Consiliul Județean se pregătește să vândă LDP, însă până una alta i-a pregătit un cadou: un contract de peste 10 milioane de lei. Acesta presupune lucrări de siguranță rutieră pe drumurile județene pentru următorii 4 ani. LDP a câștigat alături de CML.RO și Îndemânarea Prodcom SRL.
Prima licitație a fost câștigată în aceeași lună în care Consiliul Județean căuta consultant pentru a ajuta la privatizarea societății pe acțiuni. Este vorba despre un contract de lucrări de siguranță rutieră pe drumurile județene în perioada 2021-2024.
Contractul a fost câștigat de mai multe firme și anume LDP, CML.RO și Îndemânarea Prodcom SRL. Valoarea contractului trece de 11,6 milioane de lei.
Contractul implică: aprovizionări noi cu indicatoare rutiere, stâlpi, parapete metalice, oglinzi rutiere sau catadioptrii, care trebuie și montate, asigurarea marcajelor longitudinale, laterale și transversale, protejarea corpului și a platformei drumului, întreținerea podurilor, pasajelor, podețelor.
Consiliul Județean a pus la bătaie 50.000 de lei pentru un consultant care să se ocupe de procesul de privatizare al LDP.
Acționarul unic nu se lasă impresionat de profitul modest din ultimii doi ani
Se pare că acționarul unic nu se lasă impresionat de profitul modest înregistrat de societate în ultimii doi ani. Astfel, în anul 2020, Lucrări Drumuri și Poduri a raportat o cifră de afaceri de 12,3 milioane de lei și un profit net de doar 43.700 de lei. Firma are aproape 100 de angajați și datorii care trec de 7,6 milioane de lei. Datoriile raportate în 2020 sunt cele mai mari din ultimul deceniu. Acestea par să fi crescut cu fiecare an.
Cu un an înainte, în 2019, LDP raporta o cifră de afaceri de 14, 2 milioane de lei și un profit net de 135.000 de lei. În 2018, LDP a fost pe pierdere, înregistrând pierderi de peste 2,6 milioane de lei, la fel și în 2017, când pierderile ajungeau tot la 2,2 milioane de lei.
În 2018, Consiliul Județean lua în calcul prima dată privatizarea. În spatele deciziei erau pierderile din ultimii ani, dar și competiția serioasă din domeniul construcțiilor. Asta deși nu a fost un secret faptul că LDP SA a avut livrate numeroase contracte cu statul.
„Având în vedere că societatea a încheiat ultimii ani pe pierdere, iar concurența în domeniu de activitate al societății este ridicată, pentru a evita crearea unor datorii către diverși furnizori și către bugetul de stat, se poate supune analizei posibilitatea declanșării procesului de privatizare a SC LDP SA Bistrița. Legislația existentă în acest moment permite autorității publice tutelare, în calitatea sa de instituție publică implicată, să declanșeze procedurile aferente procesului de privatizare”, se arăta într-un proiect de hotărâre al Consiliului Județean din anul 2018.
Pentru situația în care se afla, LDP a dat vina pe creșterea prețurilor materialelor și carburanților și pe întârzierea în încasarea facturilor:
„O influență negativă asupra activității societății o are creșterea prețurilor materialelor și carburanților, fapt ce duce la scăderea ratei profitului. De asemenea, întârzierea în încasarea facturilor determină decalaje mari ale achitării în aval a furnizorilor de material și servicii”, susțineau reprezentanții SRL-ului într-un raport din 2018.
Consiliul Județean a avut însă grijă de societatea pe acțiuni în ultimii ani. Astfel, după cum arăta Gazeta de Bistrița într-un singur an, mai exact în 2019, LDP a pus mâna pe 6 milioane de lei însumând două contracte pentru reparații de drumuri județene.
Primul contract a vizat întreținerea curentă pe timp de vară a drumurilor județene din administrarea Consiliului Județean Bistrița-Năsăud și a avut o valoare de 3,1 milioane de lei fără TVA. LDP a fost singurul ofertant și a venit cu un preț mai mic cu 100 de euro față de valoarea estimată…
La început de toamnă, LDP mai primea un contract serios, tot în valoare de 3 milioane de lei, pentru „completări și remedieri lucrări aferente obiectivului reabilitare DJ 151”. LDP avea de efectuat lucrări de reparații pe DJ 151, pe o lungime de 81 de kilometri.
Haosul de la LDP i-a șocat pe inspectorii Curții de Conturi
Cât de haotic a fost managementul acestei societăți pe acțiuni și cum a fost favorizat de Consiliul Județean a arătat inclusiv Curtea de Conturi. Printre neregulile descoperite de inspector se numără nerespectarea reglementărilor legale referitoare la înregistrarea ajustărilor pentru deprecierea creanțelor neîncasate
Neorganizarea sub toate aspectele a controlului intern managerial, în conformitate cu cadrul legal de reglementare, se numără printre nereguli, la fel și nestabilirea implicațiilor fiscale și neluarea măsurilor de rectificare și de recuperare a impozitului pe profit, achitat în plus. Practic, societatea comercială a plătit impozit pe profit în plus față de cât trebuia și ulterior n-a făcut nimic să recupereze suma respectivă.
De asemenea, în cadrul unui control întreprins la mijlocul anului 2013, pe când LDP era condus de Andrei Rusu, inspectorii constată că, Consiliul Județean Bistrița-Năsăud ar fi efectuat plăți necuvenite în valoare totală de 1,5 milioane de lei, pentru mai multe lucrări desfășurate de firma în cauză.
Consiliul Județean s-a văzut nevoit atunci să încerce să recupereze plățile necuvenite de la Lucrări Drumuri și Poduri, cu ajutorul instanței. Deși decizia inspectorilor Curții de Conturi a venit la mijlocul anului 2013, Consiliul Județean a acționat în judecată LDP abia în 2017.
Dosarul a fost înregistrat în luna februarie a anului 2017, la Tribunalul Bistrița-Năsăud. LDP SA a profitat de întârzierea Consiliului Județean și a invocat prescripția în fața judecătorilor.
Tribunalul Bistrița-Năsăud a dat câștig de cauză în prima fază Consiliului Județean. LDP nu s-a lăsat și a atacat sentința în recurs, la Curtea de Apel Cluj, unde a avut noroc. Astfel, după încă un an, instanța clujeană s-a pronunțat cu o decizie definitivă în acest caz. LDP a scăpat ca prin urechile acului, tocmai datorită acestei întârzieri a Consiliului Județean.
Inspectorii au mai descoperit în urma controlului de acum doi ani faptul că LDP a executat lucrări pentru Primăria Sînmihaiu de Câmpie, lucrări pentru care nu s-a încheiat niciun contract și nu au fost nici facturate și nici achitate. Prejudiciul era estimat, în acest caz, la 32.000 de lei.
„Având în vedere că în urma acțiunii de control s-a constatat că nu se respectă, sub toate aspectele semnificative, principiile legalității, regularității, economicității, eficienței și eficacității în administrarea patrimoniului public și privat al statului de către S.C. Lucrări Drumuri și Poduri S.A. și modul de administrare nu este în concordanță, sub toate aspectele semnificative, cu scopul, obiectivele și atribuțiile prevăzute în actele normative prin care a fost înființată entitatea auditorii publici externi formulează o concluzie generală cu rezerve”, este concluzia celor de la Curtea de Conturi.