Pe final de an, Primăria Bistrița comandă studiu de trafic cu peste 200.000 de lei, care să-i spună cum mai poate salva dezastrul creat de cele două proiecte Linia Verde și Axa de Transport, finanțate din fonduri europene și lăsate „cadou” de fostul primar Ovidiu Crețu. Printre provocări se numără: dispariția a 4.000 de locuri de parcare și îngreunarea traficului în anumite zone, prin apariția autobuzelor electrice, care vor avea propria bandă. Numărul mare de semafoare desenate pe foaie fără niciun fel de analiză dă, de asemenea, bătăi de cap municipalității.
Pe final de an, noul primar Gabriel Lazany a comandat un studiu de trafic, care să îl scoată din încurcătura lăsată de ultimii primari: Ovidiu Crețu și Ioan Turc. Este vorba despre cele două proiectele pe fonduri europene: Axa de Transport Gării – Năsăudului și Linia Verde, care presupune traversarea orașului cu autobuze electrice dintr-un capăt în altul.
Ce înseamnă aceste două proiecte? Ei bine, se desființează nu mai puțin de 4.000 de locuri de parcare pe traseul celor două proiecte: Strada Gării – Bulevardul Decebal – strada Andrei Mureșanu – strada Năsăudului și Unirea – Calea Moldovei – General Grigore Bălan – Bistricioarei – Piața Petru Rareș – Piața Unirii – Dornei – Gheorghe Șincai – Independenței – Libertății – Viișoara.
Asta pentru că pe ambele trasee sunt prevăzute benzi destinate autobuzelor. Sunt prevăzute, de asemenea, și piste pentru biciclete, dar și numeroase semafoare noi, pentru mașini, oameni și biciclete.
Cele două proiecte au fost lăsate de fostul primar Ovidiu Crețu, la stadiu de finanțare asigurată și licitații organizate. De implementare s-a ocupat următorul primar Ioan Turc, care a căutat mult prea târziu soluții pentru haosul cauzat. Fostul primar Ovidiu Crețu a mai lăsat un „cadou” – o mulțime de sensuri giratorii, care în noua variantă vor încurca mai mult decât să ajute și au recunoscut-o inclusiv polițiștii care dirijează zilnic traficul.
„În ultimii 20 de ani, municipiul a renunțat treptat la intersecțiile semaforizate, acestea fiind înlocuite cu sensuri giratorii. La nivelul municipiului, 23 de sensuri giratorii sunt folosite pentru dirijarea circulației. În municipiu, semaforizarea se folosește pentru a crește siguranța în timpul deplasării pietonilor, fiind semaforizate 22 de treceri de pietoni. Cele mai multe se află pe axul sud-vest – nord-est (DN17) și în zona centrală, în vecinătatea școlilor sau altor puncte de interes”, se prezintă situația în caietul de sarcini al studiului de trafic.
Studiul de trafic trebuie să vină cu soluții de fluidizare
Deși licitația a fost finalizată abia zilele trecute, primarul Gabriel Lazany așteaptă răspunsuri rapide din partea firmei care a pus mâna pe contract, în condițiile în care cu toate păsuirile posibile, în câteva luni trebuie să fie funcționale cele două proiecte.
Se pare că cele două proiecte au prevăzute și amenajarea unui centru de control al traficului, precum și achiziționarea de software-uri corespunzătoare. Cum vor funcționa acestea, rămâne de văzut.
„Studiul de trafic va stabili caracteristicile traficului actual și viitor, echiparea și organizarea sistemului de circulație, obiectivele și acțiunile de dezvoltare ale căilor de comunicație la nivelul orașului și modul în care circulația va putea fi îmbunătățită concomitent cu condițiile de siguranță, dar și cu reducerea poluării provenite din transport. Studiul propune o viziune strategică, care să ofere o descriere calitativă a viitoarei rețele de drumuri și să definească obiective concrete, măsurabile, ținte identificate, toate înglobate într-o strategie generală de dezvoltare durabilă”, se arată în caietul de sarcini a procedurii de achiziție.
Studiul de trafic cerut trebuie să fie extins la întregul oraș, în limitele administrative ale acestuia și presupune realizarea modelelor de trafic pe fiecare arie și tronson relevant de drum astfel încât Primăria Bistrița să aibă o imagine completă și complexă asupra principalelor fluxuri rutiere și totodată să beneficieze de un instrument de lucru cu ajutorul căruia să poată modela și stimula aspectele rutiere în oraș. În caietul de sarcini, municipalitatea mai precizează faptul că studiul de trafic va sta la baza deciziilor viitoare de investiții care au influență asupra traficului rutier sau în ceea ce privește autorizarea acestora.
Documentul trebuie să conțină o viziune pe termen scurt, de 12 luni, dar și una pe termen lung, care să se întindă pe 15 ani. Trebuie să propună o viziune strategică care să ofere o descriere calitativă a viitoarei rețele de transport public și să definească obiective concrete măsurabile, ținte identificate, care să poată fi înglobate într-o strategie generală de dezvoltare durabilă.
„Se vor prezenta pe scurt particularitățile/problemele înregistrate privind transportul privat de călători, transportul public de călători, transportul nemotorizat. Se vor realiza măsurători în locațiile specifice ale proiectului, evidențiindu-se volumele de trafic pe categorii de vehicule, numărul viteza medie și frecvența autoturismelor, fluxurile de pasageri care utilizează transportul în comun și nivelul de congestie/întârziere în trafic”, se mai cere în caietul de sarcini.
Pe contract a pus mâna Smart Technology Research & Consulting SRL, o firmă din București, care primește 200.000 de lei pentru studiul respectiv. Firma trebuie să vină inclusiv cu propuneri privind îmbunătățirea condițiilor de trafic rutier și creșterea siguranței circulaţiei la nivelul orașului.
Primarul Lazany vrea să preia modelul clujean și se gândește la artere cu sens unic
Încă de la preluarea mandatului, primarul Gabriel Lazany a anunțat că va regândi traficul din Bistrița, iar modelul care pare că l-a inspirat este cel clujean, unde în urmă cu câțiva ani, unele dintre marile artere ale orașului au fost transformate în străzi cu sens unic.
Primarul a propus sens unic pe marile bulevarde. Una dintre variante este ca artera 1 decembrie Bulevardul Republicii să aibă sens unic și să se poată veni doar spre Inspectoratul de Poliție Județean.
Lazany vrea sens unic și pe Axa de Transport și anume pe străzile Gării – Decebal – Andrei Mureșanu, pe direcția de mers spre zona Lama. Astfel se va veni spre Poliție pe Bulevardul Republicii și se va merge spre Han pe Decebal și Andrei Mureșanu.
Pe de altă parte, pe Gheorghe Șincai, care acum este cu sens unic, Lazany vrea să se poată circula pe dublu sens. Străduțele: Ursului și Zimbrului ar urma să fie artere de legătură, și ele cu sens unic. Sunt luate în calcul pentru sens unic incluziv străzile Rodnei și Împăratu Traian.
Gabriel Lazany mai taie și din sensurile giratorii lăsate de vechea administrație. Ia în calcul desființarea a peste 10 sensuri giratorii. Printre ele se numără unele de pe Axa de Transport, dar și sensurile de la Winmarkt, Poliție și Poșta Veche, iar întreaga zonă să fie transformată într-o intersecție semaforizată.