal de la Piatra Fântânele, care se întinde pe 4,5 kilometri. Costul acestei lucrări a fost estimată de autoritățile locale la nu mai puțin de 12 milioane de euro, ceea ce înseamnă că un kilometru de drum comunal ajunge să coste jumătate de milion de euro.

„Drumul propus spre modernizare este din pământ și ușor pietruit, astfel că circulația se desfășoară greoi, mai ales în perioadele de precipitații. Nu sunt efectuate studii de circulație care să dea o imagine a traficului, dar din observațiile pe teren se poate spune că el este alcătuit din mijloacele de transport auto ale localnicilor. Prin realizarea acestui proiect se urmărește să se asigure accesibilitatea unor zone cu potențial la nivel de regiune, unde condițiile economice au împiedicat dezvoltarea regională, economisirea timpului și a carburanților, reducerea costurilor de operare a autovehiculelor și îmbunătățirea capacității portante”, se arată în memoriul depus de autoritățile locale la Agenția pentru Protecția Mediului

Proiectul depus la APM prevede ca toate intersecțiile și accesele la proprietăți să fie racordate la cotele proiectate ale drumului, astfel încât accesul la și de la acestea în drum să se facă cu ușurință. Drumul ar urma să aibă o lățime de 4 metri și să aibă de-a lungul său șanțuri de scurgere. Vor fi înlocuite și 8 podețe existente și amenajate alte 8 care le vor completa pe cele existente.

Perioada de implementare a acestui proiect este de 36 de luni. În proiect nu este specificată și sursa de finanțare a acestui proiect, însă, cel mai probabil este vorba despre fonduri guvernamentale sau europene, având în vedere faptul că proiectul a fost făcut sub forma „refacerea drumului în urma calamităților naturale”.

La Budești, cu aceeași sumă se asfaltează de două ori mai mulți km

„Prezenta investiție este, de asemenea, benefică pentru dezvoltarea activităților de tipul: pomicultură, zootehnie, prin amenajarea unor micro-ferme specializate, apicultură, activități meșteșugărești, servicii. Se va urmări traseul existent, principalul obiectiv al acestei investiții fiind aducerea drumului la parametrii superiori de exploatare”, se mai arată în memoriul depus de Primăria Tiha Bârgăului.

Astfel de lucrări are în plan și Primăria Budești, care, pare-se, este nițel mai economă. Primăria Budești se pregătește să modernizeze 10 drumuri din localitățile Budești, Budești-Fânațe și Țagu. Toate sunt drumuri de exploatare agricolă și sunt momentan pietruite. Cele 10 drumuri se întind pe 8 km și jumătate.

„Îmbunătățirea accesibilității exploatațiilor agricole prin modernizarea și adaptarea căilor de acces, asigurând o bună aprovizionare și un acces mai facil către consumatori și piețe de desfacere. Crearea și modernizarea infrastructurii rutiere agricole constituie un element de bază pentru comunitate. Aceasta este necesară pentru a asigura condiții de protecția mediului, accesibilitate și, în general, condiții optime de trai. Infrastructura asigură, de asemenea, premisele pentru dezvoltarea unei economii competitive”, se justifică necesitatea proiectului, în memoriul depus de Primăria Budești, la Agenția pentru Protecția Mediului Bistrița-Năsăud.

Valoarea investiției este estimată la 4,7 milioane de lei. Practic, cu suma cu care la Tiha Bârgăului se modernizează 4,5 kilometri de drum comunal, la Budești se  modernizează 8,5 kilometri de drum de exploatare agricolă. Și perioada de implementare este mai mică, de 24 de luni.

Lucrările de la Budești prevăd asfaltare pe 3 kilometri și pietruire pe 5,5 kilometri. Vin amenajate șanțuri din beton, din pământ și podețe tubulare. De asemenea, se vor amenaja accesele la 66 de proprietăți și racordurile la 14 drumuri laterale.

La reabilitarea DN 17C, km de drum costă un milion de euro!

Dacă jumătate de milion de euro pentru un kilometru de drum comunal pare mult, ce spuneți de un milion de euro pentru un kilometru? Cam atât costă kilometrul reabilitat din Drumul Național 17C, porțiunea care leagă Bistrița de Dumitra.

Ce-i drept lucrările sunt mult mai complexe, și, se pare că pe lângă degradarea normală a drumului de 7 kilometri care nu a fost reabilitat de ani buni, s-au identificat și alunecări de teren pe suprafețe extinse, atât în amontele drumului, cât și în aval.

„În prezent drumul existent este asfaltat cu zone aflate în diferite stadii de degradare, având un profil tip mixt, cu lățime variabilă cuprinsă între 7,00 m și 8,00 m și structura rutieră care prezinta fisuri și deformațiile (făgașe, denivelări, faianțări etc.) apărute la nivelul carosabilului care au ca principală cauză, diminuarea capacității portante la nivelul terenului de fundare, sub efectul cantităților mari de apă care se infiltrează în terasamentul drumului. Au fost identificate fenomene active de alunecare pe suprafețe extinse, care se întind mult în afara zonei drumului, atât pe amonte, cât și pe aval. Traficul rutier intens și mai ales cel greu din ultimii ani au cauzat degradări masive ale sistemului rutier, fiind necesare lucrări de investiții pe acest sector de drum”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului aprobat de Guvern.

Potrivit aceleiași fundamentări a proiectului traseul respectiv permite în unele zone viteze de maxim 30 de km/h, deși viteza de proiectare recomandată, chiar și în condiții de viteze reduse, pentru drumurile de clasă tehnică III, în zonă de deal, trebuie să fie de 60 km/h.

Astfel, pentru ca șoferii să poată circula pe traseul Bistrița-Dumitra cu o viteză rezonabilă, este necesară geometrizarea traseului, prin lucrări speciale de construcție, care includ consolidări, dar și amenajarea unei benzi suplimentare pentru autoturismele lente. Curbele au fost proiectate pentru viteze cuprinse între 25 și 60 km/h specifice zonei de deal, cu supralărgiri ale carosabilului și serpentine.

Marginea drumului va fi amenajată pentru colectarea apelor și va fi dotată cu dispozitive pentru siguranța circulației. Întrucât sunt probleme cu infiltrarea apelor s-au prevăzut pe toată lungimea traseului dispozitive de colectare, dirijare și evacuare a apelor de suprafață.

De asemenea, pe cei 7 km vor fi amenajate două zone sub formă de refugiu, unde vor putea să oprească șoferii cu probleme la mașini. Una dintre intersecții se va lumina suplimentar, pentru a asigura vizibilitatea pe timp de noapte. Intersecția este într-o zonă rezidențială, în proximitatea unei curbe.

Andreea Radu

1 COMENTARIU

  1. Lucrarile de drumuri si strazi sunt preferate de politicieni. Izvorasc bani din piatra seaca. Regii asfaltului schimba piatra concasata de munte cu pietris de rau la 1/2 din pret. Se toarna straturi mai subtiri ca in proiecte. Bitum ieftin. Comisioane mari.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.