Circa 2,5 milioane de euro sunt calculele estimate de municipalitate pentru cheltuielile necesare în vederea modernizării străzii Tărpiului şi pentru amenajarea unui sens giratoriu în aceeaşi zonă. Elemente din cele două proiecte se suprapun, iar costurile cele mai mari sunt generate de relocarea reţelei electrice, de aproape 600.000 de euro.

 

Municipalitatea bistriţeană este dispusă să cheltuiască peste 10 milioane de lei, adică 2,5 milioane de euro în modernizarea străzii Tărpiului, a podului din această zonă și pentru realizarea unui sens giratoriu pentru fluidizarea traficului, la intersecţia străzii Tărpiului cu drumul de centură.

 

Circa 1,5 milioane euro, modernizarea străzii. Creţu vrea varianta cea mai scumpă

La jumătatea lunii decembrie a anului trecut, Primăria Bistriţa a scos la licitație elaborarea documentației pentru reabilitarea și modernizarea străzii Tărpiului, una dintre cele mai circulate străzi din municipiul Bistrița.

Expertizele întocmite până acum, şi care au fost cuprinse în documentaţia aferentă licitaţiei pentru elaborarea documentaţiei tehnico-economice pentru obiectivul de investiţie „Reabilitarea şi modernizarea străzii Tărpiului”, indică două variante de modernizare a străzii. Una care se cifrează la 3.818.500 lei, fără TVA, adică aproape 870.000 de euro, iar cea de a doua, cu mult mai scumpă, care are costuri estimate 6.920.500 lei, fără TVA, adică circa 1,6 milioane de euro, fără TVA. Cea de a doua variantă mai scumpă vine cu trei benzi de circulaţie, costuri estimate la 3.075.000 lei, faţă de două din prima variantă mai ieftină cu un milion de lei, pistă de biciclişti – 260.000 lei, plus amenajarea unui zid de sprijin – 280.000 lei, a unui zid de sprijin rambleu – 240.000 lei, lucrări de canalizare 910.000 lei (în prima variantă 845.000 lei), pod dalat nou – 45.000 lei (în prima variantă – 30.000 lei), relocare conducă gaz – 650.000 lei, relocare în subteran reţea electrică – 260.000 lei, refacere garduri – 49.500 lei, relocare stâlpi de iluminat – 120.000 lei, plus costuri estimative exproprieri – 320.000 lei (200 lei/m.p.). Cea de a doua variantă este cea preferată de municipalitate.

Partea cea mai interesantă este podul care este cuprins în acest proiect pentru a fi lărgit şi reabilitat, costurile ridicându-se la 130.000 lei, apare cuprins şi în studiul de fezabilitate pentru amenajarea sensului giratoriu de la intersecţia străzii Tărpiului cu drumul de centură, dar cu costuri de aproape 8 ori mai mari, adică peste 830.000 lei, în ultimul document vorbindu-se de înlocuirea podului existent cu unul construit din bârne metalice.

Contractul pentru întocmirea documentaţiei tehnico-economice pentru reabilitarea şi modernizarea străzii Tărpiului a fost câştigat de SC NV Construct SRL din Cluj-Napoca, pentru 141.000 lei, fără TVA.

schita giratoriu tarpiului

Creţu vrea şi giratoriu

Săptămâna trecută, primarul Ovidiu Creţu a supus aprobării Consiliului Local un studiu de fezabilitate care vizează realizarea unui sens giratoriu la intersecţia străzii Tărpiului cu drumul de centură.

Conform studiului, valoarea totală a investiției este estimată la de 4.120.398 lei cu TVA, adică 914.132 euro, din care Construcții + Montaj – 3.581.796 lei, adică 797.727 euro (n. r. – în documentul aflat în mapa consilierilor este însă consemnată suma de 234.802 euro – calcule greşite!!!).

Lucrarea se poate executa pe parcursul a 9 luni.

„Necesitatea amenajării unui sens giratoriu la intersecţia străzilor Tărpiului, Drumul Cetăţii şi Livezi este determinată de condiţiile de trafic existente în această zonă, care în special la orele de vârf duce la blocaje în trafic. Intersecţia deserveşte atât zona industrială care cuprinde o serie de societăţi situate pe Drumul Cetăţii şi str. Tărpiului cât şi ansamblul rezidenţial aferent zonei. Obiectivul principal al acestui proiect este fluidizarea circulaţiei în zona şi crearea condiţiilor de siguranţă şi confort în trafic. Din cauza faptului că intersecţia deserveşte atât zona industrială cât şi un ansamblu rezidenţial, situaţia actuală duce la blocări de trafic în orele de vârf , precum şi la durate mari de aşteptare la intrarea în intersecţie de pe arterele fără prioritate. De asemenea dimensiunile intersecţiei, razele de racordare şi lăţimea benzilor de circulaţie nu asigură siguranţă şi confort în trafic. Această situaţie afectează atât locuitorii din zona, cât şi agenţii economici şi traficul greu din zona industrială. Pentru rezolvarea problemelor de circulaţie şi asigurarea deservirii populaţiei zonei, precum şi pentru mărirea potenţialului economic al zonei sunt necesare lucrări de amenajare modernă a intersecţiei”, precizează municipalitatea.

