De aproape un milion de euro are nevoie Primăria Josenii Bârgăului pentru a reface podul care leagă Rusu Bârgăului de Dorolea, care a fost închis la începutul acestui an, după ce s-a ajuns la concluzia că reprezintă un pericol pentru toți cei care îl traversează, fie că este vorba despre pietoni sau mașini. Podul a fost realizat după Revoluție, de Armata Română și doar cârpit de atunci.

La începutul acestui an, podul din Josenii Bârgăului, care lega Rusu Bârgăului de Dorolea a fost închis, pe drumul comunal 6B, în urma unei decizii a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Bistrița-Năsăud, care a constatat că acesta este grav avariat, iar cei care l-ar traversa, cu autoturismul sau pe jos ar fi în pericol. Situația podului a fost semnalată prin 112, de o persoană care trecuse prin zonă.

Podul a fost realizat imediat după Revoluție, la cererea Armatei Române, care îl folosea pentru a ajunge la poligonul de tragere de la Livezile. De atunci, a avut parte doar de intervenții punctuale, nu și de reparații majore, deși au trecut 30 de ani de atunci.

În urmă cu un an și jumătate, autoritățile locale luau primele măsuri: se hotăra restricționarea circulației autovehiculelor mari, de peste 3,5 tone, instalându-se inclusiv o barieră de înălțime.

Autoritățile locale au început demersurile pentru a reface acest pod în urmă cu un an, însă n-au prea fost băgate în seamă de Compania Națională de Investiții, pe care se bazau pentru finanțare. Aceasta a venit abia după ce s-a făcut vâlvă în presă cu privire la pericolul reprezentat de acest pod. Odată cu închiderea acestui pod nicio zonă nu a rămas izolată, nici din Josenii Bârgăului și nici din comuna vecină Livezile, existând o altă cale de acces.

Un nou pod – aproape un milion de euro

Podul studiat se întinde pe 60 de metri și asigură continuitatea drumului comunal 6B, prin traversarea râului Bistrița. Drumul comunal își are originea în drumul național DN17C, asigurând accesul locuitorilor în localitatea Rusu Bârgăului, Valea Poieni și Dorolea.

„Realizarea acestei investiții este impusă de necesitatea rezolvării circulației rutiere și pietonale în condiții de confort optim și de siguranța circulației, zona afectată prezintă un risc crescut de producere a accidentelor. Un alt factor important ce impune necesitatea construirii unui pod nou este dat de creșterea continua a traficului rutier”, precizează Primăria Josenii Bârgăului în memoriul acestui proiect.

Expertizele realizate în zonă recomandă refacerea podului, pe structura vechiului pod. Și această variantă este una costisitoare, valoarea investiției precizată în memoriul depus de Primăria Josenii Bârgăului la Agenția pentru Protecția Mediului ajungând la aproape un milion de euro. Perioada de realizare a proiectului este estimată la 10 luni, din care lucrările de execuție vor fi de 8 luni.  Durata de viață a noului pod ar fi de 25 de ani.

„Soluția propusă de expert pentru reabilitarea podului rutier peste râul Bistrița este cea de înlocuire a pilelor cu unele nou, fundate corespunzător, cămășuirea culeilor și înlocuirea suprastructurii cu grinzi joatice suprabetonate, proiectate conform normelor actuale. Proiectul analizat propune construirea unui pod cu infrastructură din beton armat și suprastructura din grinzi prefabricate din beton precomprimat”, se arată în memoriul publicat de Agenția pentru Protecția Mediului Bistrița-Năsăud.

Suprafața terenului pe care urmează să se execute construcții trebuie pregătită în prealabil prin lucrări de demolare a structurii vechi. Se va începe cu lucrări de asigurare a elementelor instabile, după care se vor executa lucrări de desfacere a căii de rulare, devierea cursului apei, demolarea pilelor.

Terenul va fi curățat mecanizat de ierburi și tufișuri crescute: „Îndepărtarea stratului vegetal este importantă, deoarece, în cazul rămânerii lor în pământ, prin putrezire, ar produce goluri ce pot constitui surse de infiltrație a apelor sau pot favoriza tasări neuniforme cu consecințe grave asupra construcțiilor”.

Amplasarea podului în situl Natura 2000 Cușma încurcă autoritățile locale

Întrucât podul este amplasat în situl Natura 2000 Cușma și implică mai multe lucrări în albia râului Bistrița, autoritățile locale și implicit constructorul care se va ocupa de lucrări trebuie să acorde o atenție deosebită mediului.

Astfel, lucrările în albia minoră sunt prevăzute a se desfășura într-o perioadă de 3 luni. Această perioadă va fi aleasă astfel încât să nu se suprapună perioadei de sensibilitate a speciilor protejate (mai-august). Albia se va proteja în zona podului cu o saltea de piatră brută. În aval de pod se va realiza un prag de fund înecat, zero în elevație, în vedere stabilizării patului albiei.

Factorul de mediu apa va fi afectat în faza de pregătire a terenului, demolare a structurii podului și construcție a obiectivelor prevăzute în proiect. Temporar, în perioada realizării accesului la pilele podului, pentru demolare și construcție infrastructură la pod și a pragului de fund, apa râului va suferi local modificări calitative prin creșterea turbidității. Lucrările prevăzute în albia minoră se vor face „în uscat”, va fi realizată o peninsula care permite traficul utilajelor, iar cursul apei va fi deviat temporar. Lucrările de amenajare a albiei se vor executa în perioadele cu debit mic al râului.

Lucrările prevăzute în proiect sunt parțial amplasate în situl Natura 2000 Cușma (amonte de pod). Amplasamentul proiectului este parțial în aria protejată, ocupând doar 1130 metri pătrați din care definitiv 560 de metri pătrați,  suprafață nesemnificativă raportată la suprafața sitului. În aceste condiții, proiectul propus nu ar avea un impact semnificativ asupra ariei protejate Cușma.

„Proiectul nu se amplasează în habitate cu valoare de conservare. Suprafața amplasamentului nu prezintă specii de plante protejate și nici condiții de habitat caracteristic speciilor protejate”, se arată în memoriul depus la APM.

În situl în cauză se întâlnesc 11 habitate de interes comunitar și specii de carnivore mari, specii de amfibieni, specii de pești, insecte și plante. Doar peștii ar fi însă afectați de lucrări:

„Amplasamentul podului nu intersectează habitatele forestiere cu valoare conservativă pentru care a fost declarat situl, acestea fiind situate la distanțe mari, de ordinul kilometrilor. În ceea ce privește habitatul acvatic, areal pentru speciile barbus carpathicus, acestea este posibil să fie afectate direct punctual în punctele de lucru, în albia minoră. Lucrările vor duce la creșterea locală a cantității de materii în suspensie din apă, creșterea turbidității. Conectivitatea râului nu va fi afectată peste pragul de fund îngropat, apa va curge permanent, pragul va fi la înălțimea talvegului din anrocamente”, explică Primăria Josenii Bârgăului în memoriul depus la APM.

Andreea Radu

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.