Ministerul Justiției pune la bătaie 13,2 milioane de lei, pentru finalizarea lucrărilor la Judecătoria Beclean. Din anul 2011 și până în prezent s-au realizat doar 34% din lucrări și până una alta, Judecătoria Beclean funcționează într-o fostă școală generală reamenajată încă din anul 1994.
Ministerul Justiției pregătește un sediu nou pentru Judecătoria Beclean încă din anul 2007. Atunci au început primele demersuri, urmând ca lucrările efective să înceapă în 31 octombrie 2011.
Licitația a fost câștigată de Record SRL Bistrița, iar valoarea contractului ajungea la 11,7 milioane de lei. Lucrările trebuiau finalizate în maxim 30 de luni de la data semnării contractului. Ei bine, 12 ani și jumătate mai târziu, din obiectiv a fost realizat doar 34%, iar Ministerul Justiției s-a văzut nevoit să organizeze o nouă licitație și să găsească un alt constructor.
Ministerul Justiției a alocat 15,7 milioane de lei și a demarat licitația pentru desemnarea unui nou constructor. Aceasta va avea loc în luna septembrie a acestui an.
Noul constructor va avea la dispoziție 24 de luni să finalizeze restul lucrărilor, împotmolite momentan la 34%. Între timp, Ministerul Justiției a reactualizat proiectarea obiectivului și a obținut autorizația de construire anul trecut, în 13 ianuarie.
Terenul în suprafață de 1.700 de metri pătrați a fost dat în folosință gratuită Judecătoriei Beclean de către autoritățile locale. Amplasamentul se află chiar în centrul orașului, aproape de Secția de Pompieri și Primăria orașului Beclean. Suprafața construită a Judecătoriei Beclean va fi de 768 de mp, iar cea desfășurată totală de 3.077 mp.
Judecătoria Beclean funcționează într-o fostă școală generală
Deși pare greu de crezut, Judecătoria Beclean funcționează într-o fostă școală generală reamenajată încă din anul 1994, anul în care a fost înființată această instanță. Clădirea respectivă are două săli de judecată și birouri pentru întreg personalul. Judecătoria Beclean este singura instanță care funcționează într-un sediu impropriu.
„Pe parcursul derulării contractului au apărut numeroase probleme, inclusiv necesitatea efectuării unor lucrări suplimentare, neincluse în contractul inițial sau neclarități legate de proiectul tehnic ce au generat neînțelegeri între proiectant și executat. Mai mult, de la începutul investiției până în prezent execuția lucrărilor a fost întreruptă temporar, pe mai multe perioade de timp, din lipsa fondurilor bugetare, totalul întreruperilor fiind de 490 zile”, se arăta într-un raport din 2018 al Tribunalului Bistrița-Năsăud.
Contractul cu antreprenorul a expirat, stadiul atins al lucrărilor obiectivului de investiții prin efectuarea acestora în perioada 2011-2017, raportat la evaluarea inițială a lucrărilor este de 34%, structura de rezistență fiind realizată în proporție de 95%.
Datorită perioadei extinse de realizare a lucrărilor, perioada în care normativele și legislația din domeniul construcțiilor au fost modificate, elaborându-se în același timp la solicitarea Ministerului Justiției, Ghiduri și Teme de proiectare ale sediilor instanțelor de judecată, s-a impus actualizarea și revizuirea documentației de execuție a lucrărilor. În vederea preluării construcției de către beneficiar, au fost efectuate expertize tehnice analizându-se conformarea lucrărilor efectuate cu prevederile documentației de execuție.
Ce s-a făcut în perioada 2011-2017?
Lucrările care au fost efectuate în perioada 2011 -2017 : realizarea terasamentelor și îmbunătățirea terenului de fundare prin așternerea și compactarea unei perne de balast; s-au turnat elemente din beton armat; lucrările de zidărie la pereții exterior au fost finalizate precum și cele ale pereților interiori ce rigidizează clădirea, urmând a se realiza pereții de compartimentare a spațiilor; pereții din beton armat exterior, situați la demisolul clădirii au fost hidroizolați și termoizolați; au fost executate lucrări de termoizolare și hidroizolare a planșeelor tip terasă; au fost executate lucrări de montaj a tâmplăriei din aluminiu, pereților cortină și luminatoarelor din policarbonat ale planșeului peste ultimul nivel; s-a turnat pardoseala din beton elicopterizat în zona garajului și accesului în demisol; structura de susținere a fațadei ventilate a fost realizată, concomitent cu termoizolarea cu vată minerală a pereților exteriori, pe o suprafață de 460 de mp.
De asemenea, s-a realizat priza de pământ a instalației electrice și s-au pozat tuburile de protecție ale cablurilor electrice ce traversează elementele din beton armat la nivelul subsolului, instalația sanitară se compune din guri de scurgere, burlane, rețea canalizare exterioară menajeră și pluvială, a fost realizat branșamentul de alimentare cu apă și racordul instalației mixte de canalizare; au fost emise dispoziții de șantier, însoțite de liste de cantități pentru lucrările suplimentare, precum și pentru cele la care se renunță.
Noul sediu al Judecătoriei Beclean –„high-tech”
Separarea zonelor pe fiecare nivel se va face utilizându-se echipamente de control acces. Clădirea este prevăzută cu scări și 3 ascensoare. Pentru exteriorul clădirii sunt prevăzute 14 locuri de parcare, două fiind prevăzute cu stație de încărcare autovehicule electrice și hibride.
Subsolul este destinat depozitării arhivelor, materialelor, urmând să fie amenajate acolo și spații tehnice, adăpostul de protecție civilă și spații ce găzduiesc temporar persoane lipsite de libertate. La parter vor fi amenajate birouri, registratura, arhivele curente cu o sală de studio dosare și spații utilizate de personalul ce asigură paza.
La etajul 1 vor funcționa trei săli de judecată, cu săli de deliberare și sala pașilor pierduți. La etajul al doilea au fost proiectate birouri, sală de consiliu și ședințe, cameră IT și a serverelor, oficiu, biblioteca cu sala de studio. Sala consiliului și încăperile adiacente vor avea luminatoare amplasate în planul acoperișului pentru asigurarea ventilării și iluminării naturale. Pe terasa de la ultimul etaj se va monta centrala de tratare a aerului și panourile fotovoltaice.
Este prevăzut inclusiv un sistem de stingere a incendiilor cu aerosoli, acționat electric, dar și un sistem de televiziune cu circuit închis, pentru asigurarea supravegherii video a întregului obiectiv. Au fost prevăzute 53 de camera video și un sistem de control acces compus din 5 centrale de control acces, cu cititoare de carduri, butoane de deschidere ușă, butoane de panică.
„A fost prevăzut câte un sistem de înregistrare și chemare persoane în fiecare sală de judecată. Sistemul este alcătuit din PC, monitoare calculator, monitor birou instanță, monitor de informare interior, placă captură, microfon, rack, boxe, panouri de informare, monitoare cu LED”, se mai arată în caietul de sarcini a licitației.