La ora actuală, asigurarea legăturii dintre cele trei străzi care vor fi deservite de sensul giratoriu propus se face prin două intersecţii situate la distanţe apropiate una de cealaltă, respectiv 70 m. Între strada Drumul Cetăţii şi străzile Livezi, respectiv Tărpiului accesul se face pe un pod dalat, drept, cu calea sus având o deschidere pentru două benzi de circulaţie, din elemente prefabricate.

În vederea întocmirii proiectului, s-au efectuat studii de teren, au fost realizate ridicări topografice pe tot traseul, s-au efectuat măsurători cuprinzând zonele adiacente zonei de amplasare a sensului giratoriu, astfel că proiectul să dea soluţii atât pentru construcţia podului cât şi pentru amenajarea văii în amonte şi aval, încadrându-se în acelaşi timp în amplasamentul existent.

În urma analizei s-a propus varianta tehnică pentru amenajarea intersecţiei, care constă în realizarea unui podeţ dalat prefabricat peste canalul existent, necesar pentru mărirea platformei drumului şi pentru realizarea unui sens giratoriu conform normelor în vigoare: pod – L=40 m; S= 270 mp; Amenajare sens giratoriu – S = 904 mp.

Din studiu rezultă următoarea situaţie propusă pentru utilităţi: devierea a 17 linii electrice subterane de medie şi joasă tensiune; gruparea şi trecerea acestor linii prin 3 canale de cabluri din beton prefabricat.

De asemenea, prin studiu s-a avut în vedere realizarea celei de-a 3-a benzi de circulaţie pe str. Tărpiului, pe porţiunea dintre calea ferată uzinală de la fostul CPL şi Drumul Cetăţii, aşa cum a fost prevăzut şi în cea de a doua variantă prezentată în expertiza tehnică prezentată la licitaţia de atribuire a contractului pentru elaborarea documentaţiei tehnico-economice în vederea reabilitării şi modernizării străzii Tărpiului.

Tot în studiu este prevăzut şi realizarea iluminatului public pe acest tronson, acum inexistent.

Realizarea podeţului nou, a infrastructurii şi suprastructura se va face din elemente prefabricate din beton, rezemată pe fundaţii directe din beton. Soluţia propusă are toate elementele de gabarit, clasa de încărcare, tipul căii pe pod, elemente de racordare a arterelor sensului giratoriu, amenajarea albiei şi alte date generale.

Pentru o bună iluminare a sensului giratoriu, s-a propus amplasarea unui stâlp central cu 4 brațe, care susțin proiectoare racordate la sistemul de iluminat public.

 

Relocarea reţelei electrice, jumătate din costuri

Aşa cum precizam mai sus, cheltuielile pentru construcţie şi montaj (C+M) sunt estimate la aproape 3.582.000 lei, însă partea cea mai costisitoare nu se referă la construirea propriu-zisă a sensului giratoriu şi la amenajarea podului, costuri care se ridică la doar 925.628 lei, adică 206.153 euro, ci la mutarea liniilor electrice şi înfiinţarea unora noi – coexistenţa reţele electrice cum este denumită în SF – lucrări care sunt estimate la nu mai puţin de 2.656.168 lei, adică aproape 592.000 de euro. Restul cheltuielilor privesc proiectarea plus cheltuielile pentru lucrări neprevăzute, diverse, organizare de şantier, organizare vale, şi au fost estimate la 538.600 lei, adică circa 120.000 de euro.

 

Cine e stăpânul drumului de centură?

Partea cea mai proastă însă este faptul că municipalitatea a pus oarecum carul înaintea boilor, fiindcă lucrarea se întinde şi pe drumul de centură care nu se ştie în curtea cărui stăpân este: al primăriei sau al Drumurilor Naţionale. Cert este că în urmă cu ceva ani, municipalitatea a trecut drumul în proprietatea statului român şi l-a predat în administrare Companiei Naţionale de Drumuri pentru a efectua lucrări de reparaţii, lucrări care la drept vorbind au fost făcute cam de mântuială în condiţiile în care au apărut deja gropi în carosabil. A revenit în administrarea municipalităţii în urmă ci doi ani, dar se pare că nu a fost trecut şi în domeniul public al primăriei, deşi conform ultimelor norme legale administraţiile locale aveau obligaţia pentru realizarea inventarului public într-un termen forte scurt de la apariţia legii, sub sancţiunea unei amenzi de până la 10.000 de lei. Cert este că, până la şedinţa de săptămâna trecută municipalitatea nu avea aceste date.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.